הדרמה המשפחתית, זוכת עשרה פרסי אופיר, חוזרת לפצע משפחתי מהעבר

במרכז הסרט הישראלי "7 ברכות" אישה שגדלה אצל דודתה העקרה, השבה מצרפת לישראל לרגל חתונתה • במהלך האירוע נחשף אט אט סיפור מסירתה הכואב • עונת הקונצרטים החדשה בטחנת הקמח "קמה" בקיבוץ שער העמקים שבגליל המערבי כוללת עשרה מופעים של מוזיקה קלאסית, מוזיקה עתיקה, שירים עממיים ואופרה

ריימונד אמסלם (מצד שמאל, במרכז) ב־''7 ברכות'' / צילום: מריה ברודקין (באדיבות סרטי יונייטד קינג)
ריימונד אמסלם (מצד שמאל, במרכז) ב־''7 ברכות'' / צילום: מריה ברודקין (באדיבות סרטי יונייטד קינג)

קולנוע

7 ברכות 

היכן הוא מוקרן: בתי הקולנוע ברחבי הארץ
ז'אנר: דרמה משפחתית
במאית: איילת מנחמי
תסריטאיות: אלינור סלע, ריימונד אמסלם
שחקנים: ריימונד אמסלם, אלינור סלע, דניאל סגל, תיקי דיין, מורין אמור, יואב לוי ורבקה בכר
משך הסרט: 108 דקות
שפה: עברית
עלייה למסכים בישראל: 7.9
עלות: 46-47 שקלים
ציון IMDB:
8.10 (18 מצביעים)

לפני שבע שנים בת דודתה של השחקנית ריימונד אמסלם, אלינור סלע, סיפרה לה על מנהג מסירת בת לאחות עקרה שהיה נהוג ביהדות מרוקו. יחד הן החלו לחקור את הנושא, וכתבו תסריט בדיוני המבוסס על סיפורים אמיתיים. הסרט, "7 ברכות", אותו ביימה איילת מנחמי ("נודל" 2007), זכה בטקס פרסי אופיר האחרון בעשרה פרסים; ביניהם פרס הסרט הטוב ביותר, השחקנית הראשית והמשנה הטובות ביותר, הבימוי, התסריט, הפסקול והעריכה, והוא ייצג את ישראל בתחרות האוסקר.

עלילת הסרט מתרחשת בשנות ה־90 בישראל ובמרכזה אישה בשם מארי (ריימונד אמסלם), אשר נמסרה בינקותה לגראציה, דודתה העקרה (רבקה בכר). מארי שבה לארץ אחרי שנים רבות בצרפת לרגל חתונתה, ומשפחתה הענפה נערכת לקראת מנהג 7 ברכות - במשך שבוע נערכות שבע סעודות, בהן נחשף אט אט סיפור מסירתה של מארי. יחד איתו צפים כאב, כעס ואשמה.

ההקשר למציאות

בשנות ה־50, המנהג למסור לאחות עקרה את אחת מהבנות של אחיותיה היה נפוץ בקרב יהודי מרוקו. רק במשפחה של ריימונד אמסלם ואלינור סלע, בנות דודות מדרגה שנייה, יש שלושה מקרים שכאלה. ככל הנראה מדובר בתופעה רחבה מאוד שהושתקה עד היום, ואפשר לקוות שהסרט יעורר דיון בנושא. בראיון ל"וואלה" סיפרה במאית הסרט, איילת מנחמי, כי כבר לאחר הקרנות הטרום בכורה ניגשו אליה לא מעט נשים שסיפרו שגם במשפחתן היה נפוץ המנהג, ועד הצפייה בסרט הן היו בטוחות שזה דבר ייחודי למשפחה שלהן.

ההקשר הקולנועי

"7 ברכות" מצטרף לסדרת סרטים המציגים את התרבות העשירה של העדה המרוקאית, התאקלמותה בארץ והמנהגים הייחודים שלה, ביניהם: הטרילוגיה של שלומי ורונית אלקבץ "ולקחת לך אישה" (2004), "שבעה" (2008), "גט" (2014); "שחור" (1994) של חנה אזולאי־הספרי ושמואל הספרי; "אנשים כתומים" (2013) של חנה אזולאי־הספרי; ו"הילולה" של שלום אסייג ואריאל בנבג'י שיצא לאחרונה.

