דרכון זר לאירופה? זה מה שקרה מאז שספרד ופורטוגל החליטו להקשיח את התנאים

פורטוגל, ספרד ויוון כבר הודיעו על צעדים שיצמצמו עד כדי יכחידו את ויזות הזהב, שמקנות אזרחות עתידית למי שמשקיע במדינה • אלא שדווקא הקשחת התנאים עוררה גל ניסיונות להכניס רגל בדלת • הרווח למדינות מאז השקת התוכנית ב־2008: 25 מיליארד אירו

החמרת הסף לקבלת ויזת זהב הקפיצה שוב את המשקיעים / אילוסטרציה: Shutterstock
החמרת הסף לקבלת ויזת זהב הקפיצה שוב את המשקיעים / אילוסטרציה: Shutterstock

קראו לביטולן, הספידו אותן והאשימו אותן בחדירה של גורמים עבריינים לאיחוד האירופי, אבל תוכניות "ויזות הזהב" שמפעילות מדינות שונות ביבשת אינן מראות סימני דעיכה. להפך, מאז שפורטוגל הכריזה כי בכוונתה לשים קץ לתוכנית מוקדם יותר השנה, ספרד הודיעה כי היא שוקלת צעד דומה, ואחרי שיוון החמירה את תנאי הסף לקבלתה - מסתמנת עלייה במספר ההליכים להוצאת ויזת זהב שכזו, המקנה תושבות ואזרחות עתידית במדינות החברות באיחוד האירופי תמורת השקעת סכום כסף גדול במדינה. ייתכן כי העובדה שהתוכניות, שהנציבות האירופית מתנגדת להן בכל תוקף ועומדות בפני סיום, היא שמגבירה את הביקוש, בניסיון להשיג אזרחות נחשקת ברגע האחרון. 

האיש שנלחם במונופול של מיקרוסופט, שב לביהמ"ש להגן על גוגל
UBS וממשלת שוויץ מציגים: הנחת ענק על חשבון המשקיעים  

תוכניות "ויזות זהב" צברו פופולריות במדינות הדרום אירופאיות אחרי המשבר הכלכלי של 2008, כדרך בטוחה ומהירה לגייס השקעות זרות במהירות. אחרי הכל, דרכון של מדינה באיחוד האירופי מקנה אפשרות כניסה ויציאה חופשיים (ללא חשיפה לסנקציות המוטלות על מדינות מסוימות), אפשרות מסוימת לקבל ביטוח בריאות בגיל מבוגר אפילו ללא תשלום, אך בעיקר מהווה "מקלט בטוח" למקרה של צרה עולמית או מקומית. 

"הביקוש לוויזות נמצא בשיא"

התנאים שהציבו מדינות דרום אירופה בתחילה היו קלים. דבר שהעיד על עומק המשבר שבו הן היו נמצאות: השקעה של 150 אלף דולר בנדל"ן, למשל, או פתיחת חברה עם הון דומה. מנגד, התנאים הלכו והחמירו ככל שהביקוש עלה והמצב הפיננסי של המדינות הללו השתפר. בין המדינות האירופיות המפעילות את התוכנית כיום, ניתן למנות את איטליה, פורטוגל, יוון, קפריסין, מלטה, ספרד והולנד. 

מה זה "ויזת זהב"?

ויזה המאפשרת לקבל תושבות (ובהמשך אזרחות) תמורת השקעה משמעותית במדינה.

בסך הכל, לפי הערכות הנציבות האירופית, התוכניות הללו גרפו השקעה זרה של לא פחות מ־25 מיליארד אירו מאז שהחלו ב־2008. בין השנים 2011 ל־2019, 132 אלף אזרחים זרים קיבלו אזרחות אירופית כלשהו באמצעות אחת מהתוכניות הללו. כעת, לפי הערכות של סוכנות הידיעות "בלומברג", העסקים נמצאים בצמיחה מפתיעה. "מספר הוויזות שחולקו בחודשים האחרונים ביוון ובפורטוגל נמצא בעלייה, והביקוש אליהן בספרד ובאיטליה שובר שיאים", דיווחה הסוכנות, על בסיס מידע שסופק לה על ידי ממשלות ביבשת. 

 

תמונת המצב בדרום אירופה

בפורטוגל, הכריזה הממשלה בתחילת השנה על צמצום התוכנית באופן דרמטי, כך שלא יתאפשר יותר לקבל ויזת זהב (שבמקור הקנתה אזרחות אחרי שנתיים או שלוש כמעט ללא צורך בשהות פיזית במדינה) תמורת השקעה בנדל"ן. האפשרויות עד כה היו השקעה של כחצי מיליון אירו בנדל"ן, שמקנים את הזכות לאזרחות אחרי שלוש שנים. הרוכש לא היה מחויב לגור בדירה. לטענת הממשלה הדבר הכניס לשוק משקיעים זרים רבים, והקפיץ את מחירי הדיור באזורי הביקוש. 

