יצחק הרצוג קרא לאחדות; גנץ: "הודעתי לרה"מ שאני מוכן לדון בהצטרפות לממשלה"

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר היום כי: "מדינת ישראל תנצח. אין לנו שום ברירה אחרת" • גם יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ נתן הצהרה בה אמר כי יש לו נכונות להצטרף לממשלה במטרה להקים קבינט מלחמה • "ניקח אחריות, ננצח ביחד, ונהפוך את יום שבת השחור, לרגע שיעצב את עוצמתה של ישראל ועליונותה הביטחונית באזור לשנים רבות קדימה" אמר גנץ

הנשיא יצחק הרצוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ
הנשיא יצחק הרצוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג ויו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ נתנו היום הצהרות מיוחדות לאומה. עיקר דברי השניים, שניתנו בהפרש של כ-30 דקות, היתה קריאה לאחדות העם, ואמונה בחוזק הרוח של ישראל.

בנאומו, אמר בני גנץ כי "אני מבקש לפנות אליכם, בסיומה של יממה קשה וכואבת.
המציאות הנוכחית מצריכה מכולנו להפנים - אנחנו ניצבים מול אירוע אסטרטגי מכונן עבור מדינת ישראל. זה לא מבצע - זו מלחמה. ובמלחמה, המאפיינים שונים, הכללים שונים, והתוצאות יהיו שונות. ב-75 שנות קיומנו, עמדנו מול אתגרים עצומים, ותמיד יכולנו להם. כך יקרה גם הפעם.

"מי שהחליט לחדור לשטח מדינת ישראל, לטבוח באזרחים, ולערער את יסודות קיומנו, יגלה שהבית שלו קורס, שבסיסיו מרוסקים, שהמציאות שלו השתנתה. מה שאנחנו רואים בעזה היום - לא יהיה. ביקרתי היום את האזרחים הגיבורים בעוטף עזה, ראיתי לצד הכאב והצער העמוק, גם את העוצמה שלהם. עבורם. עבור הילדים של כולנו - אנחנו נגבר על אויבינו. חיות האדם שחטפו את אזרחינו- יחוסלו. במערכה הזו - זה אנחנו או הם. וזה יהיה אנחנו.

"ההיסטוריה כבר הוכיחה שמדינת ישראל יודעת להשיב מלחמה, והעתיד, יצרוב את ההכרה הזו מעזה ועד טהראן. המטרה שלנו צריכה להיות שינוי מציאות עמוק ברצועת עזה, ומסר רחב לכל אויבינו עשורים קדימה.

"אני יודע היטב מה זה להילחם, כשהכדורים שורקים מעליך, כשחיילים תחת אחריותך נכנסים לעזה וללבנון ומסכנים את חייהם. זו העת לאחד את השורות בהנהגה לתקופת המלחמה, כדי שנוכל לאחד את העם ולנצח. לכן, כבר אתמול, הודעתי לראש הממשלה שאני נכון להתייצב למערכה ולדון על הצטרפות של המחנה הממלכתי ובתקווה של מפלגות נוספות באופוזיציה לממשלה, מתוך כוונה להקים קבינט מלחמה, שינהל את זירת הקרב מול עזה, ומול כל הזירות הנוספות. אם תינתן לנו אפשרות אמיתית להשפיע ולהשתתף בניהול המלחמה, אנחנו נתייצב עד לסיומה. ואם יבחר שלא, מערכת הביטחון והממשלה יקבלו מאיתנו כמחנה ממלכתי גיבוי מבחוץ לכל צעד נחוש ואחראי".

"חובתנו בעת הזו לתת את הגיבוי לדרג הצבאי והמדיני בכדי לספק אותן בשדה הקרב. לא להאמין ולא לתת יד לתיאוריות קונספירציה, שחוברות לתעמולת האויב. נהיה חזקים מבפנים - ונמחץ את אויבינו מחוץ", כך דברי בני גנץ.

הרצוג: הרוח הישראלית ניצחה תמיד והיא תנצח גם הפעם

נשיא המדינה פתח את דבריו באמירה: "אחיותיי ואחיי הישראלים. אנחנו בעיצומה של מלחמה עם עזה שהכריז עלינו אויב אכזר. אני פונה אליכם כשכוחות צה"ל לוחמים בחזית רחבה, כשרבים מאיתנו תחת אש ונמצאים בחוסר ודאות, כשמתינו מונחים לפנינו, וכשכוחות החירום, הרפואה וההצלה עושים מאמצים כבירים להצלת חיים, וגופים שונים פועלים לשקף לנו - באופן אמין ומדויק - את תמונת הקרב, הנפגעים והנעדרים.

