דיווח: בדרך להסכם היסטורי נתניהו מנסה למצוא פשרה שתאפשר לסעודיה להעשיר אורניום

הוול סטריט ג'ורנל: נתניהו הורה לבכירים ישראלים לנהל שיחות בנושא הגרעין הסעודי עם וושינגטון • בראיון לרשת פוקס ניוז בארה"ב התייחס יורש העצר הסעודי בפעם הראשונה למגעים לנורמליזציה עם ישראל ואמר כי בכל יום המדינות מתקרבות לנורמליזציה • בראיון ציין בן סלמאן כי הנושא הפלסטיני חשוב לקידום הנורמליזציה עם ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ בנימין נתניהו שוקל בחיוב להסכים להעשרת אורניום סעודית, כך מדווח בוול סטריט ג'ורנל. לפי הדיווח נתניהו הורה לבכירים ישראלים לנהל שיחות בנושא עם וושינגטון, כדי להגיע להסכמה משולשת בסוגיה שמטרידה גם סנאטורים ומומחים בארה"ב.

ניתוח | רכבת לריאד? האינטרסים מאחורי השיחות על הסכם עם סעודיה 

בעקבות הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", סוגיית העשרת האורניום הסעודית תופסת מקום מרכזי יותר בחששות מן ההסכם. סנאטורים וח"כים ישראלים הביאו חשש מתוכנית הגרעין של ריאד. מוחמד בן סלמאן כבר ציין כי אם לטהרן יהיה נשק גרעיני - הוא ירצה שגם למדינתו יהיה כזה.

מחסום נוסף שיכול לעמוד בפני נתניהו הוא התנגדות מבית של חברי הקואליציה שלו להסכם. לאחר שאיתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ הודיעו כי יתנגדו להסכם שיכלול ויתורים משמעותיים לפלסטיניים, נתניהו קיבל אתמול גם מסר דומה מחברי כנסת של הליכוד. 

11 ח"כים מהמפלגה בהובלת יו"ר ועדת חוץ וביטחון כתבו לו במכתב ציבורי כי הם אמנם "מחזקים אותך בהצגת עמדה איתנה בפני נשיא ארה"ב ומנהיגי העולם", אבל באופן חד משמעי תומכים ב"שלום תמורת שלום" ולא בהסכם עם הסעודים שיוביל לוויתורים גדולים כלפי הרשות הפלסטינית.

בן סלמאן על ההסכם: מתקדמים כל יום

שעות ספורות לאחר פגישת רה"מ בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שבה השניים עסקו גם בקידום הנורמליזציה עם ערב הסעודית, נסיך הכתר הסעודי והדמות החזקה ביותר בממלכה מוחמד בן סלמאן התייחס בפעם הראשונה בריש גלי לנושא. "מדי יום" מתקרבים יותר לנורמליזציה, סיפר נסיך הכתר לרשת פוקס ניוז.

בראיון אמר בן סלמאן כי אם ביידן יצליח להביא להסכם בין ערב הסעודית לבין ישראל "זהו יהיה ההישג הגדול ביותר מאז סיום המלחמה הקרה".

נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: ap, Leon Neal
 נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: ap, Leon Neal

עם זאת, מוחמד בן סלמאן ציין כי הנושא הפלסטיני חשוב לקידום הנורמליזציה עם ישראל. סוגיה זו צפויה להיות הקושי המרכזי של נתניהו מול שותפיו הקואליציוניים בקידום ההסכם עם ריאד. נסיך הכתר הסעודי התייחס גם לנושא שמטריד בכירים בקונגרס האמריקאי, תוכנית גרעין אזרחית לריאד. נזכיר כי במסגרת שורת הדרישות מוושינגטון, מוחמד בן סלמאן דורש ברית הגנה, מטוסי F-35 ותוכנית גרעין אזרחית.

אלא, שכעת אמר מוחמד בן סלמאן לרשת פוקס כי "אם איראן תשיג נשק גרעיני, עלינו להחזיק כזה גם". כלומר, הוא לא מנסה להסתיר שאיפה סעודית להגעה אפשרית לנשק גרעיני. הנושא מדאיג ברמה האזורית, בשל החשש ממירוץ גרעיני אזורי שיצבור תאוצה לאחר אישור תוכנית גרעין לסעודים, לאחר שזו של איראן כבר רצה שנים רבות.

מוחמד בן סלמאן מודע לכך שהוא נמצא בסיטואציה שבה נתניהו וביידן מעוניינים מאוד בנורמליזציה. על כן, הוא גם דורש הטבות משמעותיות לפלסטינים. נסיך הכתר מבין היטב כי ביידן רוצה מאוד לקדם נורמליזציה אדירה שכזו במהירות כדי שיגיע לבחירות עם הישג מדיני משמעותי, כאשר כרגע אין לו אפילו אחד שכזה.

יתרה מכך, נשיא ארה"ב מעוניין להוריד את מחירי האנרגיה המאמירים וללא הגברת הפקת נפט סעודית גדולה בתקופה הקרובה - זה לא יקרה. בטח ובטח לא במהירות שבה ביידן רוצה שכזו תתרחש.