ארבע הדוגמניות ששינו לחלוטין את עולם האופנה

נעמי קמפבל, לינדה אוונג'ליסטה, סינדי קרופורד וכריסטי טרלינגטון, חברות הסופר מודלס של שנות התשעים, מככבות על שער מגזין "ווג" "של ספטמבר ● מאז פרסומו התמלאה הרשת בתלונות קולניות ונבזיות רבות על השימוש המוגזם בפוטושופ ● בתעשייה בה הדוגמנית היא החולייה החלשה ביותר בשרשרת המזון, סדרה חדשה אודות ארבעת הדוגמניות חושפת כיצד הן פילסו את דרכן לצמרת והצליחו לתבוע את כוחן הכלכלי

סהר שלו | 21.09.2023

מימין: כריסטי טרלינגטון, נעמי קמפבל, לינדה אוונג׳ליסטה, סינדי קרופורד (יושבת) על השער של ה''ווג'', גיליון ספטמבר 2023

מימין: כריסטי טרלינגטון, נעמי קמפבל, לינדה אוונג׳ליסטה, סינדי קרופורד (יושבת) על השער של ה''ווג'', גיליון ספטמבר 2023

1

הדוגמניות נעמי קמפבל, לינדה אוונג'ליסטה, סינדי קרופורד וכריסטי טרלינגטון, חברות הסופר מודלס (דוגמניות העל) של שנות התשעים, מככבות על שער מגזין "ווג" "של חודש ספטמבר. את השער, המפאר הן את המהדורה הבריטית והן את המהדורה האמריקאית, צילם הצלם הברזילאי רפאל פברוטי. הסטיילינג הופקד בידיו של עורך המהדורה הבריטית אדוארד אנינפול, המסיים בעוד חצי שנה את תפקידו ומשתדרג לעמדה בכירה יותר בתאגיד התקשורת "קונדה נאסט", זאת לאחר שהביא רוח חדשה למגזין ושילב בין עמודיו נשים המתמודדות עם נכות, נשים שחורות ונשים מבוגרות.

מי שחשב שאיחוד הסופר מודלס משנות התשעים, כולן בעשור השישי לחייהן כיום, יגרוף תשואות - התבדה. מאז פרסום השער התמלאה הרשת בתלונות קולניות ונבזיות רבות על השימוש המוגזם בפוטושופ ועל כניעת הדוגמניות לסדר היופי הישן, במסגרתו אסור לחשוף אף סימן זיקנה. כותרת כתבה שהתפרסמה ב"הניו יורק טיימס" אף תהתה "האם הסופרמודלס מזדקנות או רק מרוטשות?".

2

השער הנוכחי הוא הומאז' לצילום מ־1990 שהתנוסס על השער של הווג הבריטי, אותו צילם צלם האופנה הגרמני פיטר לינדברג, ובו כיכבו הדוגמנית הבריטית נעמי קמפבל, הדוגמנית הקנדית לינדה אוונג'ליסטה, הדוגמניות האמריקאיות סינדי קרופורד וכריסטי טרלינגטון והדוגמנית הגרמנייה טטיאנה פטיץ, שמתה בתחילת השנה. השער הזה תקדימי כי הוא טבע את המושג "סופר מודלס", לראשונה בתולדות עולם האופנה.

השער שצילם לינדברג לא יכול היה להגיע בזמן טוב יותר: ילדי המועדונים שיוועו לקצת זוהר, ההמונים רצו להזדהות עם פנים יפות שמאחוריהן גם אישיות מעניינת, ובתי האופנה התארגנו תחת תאגידי ענק והתכוננו להציף את העולם בבגדים יקרים.

כותרת השער של הווג הבריטי "שנות ה־90: מה הלאה?" ניבאה את הכיוון אליו יילך העשור החדש: לראשונה, דוגמניות העל הפכו לידועניות, ועבור השתתפותן בתצוגות אופנה ובקמפיינים הן דרשו, וגם קיבלו, מיליוני דולרים, תעריפים שתעשיית האופנה לא שילמה מעולם לפני כן. אחד הציטוטים הידועים מאותו עשור הוא של לינדה אוונג'ליסטה, שאמרה בהקשר לעבודתה: "אני לא קמה מהמיטה בשביל פחות מעשרת אלפים דולר."

