יונדאי קונה הייבריד: קפיצת מדרגה, גם במחיר

הדור החדש של הקרוס־אובר הקומפקטי של יונדאי מייצג שדרוג משמעותי ביחס לקודמו בכל הנוגע לנוחות, שימושיות משפחתית וחיסכון בדלק • המחיר זינק, אבל לפי ההסתערות נראה שהלקוחות לא מתרגשים

יונדאי קונה הייבריד / צילום: יח''צ
יונדאי קונה הייבריד / צילום: יח''צ

שוק הרכב הישראלי ממשיך לקרוא תיגר על ההיגיון הצרכני. החוק הבסיסי של כלכלת השוק אומר, שכשמחיר של מוצר עולה ובמקביל כוח הקנייה של הלקוחות יורד בגלל אינפלציה מואצת ו/או שחיקה בשער המטבע - גם הביקוש לאותו מוצר אמור לרדת. זה לא קורה אצלנו. 

השבוע בענף הרכב | שער הדולר ממריא, ובענף הרכב נערכים להעלאת מחירים: "אין מנוס" 
מבחן דרכים | מאזדה CX-90: חרב מלוטשת, אבל לא בטוח שזה מספיק

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 נמכרו בישראל קרוב לרבע מיליון מכוניות חדשות, כולל מכירות מיבוא עקיף, עלייה של למעלה מ־10% לעומת התקופה המקבילה. זאת אף שכוח הקנייה של רבים בישראל ויכולת החזר האשראי שלהם בשפל של שנים; אף שהמחיר הממוצע של כלי הרכב החדשים קרוב לשיא של כל הזמנים; ואף שהריבית על מימון לרכב, שהוא מנוע הצמיחה המסורתי של השוק, נושקת לשיא של עשור.

היינו שמחים לספק הסבר מלומד לתופעה אבל ההסברים שלנו הולכים ומתמעטים. הפערים באספקת הרכב ב־2022, שתירצו את הזינוק בביקוש בתחילת 2023, כבר נסגרו מזמן, הן בשוק הפרטי והן בשוק הציים. הביקוש בשוק המשומשות התמתן, המחירים ומבצעי ההנחות אמנם חזרו אבל הם די סמליים ולא מקזזים את עליית מחירי הרכב. בקיצור, תעלומה.

קחו למשל את יונדאי KONA ההיברידית החדשה. הדור היוצא שלה נמכר בשנה שעברה, אחרי ביטול הטבות המס על היברידיות, בטווח של 148 עד 154 אלף שקל. בהחלט לא מחיר רצפה עבור קרוס־אובר קומפקטי.

אבל מחיר הדור החדש של הרכב, שנחת כאן לאחרונה, מתחיל כעת ב־162 אלף שקל ומגיע עד 172 אלף לגרסת הקצה העליון. אמנם הרכב ארוך יותר בכמה סנטימטרים, מרווח יותר תודות לתוספת של 6 סנטימטרים לבסיס הגלגלים ומכיל יותר אבזור. אבל זהו טווח מחיר שבו נמצאו רק לפני שנתיים דגמי קרוס־אובר מקטגוריה גבוהה וגדולה יותר.

עיצוב חיצוני

מעצבי יונדאי העניקו לרכב פרופורציות רבועות, שמדגישות את הממדים המוגדלים, ועליהן הועמס גודש פריטי עיצוב שונים ומשונים. החרטום, למשל, משלב פס תאורת LED דקיק לכל רוחב הרכב ומתחתיו פנסי דרך זוויתיים גדולים בכנפיים. במרכז יש כונסי אוויר משולשים שסוגרים על מצנן, שנראה כאילו מישהו שכח לשים עליו כיסוי.

פרופיל הצד נשלט על ידי חיפויי גלגלים גדולים ורבועים מחומר פלסטי בגימור אפור־מאט וגם מפתני הדלתות מודגשים באמצעות חיפוי באותו גוון. הזנב משלב יחידת תאורה אופקית עם גיבוי של פנסים נפרדים גדולים. הוסיפו לתמונה חישוקים גדולים בעיצוב מודרני ומעין "מגיני שטח" מתחת לגחון ולזנב וקיבלתם עיצוב די עמוס, שהוא טעם נרכש.

פנים הרכב

בניגוד לעיצוב החיצוני, תא הנוסעים נקי, אולטרה־מודרני ומסביר פנים. סף הכניסה בגובה נוח מאוד לצורך השתחלות למושבים ומהם, תנוחת הישיבה בגובה אידיאלי, החלונות הגדולים מעניקים תחושה אוורירית, הדיפונים שמכסים את הדלתות והקונסול המרכזי מעוצבים בצורה קלילה ותכליתית עם שפע חללי אחסון וצבעים בהירים ונעימים לעין.

חלל הפנים מרווח ובזכות תוספת הסנטימטרים לבסיס הגלגלים ומאחור יכולים שני מבוגרים למתוח רגליהם קדימה די בחופשיות. היושב במרכז לא מקופח. מרווח הכתפיים והראש מכובד ותחושה הכוללת היא של נסיעה ברכב מקטגוריה גבוהה יותר. תא המטען יכול להכיל כעת 466 ליטר, קפיצת דרך משמעותית ביחס לדור היוצא.

