ארה"ב וערב הסעודית בוחנות מתווה של ברית הגנה - בוושינגטון עלולים להתנגד

ההתבטאות של שר החוץ הסעודי עשויה להצביע עד כמה יהיה קשה לראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם את הנורמליזציה עם ערה הסעודית מול חברי ממשלתו

הנסיך הסעודי מוחמד בין סלמאן / צילום: Shutterstock
הנסיך הסעודי מוחמד בין סלמאן / צילום: Shutterstock

ארה"ב וערב הסעודית בוחנות מתווה של ברית הגנה, שבתמורה בריאד יסכימו לקידום הנורמליזציה מול ישראל. כך מדווח ב "ניו יורק טיימס". לפי הדיווח, ההסכם שנבחן הוא דומה למתווה מול יפן או קוריאה הדרומית. עם זאת, קידום תוכנית שכזו עלול להביא להתנגדות עזה מהקונגרס בוושינגטון - כפי שמדובר גם במקרה של תוכנית הגרעין האזרחית שמעוניין לקדם נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן.

אמש (ב') שלח שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן מסר לישראל, בתום כינוס עם נציגי יותר מ-30 מדינות בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שלפיו בריאד לא יוותרו על הקמת מדינה פלסטינית. "פתרון שתי המדינות חייב לחזור לשולחן", אמר שר החוץ הסעודי בהתבטאות שעשויה להצביע עד כמה יהיה קשה לראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם את הנושא מול חברי ממשלתו. לדבריו, "אין פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני ללא מדינה פלסטינית עצמאית".

סעודיה, איראן או הרפורמה המשפטית? על מה ידברו נתניהו וביידן 
שנה חדשה, עולם חדש: 10 תרחישים גיאו-פוליטיים שעלולים לשנות את המציאות כפי שהכרנו אותה 

כל עוד הסעודים יתעקשו על נורמליזציה תמורת קידום מדינה פלסטינית, קשה לראות סיטואציה שבה נתניהו ישכנע דמויות בממשלה כמו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להסכים אפילו להטבות משמעותיות לפלסטינים.

יוזמת השלום הערבית, שעל בסיסה נאמרו גם דברי הנסיך פייסל ואותה הגישו הסעודים לליגה הערבית ב-2002, כוללת נורמליזציה בין מדינות ערב לבין ישראל, אבל בכפוף להקמת מדינה פלסטינית עם מזרח ירושלים כבירה, וכן נסיגה מיהודה ושומרון, כולל מזרח ירושלים, רצועת עזה ורמת הגולן.

למרות המכשולים הצפויים, מקורות פלסטינים סיפרו לאתר "מידל איסט איי" כי בכירים מרמאללה ידונו בסוגיות בנושא הנורמליזציה שהעלו הסעודים. אחד המקורות סיפר כי ברשות הפלסטינית בוחנים את נושא הנורמליזציה בין ריאד לבין ירושלים, לאחר שדחו בתוקף את הסכמי אברהם. "הם חושבים שהנורמליזציה תתרחש 'אתנו או בלעדינו', כך שהם ירוויחו מזה, לפחות פוליטית או כלכלית", אמר אחד המקורות לאתר.

ההטבות המשמעותיות לפלסטינים שעל הפרק מהווים רק חלק אחד מהדרישות הסעודיות לנורמליזציה עם ישראל. בד בבד, בריאד דורשים מוושינגטון ברית הגנה, מטוסי F-35 שיפגעו בעליונות האווירית הישראלית באזור ותוכנית גרעין אזרחית.

בכל הנוגע לאישור העשרת אורניום בממלכה לא רק נתניהו עשוי למצוא עצמו בבעיה מול שותפיו הקואליציוניים, אלא גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יידרש במידת הצורך לשכנע פוליטיקאים אמריקאים שלא נלהבים כלל לספק יכולת כזו לממלכה שרק לפני חמש שנים הואשמה באחריות לרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ולא נחשבת לחסידת זכויות אדם.