2 דברים שכדאי לדעת

● בראיון ל"וואלה" סיפרה איילת מנחמי, במאית הסרט, כי דמותה של חנה, אמא של מארי (אותה מגלמת תיקי דיין) מבוססת על אישה אמיתית שהייתה בת 96 כאשר התחילו לעבוד על הסרט.

● לימוד השפה המרוקאית־יהודית הייתה חלק מרכזי מהעבודה על הסרט. מנחמי, במאית הסרט, למדה מרוקאית על מנת להבין את ההתרחשות, ותיקי דיין, המגלמת את אמה של מארי, שדוברת ערבית סורית, הייתה צריכה לעשות את המעבר לערבית מרוקאית.

למה בחרנו בו

"7 ברכות" הוא סיפור על משפחה שמנסה לגעת בפצע עמוק, ולא מפחדת להרגיש, שמחה, אהבה או כאב חד. ריימונד אמסלם ואלינור סלע חתומות על תסריט שלא מבקר את מנהג מסירת הבנות, אלא מציג אותו כסיפור מורכב ומרובה רבדים. בזכותו הסרט כן ועוצמתי, שזכה, ובצדק, לשבחים הרבים.

קלאסי

באך מול הנדל
אנסמבל פניקס 
היכן: מתחם טחנת הקמח, קיבוץ שער העמקים
מתי: שבת 23.9.23 בשעה 11:11
מחיר כרטיס: 80 שקלים (מנוי לסידרת הקונצרטים כולה- 600 שקלים)
פרטים נוספים: www.kamaflourmill.com/chambermusic

בשבת הקרובה תפתח עונת הקונצרטים החדשה בטחנת הקמח "קמה" בקיבוץ שער העמקים שבגליל המערבי. הטחנה היתה בעבר מבנה תעשייתי, ולאחרונה הושקה מחדש כמרכז רב־תחומי של תרבות אלטרנטיבית.

סדרת המוזיקה בטחנה נקראת "שחרית מוזיקלית". היא תכלול עשרה קונצרטים קאמריים לאורך השנה, שיתקיימו בבוקר שבת אחת לחודש. הסדרה תתקיים באולם היפה של המתחם, עם תפאורה המשלבת מכונות תעשייתיות עם רהיטים ישנים ששופצו ויצירות אמנות מודרנית.

אנסמבל פניקס. אחד מהרכבי הבארוק המובילים בארץ / צילום: יואל לוי
 אנסמבל פניקס. אחד מהרכבי הבארוק המובילים בארץ / צילום: יואל לוי

המנהלת המוזיקלית של הסדרה היא הזמרת והמוזיקאית יהלי תורן, שגם תופיע בחלק מהמופעים במהלך השנה. הסדרה תכלול מופעי מוזיקה קלאסית, מוזיקה עתיקה, שירים עממיים, מופעי אופרה ועוד. מארגניה רואים בה לא עוד סדרת קונצרטים, כי אם מפעל קהילתי ותרבותי שמטרתו להביא מוזיקה קלאסית ברמת ביצוע גבוהה לאזור הגליל המערבי.

הקונצרט הראשון בסדרה יתקיים בשבת הקרובה תחת הכותרת "באך מול הנדל", והוא יציג את "אנסמבל פניקס", אחד ההרכבים המובילים בארץ בתחום ביצוע מוזיקת הבארוק.

את ההרכב הקימה נגנית הויולה דה־גמבה מירנה הרצוג, שתוביל את הקונצרט גם הפעם. אליה יצטרפו משה אהרן אפשטיין בחליל בארוק ואביעד שטיר בצ'מבלו.

הקונצרט יציג יצירות של שניים מהמלחינים הגדולים ביותר בתקופת הבארוק - יוהאן סבסטיאן באך וגיאורג פרידריך הנדל. במרכזו יעמדו סונטות לחליל וקונטינואו, כלומר סונטות לחליל אותן מלווה חטיבת כלי בס (צ'מבלו ו־ויולה דה־גמבה, כלי מיתר נמוך שהקדים את הצ'לו המודרני).

הסונטות יבוצעו ברצף, באופן שיאפשר השוואה בין סגנונות ההלחנה של שני המלחינים.

עוד יבוצעו בקונצרט הפרלוד מהסוויטה לצ'מבלו מספר 1 של הנדל, הפרלוד מהסוויטה האנגלית מספר 6 של באך לצ'מבלו, אריות אופראיות של הנדל בעיבוד להרכב כלי, ולסיום- הפרלוד־כוראל המפורסם "עורו, קורא לנו הקול" מאת באך.