האבזור התקני בגרסה הבכירה מכובד וכולל מושבים קדמיים ודלת אחורית חשמליים, ומערך מקיף של מערכות בטיחות אקטיביות, שבניגוד לקונה היוצאת מסייעות לנהג ולא מתערבות בגסות בהיגוי בזמן הנהיגה. רמת הגימור גבוהה, כמקובל אצל יונדאי, וגם משטחי הדיפון הנוקשים מעבירים תחושה נעימה לאצבעות.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד הדיגיטלי מזכיר כלי רכב יקרים ויוקרתיים, דוגמת ג'נסיס וב.מ.וו, עם לוח מחוונים דיגיטלי גדול וחד, שמשתלב בקימור עדין עם מסך המולטימדיה האופקי שלצידו.

ממשק האנוש משלב את הטוב שבכל העולמות: גם עושר של מידע בתפריטי מגע גדולים ונוחים להתמצאות תוך כדי נהיגה וגם מערך הגיוני של מתגי שליטה פיזיים למערכות חיוניות כגון מערכת האקלים והקול. אפילו התפעול של מוט ההילוכים הסיבובי, שממוקם על עמוד ההגה בנוסח "איוניק 5", נוח מאד לאחר תקופה קצרה של הסתגלות.

מנוע וצריכת דלק

באגף ההנעה בחרה יונדאי בנתיב בטוח ואימצה את המערכת ההיברידית המוכרת והמוכחת שלה, שכוללת מנוע בנזין 1.6 ליטר, שמשולב עם מנוע חשמלי חזק ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים בת 6 מהירויות. ההספק הכולל נותר 139 כ"ס וכצפוי הביצועים די אפרוריים במונחים של ימינו, עם תאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־11.2 שניות ומהירות מרבית שמוגבלת ל־161 קמ"ש.

אבל את מה שיחידת ההנעה מתוכננת לעשות, כלומר לספק נהיגה מעודנת וחסכונית, היא עושה היטב. במצב החסכוני ברירת המחדל היא נסיעה חלקה ורגועה בסיוע המנוע החשמלי, אם כי התגובה הראשונית ללחיצה על דוושת התאוצה די עצלה. העברה למצב התכנות הספורטיבי או שימוש ידני במוטות השליטה בתיבת ההילוכים נועצת דורבנות במערכת, מעירה את מנוע הבנזין לחיים ומפיקה תאוצות קצת יותר משמעותיות, אם כי במחיר של עלייה ברמת הרעש.

הבונוס הוא צריכת דלק מרשימה, שיכולה להגיע ל־17-18 ק"מ לליטר בתנאי אמת, גם מבלי להקפיד על רגל קלילה על המצערת. מי שמחפש ביצועים רציניים יותר, על חשבון צריכה, ימצא אותם בדגם הטורבו.

על הכביש

על הכביש הקונה החדשה מציגה שיפור משמעותי מאוד ביחס לקודמתה. המתלים שלה רכים יותר ויש נטיית גוף לא מבוטלת בפניות, אבל אחיזת הנהג מצוינת והנהג מרגיש "מחובר" לרכב ולכביש בזכות היגוי קליל, מאוזן ואינפורמטיבי, בעיקר במצב התכנות הספורטיבי.

היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות טובה גם תחת רוחות צד עזות, והמתלים הרכים סופגים ללא מאמץ מהמורות ישראליות גדולות כקטנות. גם עלייה על מדרכות או ירידה לדרכי עפר מתבצעת ללא בעיות. בקיצור, זו מכונית שנעים גם לנסוע בה וגם לנהוג בה.

מחיר

יונדאי קונה הייבריד החדשה היא יצירה מוטורית מודרנית ומהונדסת כראוי. נוחה מאוד, מאובזרת שימושית, נעימה לנהיגה בעיר ועל כבישים מתפתלים ומחזירה חיסכון מרשים בדלק. היא לא מרגשת אבל תמלא ללא קושי דרישות משפחתיות טיפוסיות. לנו קשה לעכל תג מחיר של 170 אלף שקל לג'יפון עירוני קומפקטי, מוצלח ככל שיהיה. מנגד, למעלה מ־1,700 הזמנות שהצטברו לרכב תוך שבועות בודדים מההשקה מלמדים, שייתכן שהבעיה היא אצלנו ולא אצל הלקוחות. לא נותר לנו אלא לגרד את המצח ולצפות בתופעה בפליאה. 

חלק מהמתחרות

טויוטה קורולה קרוס

169 אלף עולה גרסת הבסיס של קורולה קרוס ההיברידית. להנעה אחראי מנוע 1.8 ליטר בנזין, שבשילוב מנוע חשמלי מייצר 140 כ"ס ומחזיר 20 ק"מ לליטר.

טויוטה קורולה קרוס / צילום: יח''צ
 טויוטה קורולה קרוס / צילום: יח''צ

ניסאן ג'וק הייבריד

148 עד 153 אלף שקל עולה הגרסה ההיברידית של ניסאן ג'וק החדש. יש לו תא נוסעים מודרני ודיגיטלי ומערכת הנעה היברידית עם מנוע 1.6 ומנוע חשמלי בהספק 143 כ"ס. 

ניסאן ג'וק הייבריד / צילום: יח''צ
 ניסאן ג'וק הייבריד / צילום: יח''צ