בבנקים הזרים מהמרים נגד השקל. אלו הסיבות

שבוע המסחר במט"ח המקומי נפתח ביציבות: הדולר נסחר מול השקל סביב רמה של 3.84 שקלים • אחרי שביולי המליצו להשקיע בשקל הישראלי, בדויטשה בנק הורידו את המלצתם למטבע המקומי לניטרלית • ג'יי.פי מורגן: השקל התנתק מוול סטריט "אולי באופן סופי"

מה צפוי השבוע לשקל? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
מה צפוי השבוע לשקל? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

המסחר בשוק המט"ח המקומי מתנהל בתנודות קלות. הדולר מתחזק קלות מול השקל ונסחר סביב 3.84 שקלים. האירו נסחר סביב 4.12 שקלים.

השבוע, שוק המט"ח צפוי להיסחר בתנודתיות לקראת התכנסות שופטי העליון לדיון בחוק ביטול עילת הסבירות ביום שלישי, שעשויה להביא בין היתר גם לתנודות שקל-דולר חזקות ביותר.

ניתוח | הגורם שריסן עד כה את העלייה של הדולר והסכנה שמחכה מעבר לפינה
אנרגיה לוהטת, תעופה בנסיגה: כך מושפעים המשקיעים מהזינוק בנפט
בדיקת גלובס | איחרו את הרכבת? הציבור המשיך לנהור למסלולי S&P 500 למרות היחלשותו

גורם בכיר בשוק המט"ח מעריך כי התקופה הקרובה צפויה להיות רוויית תנודות בשוק: "הולכת להיות עליית מדרגה באי-ודאות, וזו הולכת להיות ברמה גבוהה יותר ממה שחווינו השנה עד כה". הוא מדגיש כי הגורמים המתדלקים את האי-ודאות בזירה הפוליטית לא צפויים להיעלם בזמן הקרוב, וממילא גם השקל לא צפוי להירגע.

ביום שישי האחרון הוציא בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן הודעה למשקיעים, שבה נאמר שהקורלציה בין השקל לביצועי וול סטריט התנתקה השנה בשל המשברים הפוליטיים, "אולי באופן סופי". זאת, בשעה שמדד הנאסד"ק נסק השנה ביותר מ-40%, ואילו השקל נחלש מתחילת השנה בכ-9% לעומת הדולר.

בדויטשה בנו על פשרה

בדויטשה בנק פרסמו בימים האחרונים דוח על השקל, ושינו ל"ניטרלית" את עמדתם החיובית להשקעה במטבע מיולי האחרון, לאור ההתפתחויות האחרונות סביב החקיקה המשפטית. ביולי סברו בבנק הגרמני שהמשבר ייפתר בהסכמה במהלך הקיץ, ושפשרה תביא להתחזקות מחודשת של השקל - מה שלא קרה.

בבנק כתבו ש"בטווח הקצר והבינוני יש גורמים כבדי-משקל שימשיכו להעיק על המטבע הישראלי". כלכלני הבנק ציינו בין היתר את הדיון הדרמטי הצפוי בבג"ץ ואת החשש מהידרדרות למשבר חוקתי בתרחיש הפסימי.

"כישלונו של השקל להרוויח מגורמים שפעלו לטובתו במהלך הקיץ, התחזית הפוליטית העגומה והימנעותו עד עתה של נגיד בנק ישראל מהתערבות בשוק המט"ח, לא תומכים בשקל בטווח הקרוב", סיכמו בדויטשה בנק.

פרמיה של חצי שקל

כבר כעת, השקל בפיחות חד לעומת הדולר, שנסחר ב-3.85 שקלים. פרמיית הסיכון המגולמת בשוק המט"ח מוערכת לפי כלכלני השוק בכ-50 אגורות. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר בשבוע שעבר כי השקל "משקף את פרמיית הסיכון שנובעת מהתהליכים החוקתיים".

ירון הדגיש כי "השקל התנתק מהקשר ההדוק שהיה לו לשווקים הפיננסיים בחו"ל מתחילת השנה, ואנחנו רואים אותו בפיחות עודף של מעל 10%, שמתורגם לאינפלציה עודפת של 1.5%".