עולם בסחרור / צילום: Shutterstock
עולם בסחרור / צילום: Shutterstock

שנה חדשה, עולם חדש: 10 תרחישים גיאו-פוליטיים שעלולים לשנות את המציאות כפי שהכרנו אותה

פרויקט מיוחד

המלחמה באוקראינה יוצאת משליטה ומתרחבת לשאר מדינות אירופה, המזרח התיכון מתלכד נגד ישראל, ודונלד טראמפ זוכה בבחירות ומוביל למשבר פנימי שארה"ב לא הכירה מאז מלחמת האזרחים • אבל יש גם מעט תקווה בדמות נורמליזציה עם סעודיה והפיכתה של סין למעצמת אנרגיה מתחדשת

העולם לא מפסיק להשתנות. רק בשלוש השנים האחרונות חווינו מגפה עולמית, מלחמה באוקראינה, סבבי לחימה בעזה וביו"ש ומה לא. כל זה גרם לנו לחשוב מה עוד צפוי לנו. אז יצאנו לחפש את התרחישים המשמעותיים שיש סבירות שיקרו בשנה הקרובה. מתוכם בחרנו עשרה.

היה לנו חשוב לכלול בפרויקט פריסה גיאוגרפית כמה שיותר נרחבת, כלומר למצוא תחזיות שנוגעות לכמה שיותר מדינות או אזורים, ולהתייחס להיבטים שונים ומגוונים - ביטחוניים, כלכליים, פוליטיים, סביבתיים וכדומה.

לטובת מלאכת הכתיבה, ומלבד כתבי גלובס, שגם לקחו חלק מכריע בבחירת התרחישים עצמם, גייסנו לפרויקט חוקרים ומומחים מהשורה הראשונה בתחומם, בהם אלוף במיל' עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר, מאיר בן שבת, שכיהן כראש המל"ל בזמן הסכמי אברהם, ואיל השקס, מחבר הספר "גשרי הכלכלה". כמו כן ראיינו אנשי מקצוע כמו גלית כהן, ראש התוכנית לשינוי אקלים במכון למחקרי ביטחון לאומי, וד"ר מיכאל ברק, חוקר בכיר במכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור מאוניברסיטת רייכמן.

מרבית התחזיות מציגות תמונה פסימית, שיש לה השלכות מדאיגות, אך ישנן גם כמה שנוסכות תקווה.

שתהיה לכולנו שנה טובה.

כתבות הפרויקט: