ביידן ונתניהו הביעו אופטימיות להסכם עם סעודיה: "לסיים את הסכסוך הערבי-ישראלי"

תשעה חודשים אחרי שהושבעה ממשלתו ה-6, נפגש ראש הממשלה נתניהו עם הנשיא האמריקני בשולי עצרת האו"ם • "נבטיח שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני", אמר ביידן והתייחס גם למהפכה המשפטית ול"ערכים המשותפים" בין המדינות • "ישראל מחויבת לדמוקרטיה", הצהיר נתניהו

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתם בניו יורק / צילום: Associated Press, Susan Walsh
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתם בניו יורק / צילום: Associated Press, Susan Walsh

הביקור בארה"ב מגיע לשיא: ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (רביעי) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. הפגישה, שארכה כשעה, התקיימה היום לראשונה לאחר תשעה חודשי כהונה, שבהם נתניהו לא הוזמן לארה"ב. הפגישה נפתחה באיחור של כ-20 דקות, והנשיא האמריקני פתח את הצהרתו בנושא האיראני ובנושא המגעים מול ערב הסעודית. "נדון על ה ערכים הדמוקרטיים המשותפים, הפרדת הרשויות והאיזונים והבלמים ברשויות שלנו", הוסיף ביידן. בתחילת הפגישה, הפמליות הוצאו והמנהיגים נועדים בארבע עיניים.

פרשנות | נתניהו אצל ביידן: איך לדבר עם נשיא גלובליסטי 

"כיום ישראל וארה"ב פועלות יחד למען יצירת מציאות טובה יותר. אנחנו רוצים אזור יציב יותר ומשגשג, כולל יוזמות כמו המסדרון החדש שיחבר את הודו לאירופה דרך האמירויות, ערב הסעודית וישראל", הוסיף ביידן בפתח הפגישה. "אנחנו חושבים שזה עניין גדול, ורוצים לעבוד על זה ביחד". בנוסף לכך, ביידן חזר על הרצון "להבטיח שאיראן לעולם לא תקבל נשק גרעיני".

ראש הממשלה נתניהו הודה לנשיא האמריקני, ואמר כי "דיברנו על ההבטחה הגדולה שהובלת, על השותפות בין אסיה לאירופה והמזרח התיכון". הוא הוסיף כי "תחת הנהגתנו, נוכל ליצור מערכת יחסים בין ישראל וסעודיה ולשים סוף לסכסוך הערבי-ישראלי". לדבריו, "צעד כזה יכול לקדם גם את השלום בין ישראל לפלסטינים, ולהפוך את העתיד באזור לטוב יותר".

נתניהו התייחס גם הוא לנושא החקיקה המשפטית, ואמר כי "אנחנו רוצים לאשר כאן דבר אחד בטוח, שלעולם לא ישתנה הוא המחויבות של ישראל לדמוקרטיה". לדבריו, "ישראל תמשיך לשמור על הערכים ששתי הדמוקרטיות שלנו מוקירות".

לאחר הפגישה עם ביידן, ייפגש נתניהו עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ונשיא דרום קוריאה יון סוק-יאול. הפגישה תיערך בהרכב מורחב, אבל ייתכן שבמהלך השיחה היא תהפוך לפגישה בארבע עיניים. נתניהו רצה שהפגישה עם ביידן תיערך בבית הלבן כנהוג, אבל הנשיא האמריקני החליט שהפגישה תתקיים בניו יורק, במקביל לעצרת האו"ם השנתית ובה שניהם משתתפים.

שעות לפני הפגישה, הגיעו עשרות רבות של מפגינים נגד המהפכה המשפטית מחוץ למלון אינטרקונטיננטל שבמנהטן, שבו תיערך הפגישה. מארגני המחאה הודיעו כי במקביל להפגנות בניו יורק, ייערכו מחאות גם מחוץ למבני שגרירות ארה"ב בירושלים ובתל אביב. "נתניהו הורס את הברית עם ארצות הברית", נמסר מכוח קפלן. "נתייצב בהמונינו מחוץ לשגרירות ונבהיר לנתניהו שישראל לא תהיה דיקטטורה".

אמש, פעילי המחאה בניו יורק העמידו תערוכה בכניסה למוזיאון המטרופוליטן בעיר, שבה הופיע בין היתר נתניהו במדי אסיר. לי קינד, ממארגני המחאה: "הזוג נתניהו נצורים במלון ולא יוצאים ממנו על מנת לא לפגוש אותנו, אז אם הם לא נהנים מהאמנות - נכניס אותם ליצירות עצמן".

עם נחיתתו של נתניהו בארצות הברית הקרינו פעילי מחאה על בית הכלא המפורסם "אלקטרז", שהיה אחד מבתי הכלא השמורים בעולם, מיצג מחאה בו הוקרנה על הכלא כתובת מתחלפת "ברוך הבא ביבי לאלקטרז" ו"נתניהו דיקטטור במנוסה". לצד הכתובות, הוצג נתניהו כמי שעומד מאחורי סורג ובריח.

ראש הממשלה ינאם בעצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק ביום שישי בבוקר, שעון ישראל. הוא ניסה לשנות את מועד הנאום כדי שיהיה בשעת מהדורות החדשות בטלוויזיות בישראל, אך בקשותיו לא נענו. נתניהו יישאר לסוף שבוע בניו-יורק ויחזור לארץ ביום ראשון בבוקר.

 הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12