סקטור האנרגיה מזנק, מניות התעופה חוטפות: כך משפיעים מחירי הנפט על המשקיעים

מחיר הנפט זינק ביותר מ־20% מתחילת יוני, והוא מקפיץ את מניות הגז והנפט הנסחרות בת"א, כשהמרוויחים הגדולים הם משקיעי קבוצת דלק • לעומתם, מניות חברות התעופה, שנהנו ממומנטום חזק, נסחרות לאחרונה במגמת ירידה • אילו עוד סקטורים מושפעים מהתייקרות הסחורה?

בית הזיקוק באשדוד / צילום: רפי קוץ
בית הזיקוק באשדוד / צילום: רפי קוץ

עליית מחיר הנפט בשבועות האחרונים היא בשורה מרה לצרכנים בארץ וברחבי העולם, בהיותה אירוע המכביד על כיסו של רוב הציבור - דרך מחירי הדלק, כרטיסי הטיסה או בעקיפין דרך ייקור עלויות השינוע של סחורות ומוצרים. הנפט נסחר בסוף השבוע סביב מחיר של 87 דולר לחבית מסוג WTI ("טקסס מתוק"), רמת שיא של יותר מ־10 חודשים, כאשר מתחילת חודש יוני הוא זינק ב־24%. עדיין, מדובר במחיר הנמוך בכ־30% מזה שאליו זינק הנפט בחודש יולי אשתקד, על רקע פלישת רוסיה לאוקראינה והחששות שהמלחמה תשבש את אספקת הנפט העולמית.

●  בדיקת גלובס | איחרו את הרכבת? הציבור המשיך לנהור למסלולי S&P 500 למרות היחלשותו

הסיבה לזינוק הנוכחי במחירו של הנוזל השחור הם מהלכים שיזמו ערב הסעודית ורוסיה, המפיקות העיקריות בקרטל אופ"ק פלוס, שמהווה כ־40% מתפוקת הנפט העולמית. ביום שלישי האחרון הודיעו השתיים על הארכת מהלך קיצוצי ההפקה שלהן, בהיקף של מיליון חביות ו־300 אלף חביות ביום, בהתאמה, עד לתום השנה.

מהעלייה במחיר הנפט יש מרוויחים גדולים - המשקיעים במניות הנפט והגז. כך, בעוד שבבורסה בתל אביב מדד הדגל ת"א 35 עלה בפחות מ־2% מתחילת השנה, זינק מדד ת"א נפט וגז בתקופה זו ביותר מ־42% - משאיר הרחק מאחור גם את מדדי וול סטריט השועטים. עלייה דרמטית ומשמעותית ביחס למדדי הבורסה האחרים, שמוסברת בעיקרה בשגשוג בתחום הנפט והגז הטבעי (שמושפע בעקיפין ממחירי הנפט הגואים).

 

התשואה הפנטסטית הזאת ממקמת את המדד גבוה משמעותית ביחס למדדים אחרים, כאשר אחריו ממוקם מדד ת"א טכנולוגיה שעלה בכ־15%, מושפע מהתאוששות מניות הטכנולוגיה בוול סטריט. מנגד מדד ת"א קלינטק, שמייצג במידה רבה את העולם ההופכי לנפט, כשהוא כולל חברות המתקינות פאנלים סולאריים וכאלו המפתחות טכנולוגיות בתחום תחליפי האנרגיה, רשם תשואה שלילית של 12% מתחילת השנה.

גם התחזקות הדולר תורמת

אלעד קראוס, מנהל מחקר במיטב ברוקראז', מציין כי עליית מחיר הנפט משפיעה לחיוב "על סקטור הגז הטבעי, ובעיקר על השותפות במאגר הגז לוויתן, שותפויות הגז והנפט ניו מד (לשעבר דלק קידוחים) ורציו. זאת משום שלוויתן מייצא את רוב הגז שלו, ולאחרונה הוצגו למשקיעים נתונים שהראו קשר גבוה בין מחיר הגז הטבעי למחיר הנפט".

דוגמה בולטת לזינוק בבורסה בעקבות העלייה במחיר הנפט מספקת מניית קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, המחזיקה בנתח ממאגר הגז הטבעי לוויתן (דרך שותפות ניו־מד) וגם בחברת איתקה המחפשת ומפיקה נפט בים הצפוני. מניות הקבוצה עלו בכמעט 70% מתחילת השנה, שיאנית התשואה במדד ת"א 35.

