ישראל נגד שגריר גרמניה: הדיון בעליון שהוליד תקרית דיפלומטית חריגה

משרד החוץ הישראלי הגיש תלונה רשמית נגד שגריר גרמניה בישראל, שטפן זייברט, אחרי שזה הגיע לדיון בבית המשפט העליון בשבוע שעבר בנוגע לביטול עילת הסבירות • מדובר בצעד חריג מאוד ביחסים הידידותיים בדרך-כלל בין המדינות

שגריר גרמניה בישראל, שטפן זייברט / צילום: Associated Press, Steffi Loos
שגריר גרמניה בישראל, שטפן זייברט / צילום: Associated Press, Steffi Loos

משרד החוץ הישראלי הגיש תלונה רשמית נגד שגריר גרמניה בישראל, שטפן זייברט, אחרי שזה הגיע לדיון בבית המשפט העליון בשבוע שעבר בנוגע לביטול עילת הסבירות - כך מדווחים הבוקר (ב') כלי התקשורת בגרמניה. מדובר בצעד חריג מאוד ביחסים הידידותיים בדרך-כלל בין המדינות.

למרות שמשרד החוץ הגרמני מסר לתקשורת במדינה כי "אינו יכול לאשר את הדיווחים", שגרירות ישראל בגרמניה אישרה בתגובה לגלובס כי התלונה הרשמית הוגשה, וכי היא הועברה בכמה ערוצים במקביל לבקשתו של שר החוץ אלי כהן. "בעקבות הנחיית השר כהן, שוחח גורם מדיני בכיר עם השגריר זייברט והביע את מחאתנו בנושא. מסרים דומים הועברו מהשגרירות בברלין למשרד החוץ הגרמני", נמסר מהשגרירות.

גרמניה היא בין המדינות האירופיות היחידות המנהלות בחודשים האחרונים "יחסים כרגיל" עם ישראל, והיא אירחה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרים בכירים, למרות הביקורת הבינלאומית והאירופית על כך שהממשלה הנוכחית מקדמת את המהפכה המשפטית. 

מעשה בגרירת רגליים: מה קרה לאישומי בזק, וואלה וידיעות בתיקי האלפים? | אבישי גרינצייג, טור סופ"ש
ועדת החקירה לרכש הצוללות חשפה: גם נתניהו מסר עדות 

זייברט, שכיהן בממשלות קודמות תחת אנגלה מרקל במשך יותר מעשור כדובר הממשלה, הגיע לישראל בשנה שעברה לתפקיד השגריר ומאז הפגין נוכחות רבה ברשתות החברתיות. הוא עדכן את עשרות אלפי העוקבים שלו ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) בהתקדמות שלו בלימודי עברית, ובשבוע שעבר עלה לירושלים כדי להיות נוכח בדיון שהתקיים בבית המשפט העליון על ביטול עילת הסבירות. "אני חושב שכאן קורה משהו חשוב לדמוקרטיה הישראלית", אמר בסרטון שפורסם ברשת, כשהוא יושב על ספסלי אולם בית המשפט העליון, "וגם אנחנו - החברים של ישראל - מסתכלים עליו בעניין רב". "אני רציתי לראות זאת בעצמי", הוסיף. 

לפי הדיווחים בתקשורת הגרמנית, משרד החוץ הישראלי פנה בימים האחרונים, באמצעות שגרירות ישראל בברלין והשגריר רון פרושאור, למשרד החוץ הגרמני כדי להעביר את התלונה. לפי הדיווחים, שר החוץ אלי כהן ביקש להבהיר כי מדובר ב"התערבות בענייניה הפנימיים" של מדינת ישראל. עוד לפני כן דרשו ארגוני ימין ישראלים ממשרד החוץ הישראלי "לנקוט צעדים" נגד השגריר בעקבות הציוץ. 

כאמור, בתגובה לדיווחים, שעוררו סערה בתקשורת הגרמנית וצוטטו בהרחבה בכלי התקשורת המקוונים, הבהיר משרד החוץ הגרמני כי "איננו יכולים לאשר את הדיווחים בתקשורת בנוגע לתלונה רשמית מצד משרד החוץ הישראלי". בכל מקרה, הבהירו במשרד החוץ, אין כל בעיה בנוכחות השגריר בדיון שהתקיים בעליון. המעקב אחרי התפתחויות רלוונטיות פנימיות, "הוא אחת מהמשימות העיקריות של דיפלומטים", הבהיר משרד החוץ, ואמר כי אין כל פסול בהשתתפות השגריר בדיון לגיטימי בבית המשפט העליון של ישראל.

נמנעה מלמתוח ביקורת חריפה

עד כה גרמניה נמנעה מלמתוח ביקורת חריפה באופן פומבי על המהפכה המשפטית, וראשי המדינה הסתפקו בהבעה "דאגה" מקידום החקיקה באופן חד-צדדי, או "דאגה גדולה", בכמה התבטאויות. גרמניה לא מנעה או דחתה ביקורים של בכירים ישראלים, כולל ראש הממשלה נתניהו במרץ ושר הכלכלה ניר ברקת שנפגש עם עמיתו הגרמני רוברט האבק בסוף השבוע שעבר בברלין. משרד החוץ הגרמני, בראשות אנלנה ברבוק, נחשב לחריף יותר בביקורתו כלפי הממשלה הנוכחית, אך הדבר כמעט ולא מתבטא באופן פומבי.

זייברט הגיב בעבר לטענות של שרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן, לפיהן המחאות נגד המהפכה המשפטית נתמכות על-ידי "גרמניה ואיראן". "זה מאכזב שהשרה בחרה להזכיר את גרמניה - ידידה ושותפה דמוקרטית של ישראל - יחד עם מדינה טוטליטארית כמו איראן", אמר בפברואר השנה על רקע התבטאויות של דיסטל-אטבריאן בתקשורת הישראלית.

גרמניה, יחד עם מדינות אירופיות אחרות וארה"ב, גם הביעה התנגדות חריפה להצעת חוק ששקלה הממשלה, שתאסור על ארגוני חברה אזרחית לקבל תרומות מחו"ל באופן גורף. בעקבות ההתנגדות גנז ראש הממשלה בנימין נתניהו את ההצעה.

גרמניה וישראל צפויות לחתום בהמשך החודש על עסקת החץ 3, העסקה הביטחונית הגדולה ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל, בשווי 3 מיליארד אירו, שתפרוש את מערכת ההגנה מטילים בליסטיים במדינה.