אלא שנוכחותן והשפעתן חרגו הרבה מעבר לגבולות עולם האופנה: הן הובילו תכניות טלוויזיה, שיחקו בסרטים ובסדרות, התחתנו עם שחקני קולנוע, הופיעו על שערי עיתונים (שאינם מתחום האופנה) ולוהקו לקליפים, הידוע שבהם הוא Freedom! '90 של ג'ורג' מייקל.

3

באמצע שנות האלפיים, עם התבגרותן, פינו הסופר מודלס את מקומן מקדמת הבמה לטובת דור חדש של דוגמניות, וכל אחת מהן פנתה לכיוון אחר.

לסינדי קרופורד בת ה־54 יש מותג קוסמטיקה והיא משמשת כמנטורית לשני ילדיה הדוגמנים. בתה הבכורה, קאיה גרבר, בעצמה מהדוגמניות הבולטות כיום, לוהקה כבר בגיל 10 לקמפיין של "ורסאצ'ה".

לינדה אוונג'יליסטה בת ה־57 היא הנשיאה, המנהלת הקרייאטיבית ודוברת מותג הקוסמטיקה Erasa. לפני כשנה הגיעה להסדר עם חברת קוסמטיקה אחרת, אחרי שתבעה אותה ב־50 מיליון דולר בעקבות הליך קוסמטי כושל ששינה לחלוטין את חזותה.

כריסטי טרלינגטון בת ה־53 נישאה לפני כעשרים שנה לשחקן אדוארד ברנס ולהם שני ילדים. היא הקימה ארגון צדקה התומך באימהות ברחבי העולם, ובשנים האחרונות חזרה לדגמן והצטלמה, לצד בעלה, לקמפיין של "קלווין קליין" ב־2017. היא גם שותפה בקרנות צדקה ומקדמת יוגה.

היחידה מבין הסופר מודלס שממשיכה לדגמן באופן רציף מאז שנות ה־90 היא נעמי קמפבל בת ה־53. לצד הדוגמנות, היא גם משמשת כשופטת בתכנית הריאליטי The Face ומשחקת בסדרות טלוויזיה.

4

בראיון שליווה את צילום האיחוד נזכרו הדוגמניות בעשור ההוא בו נבראו כסופר מודלס. "נכון, זה היה מטורף, אבל עם כל הכבוד - אנחנו לא הביטלס", אמרה לינדה אוונג'ליסטה. "היינו חבורת בנות מלוכדת, דאגנו זו לזו והיינו נאמנות אחת לשנייה. אם מישהי נפלה, הושטנו לה יד".

בנוגע להזדקנות היא אמרה: "אני רוצה את הקמטים, אבל אני מזריקה בוטוקס למצח, כך שאני צבועה. ועם כל זה, אני עדיין רוצה להתבגר". קרופורד מצידה אמרה: "העולם מבקר נשים כשהן מתבגרות, אבל אנחנו עדיין יכולות ליהנות, אנחנו יכולות להיות יפות, ואנחנו עדיין יכולות לבלוט".

5

סדרה דוקו חדשה בת 4 פרקים בשם The Super Models, בהשתתפות קמפבל, אוונג'ליסטה, קרופורד וטרלינגטון, עלתה אתמול ב"אפל טי.וי". "הסדרה חוזרת לשנות ה־80 כשארבע נשים מקצוות העולם התאחדו בניו יורק", נמסר בהודעת היח"צ. "כל אחת מהן היתה כוח בזכות עצמה, אבל יחד הן שינו את התעשייה. הפרסום שלהן היה כה גדול שהוא האפיל על המותגים והמעצבים שהן ייצגו. השמות 'סינדי', 'לינדה', 'נעמי' ו'כריסטי' היו חשובות כמו המעצבים שהן דיגמנו עבורם". בתעשייה בה הדוגמנית היתה החולייה הנמוכה והחלשה ביותר בשרשרת המזון במשך שנים, הסדרה חושפת כיצד הרביעייה הזו הצליחה לתבוע את כוחה, הממשי והסימבולי, ובכך סללה את הדרך לדורות של דוגמניות שבאו אחריה, מקייט מוס וג'יזל ועד בלה וג'יג'י חדיד.

צרו איתנו קשר *5988