כך, מי שהימר על מניית קבוצת דלק וקנה אותה בימי השפל המרים שלה בפרוץ מגפת הקורונה במרץ 2020, אז צלל מחירו של הנפט, רשם מאז ועד היום תשואה פנומנלית של כ־1,100%. שווי השוק של קבוצת דלק עומד על 10.7 מיליארד שקל כיום, כשהחזקתו של תשובה שווה כ־5.3 מיליארד שקל. בזמן השפל של הקורונה נסחרה קבוצת דלק בשווי שוק של כ־650 מיליון שקל בלבד וספקות גדולים ריחפו מעל יכולתה להמשיך ולשרוד.

יצחק תשובה / צילום: גיל יוחנן
 יצחק תשובה / צילום: גיל יוחנן

בנוסף לזינוק במחירי הנפט, יש גורם נוסף שמשפיע לחיוב על חברות אנרגיה - מחיר הדולר שמזנק ובשבוע שעבר חצה והתבסס הרבה מעל רף ה־3.8 שקלים הסימבולי. ביום שישי נרשם שער יציג של 3.84 שקלים, שמגלם עלייה של 9% מתחילת השנה וכ־13% בתוך שנה.

מי שעוד עשויות להיות מושפעות לחיוב מהעלייה במחיר הנפט, לדברי קראוס, הן מניות בתי הזיקוק, כשבבורסה המקומית נסחרות שתיים כאלה בזן ובזא. "מחיר הנפט משפיע גם על בתי הזיקוק. בצד השלילי הם מושפעים מעלויות המימון המטפסות (לצורך רכישת הנפט, ח' ש')", אומר קראוס, "אבל מנגד, בהיבט החיובי העלייה החדה היא גם במחירי התזקיקים שהחברות הללו מפיקות ממנו, כמו הסולר והבנזין. כך שיש השפעה חיובית על מרווח הזיקוק, בין עלות הנפט למחירי התזקיקים".

לדברי ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ של בנק לאומי, "אנחנו רואים את העלייה האחרונה במחירי האנרגיה בעולם שמגבירה את האינפלציה, ובהתאם גם את ההערכות בשווקים שייתכן והבנק הפדרלי בארה"ב ייאלץ להעלות את הריבית פעם נוספת בהמשך השנה. ההסתכלות של המשקיעים היא בעיקר לקראת החלטת הריבית בנובמבר, כאשר ההסתברות בשוק להעלאת הריבית עלתה".

שילוח וצריכה מחזורית

מי עוד מושפעים מעליית מחירי הנפט?
אורגד: "יכול להיות שנראה סקטורים כמו טכנולוגיה או ענפי הצריכה המחזורית (רשתות קמעונות למשל) רושמים ביצועי חסר ביחס לסקטורים כמו חברות צריכה בסיסית, שלהן יש יכולת טובה יותר לגלגל את העלייה במחירי התשומות לצרכנים. כיוון נוסף שיכול להיות רלוונטי גם למשקיעים בתל אביב הוא האנרגיה הירוקה. הענף רשם ירידות חדות מתחילת השנה, בין היתר משום שהנפט נסחר תקופה ארוכה סביב 70 דולר לחבית, והריבית הגבוהה משפיעה לשלילה על מימון פרויקטים של שדות סולאריים למשל. אבל כעת דווקא התייקרות של מקורות אנרגיה המסורתיים מגדילה מחדש את אטרקטיביות האנרגיה המתחדשת".

עוד לדבריו "בבורסות בחו"ל רואים את כל סקטור התעופה שרושם ירידות שערים משמעותיות בחודש האחרון בשל עליית מחיר הנפט. מניות חברות תעופה כמו דלתא או יונייטד איירליינס ירדו במעל ל־10% באותו פרק זמן, על רקע עליית מחירי הנפט. גם מניות חברות שילוח כדוגמת פד־אקס או יו.פי.אס רשמו ירידות. בנוסף ככל שמחיר הדלק עולה ויש פחות כסף בכיס, אז גם חברות צריכה מחזורית נפגעות מהאינפלציה באופן כללי".

בבורסה בתל אביב נסחרות מניות החברות אל על  וישראייר  שנהנו במחצית הראשונה של השנה ממגמה חיובית, על רקע חזרת הישראלים לנופש בחו"ל. אלא שהזינוק במחירי הנפט והיחלשות השקל מול הדולר, פוגעות בהן בהיבט של גידול בעלויות הדלקים למטוסים במקביל לירידה בכוח הקנייה של הצרכנים. וכך מניית אל על ירדה מהשיא של תחילת יולי בכ־24% (אך עדיין מזנקת במעל 50% מתחילת השנה), ומניית ישראייר נפלה מהשיא ביולי ב־14% (אך עדיין עלתה כ־70% השנה).