בניגוד למגמה: מספר המשרות הפנויות במשק שוב בעלייה

עפ"י הלמ"ס, מספר המשרות הפנויות נמצא בעלייה, וזאת בניגוד למגמה בשנה האחרונה, בה מספר המשרות הפנויות דווקא ירד • נתוני שוק העבודה מתחברים עם נתוני האבטלה, לפיהן שיעור האבטלה בישראל עומד על 3.1%

לשכת התעסוקה בראשון לציון / צילום: אביבה גנצר
לשכת התעסוקה בראשון לציון / צילום: אביבה גנצר

על פי נתוני הלמ"ס, מספר המשרות הפנויות במשק הישראלי עלה מ-117 אלף בחודש יולי 2023 ל-119 אלף בחודש אוגוסט, בניכוי עונתיות. נרשמה גם יציבות בשיעור המשרות פנויות לכל 100 עובדים, וזה עלה מעט מ-3.73 ביולי ל-3.74 באוגוסט.

שיעור האבטלה ירד לשפל היסטורי. איך זה ישפיע על החלטת הריבית? 
נתניהו נפגש עם ארדואן: "היחסים שלנו עם טורקיה מתחזקים"

מדובר בעלייה שהיא בניגוד למגמה בשנה האחרונה, בה מספר המשרות הפנויות ירד משיא של כ-150 אלף באמצע 2022. השיא הגיע לאחר התאוששות דרמטית ממשבר הקורונה, שכלל היערכות מחדש של כלל שוק העבודה שהתבטא בגאות ניכרת. גם אחרי הירידה של השנה האחרונה, מספר ושיעור המשרות הפנויות עדיין נמצא מעל רמתו ב-2019, אז נרשמו רק 100 אלף משרות פנויות במשק.

נתוני שוק העבודה החזקים מתחברים עם נתוני האבטלה שפורסמו אתמול (ג'), לפיהן שיעור האבטלה בישראל עומד על 3.1% בלבד. יחד עם האינפלציה הגבוהה יחסית (4.1%) והעלייה הריאלית בשכר בשנה האחרונה, נראה כי למרות העלאות הריבית - הכלכלה ממשיכה להפגין נתונים חזקים שמעידים על פעילות גבוהה.

עליות משמעותיות במספר המשרות הפנויות בממוצע החודשים יוני-אוגוסט ביחס למאי-יולי נרשמו בתחום הבנייה (11%) ונהגי האוטובוסים והמשאיות (8%). לעומת זאת, ניתן לראות ירידות ניכרות בתחום המסעדנות, בה מספר המשרות של מלצרים ומוזגים ירד ב-13%, וגם בתחום המכירות נרשמה ירידה של 6%.