בעקבות כך, בחודש שעבר סירב נשיא המדינה, מרסלו רבלו דה סוזה, לחתום על החוק שעבר, ואמר כי הוא "גורף מדי". הוא שלח אותו לניסוח מחדש וריכוך על ידי הממשלה. זו כבר הציעה בעבר להמשיך ולאפשר "ויזות זהב" תמורת השקעה בחברות, או באמנות, בהיקפים שבין רבע לחצי מיליון אירו. פורטוגל נהנתה מלא פחות משישה מיליארד אירו כתוצאה מהתוכנית שלה. במאי האחרון חילקה 180 ויזות זהב, ובסך הכל כבר חילקה יותר מ־12,000 ויזות זהב, לפי נתונים חלקיים מטעם הממשלה. כ־5,000 מהן חולקו לאזרחים סינים. גורמים ישראלים הפעילים בתחום אמרו כי מניין הישראלים שקיבלו ויזות זהב מוערך במאות לכל היותר, בשל העובדה כי רבים מהם זכאים לאזרחות פורטוגלית במסלול קל יותר ־ הוכחת קשר משפחתי לקהילה היהודית שחיה במדינה. 

לפי נתונים נוספים, ביוון חולקו במאי האחרון לא פחות מ־412 ויזות זהב, עלייה של 87% לעומת השנה שעברה. המדינה החריפה את התנאים לקבלתה, וסכום ההשקעה הדרוש עלה מ־250 אלף אירו ל־500 אלף אירו. בספרד העניקו במהלך כל השנה שעברה כ־2,500 ויזות זהב, 60% יותר מאשר המספר שנרשם ב־2021. גם שם שוקלים להחמיר את התנאים, ולהכפיל את ההשקעה הנדרשת מחצי מיליון למיליון אירו. בנוסף, הספרדים שוקלים לאפשר ויזות זהב למי שלא ישקיעו בנדל"ן, אלא דווקא בחברות מקומיות. באיטליה הממשלה חילקה 79 ויזות זהב בלבד ב־2022, רובן לרוסים, אמריקאים ובריטים. 

ובעוד שחלוקת הוויזות נמצאת בעלייה, הנציבות האירופית מתנגדת בחריפות לתכניות. לטענתה הן משמשות "פרצה לגורמים עבריינים" להיכנס לאיחוד. במיוחד אחרי המלחמה באוקראינה, והסנקציות על כניסות אזרחים רוסיים, מושכות התוכניות הללו אזרחים רוסים שרוצים להמשיך לבקר באירופה, או שדואגים לילדיהם. בין המדינות הבולטות מהן מגיעים מקבלי הוויזות: סין, רוסיה וטורקיה. 

הנימוק הכלכלי אינו רלוונטי יותר

ואכן, לצד העלאת רף ההשקעה הנדרשת, כמה מדינות כבר ביטלו את האפשרות לקבל ויזת זהב. אירלנד, למשל, שהחלה עם התוכנית ב־2012, הודיעה בתחילת השנה כי תשים קץ לאפשרות זאת. כבר לפני כן המצב במדינה, העשירה יחסית, היה מחמיר ביחס למדינות אחרות. אירלנד דרשה השקעה של מיליון אירו והון אישי של שני מיליון אירו, אך כאמור הודיעה על ביטולה "אחרי תקופה ארוכה של בדיקה". שר המשפטים האירי אמר כי הנימוק הכלכלי לוויזות זהב במדינה כבר אינו רלוונטי. "זה היה בתקופה של קושי כלכלי חסר תקדים, במטרה לעודד את ההשקעות". 

לפי הדיווחים, הסוכנויות השונות העוסקות בהפקת ויזות זהב לתושבים זרים דווקא נהנות מההכרזות בחודשים האחרונים על מגמת הצמצום של הרשויות בתחום זה. 

"בכל פעם שממשלות מאיימות לבטל את התוכניות הללו", אמר ל"בלומברג" אחד מראשי הסוכנויות הרבות המציעות לזרים לנווט ולהתאים את ויזת הזהב הנכונה, "אנחנו רואים זינוק במספר האנשים שרוצים להיכנס מהר לפני שהן נסגרות. זה מעולה לעסקים".