"הרגעים האלה קשים מנשוא. כולנו אבלים ודואבים. כולנו ראינו את אויבינו שתוקפים באכזריות לא אנושית - קשישים, נשים, משפחות, תינוקות; מכל רקע, מכל אמונה; בקיבוצים, במושבים, בערים ובעיירות.

"אלה אויביך ישראל - ועליהם אנחנו נגבר, בכוח צבא ההגנה לישראל וכוחות הביטחון שלנו ובכוח רוחנו. כפי שכבר נאמר: "זו ברירת חיינו - להיות נכונים וחמושים, חזקים ונוקשים; או כי תישמט מאגרופנו החרב - ויכרתו חיינו".

"מעשה התועבה הזה, שהחל בעיצומם של שבת וחג תוך חציית קו הגבול, והמשיך בתקיפת קו המחרשה, הוא חטא בל יכופר. חטא שמובל לא רק בידי ארגון מחבלים רצחני אלא בידי ציר רשע שבסיסו באיראן וגרורותיו פועלות שוב ושוב לערער אותנו; את רוחנו, את ריבונותנו, את מי שאנו כעם וכמדינה. אחיי ואחיותיי: אנחנו במלחמה על הבית. ואנחנו ננצח!

"רוחנו בלתי-שבירה"

"מדינתנו נאבקת משחר קיומה על עצם החיים, על עצם הזכות להיות עם חופשי בארצנו. ואל מול כל צר ואויב, פעם אחר פעם, אנחנו מגלים את חוסננו ואת רוחנו הבלתי-שבירה, מתגברים כארי, מוצאים תעצומות נפש, קמים מתוך תהומות האבל והיגון, ומסתערים. מכריעים את האויב ומכים בו עד חורמה. מבהירים שאנחנו פה לתמיד. על אדמתנו. במדינתנו. מנצחים, ובונים עוד ועוד קומות, במקום אלה שחרבו.

"מאורעות הימים האלה הם חלק ממלחמה רבת פנים ורחבת היקף. מלחמה כזו לא נגמרת כהרף עין. למלחמה כזו יש גם מאפיינים פסיכולוגיים שאני מבקש להדגיש בפניכם. אויבינו עושים כעת מאמצים פסיכולוגיים כבירים, באמצעות מתקפות סייבר והפצת סרטים ודיווחים שקריים - כדי לטעת בלבנו פחד וחרדה. הם מעריכים שזה מה שיחליש אותנו. הם טועים! יש פה עובדה שלא ניתנת לערעור - גם הפעם מדינת ישראל תנצח. אין לנו שום ברירה אחרת.

"אזרחי ישראל היקרים והאהובים, אני יודע כמה קשה. אני יודע כמה כואב. אבל הרוח הישראלית ניצחה תמיד והיא תנצח גם הפעם. ביקרתי לפני שעות אחדות פצועים ומשפחותיהם וראיתי שם גדלות נפש כלל ישראלית. ראיתי, והאמינו לי כשאני אומר זאת: אויבינו טעו מרה באומדן עוצמת הרוח הישראלית. כי גם בתוך הכאב המפלח - אפשר לראות את הכוח הישראלי במלוא עוצמתו. בזכות ההירתמות והאחריות. בזכות רוח ההתנדבות והערבות ההדדית המפעימה שאנחנו רואים מכל עבר. בזכות תמיכת יהדות התפוצות וידידינו ברחבי העולם. בזכות האור הגנוז הישראלי שפרץ כאן באחת והוכיח איזה עם נפלא ומופלא יש לנו. בזכות כוחות הביטחון, החירום וההצלה, בסדיר ובמילואים גם יחד. אזרחים ולוחמים מופלאים, מכל החברה הישראלית, שביותר מ-100 אחוזי התייצבות - הניחו את כל המחלוקות בצד, ובפעולות גבורה דמיוניות תוך חירוף נפש ממש, קמו "בְּלִי מָתַי וּבְלִי אָן וְכַמָּה", ויצאו להגנה על הבית.

"אני מבקש - בואו נשמור על רוח הגבורה הזאת ועל היחד הזה. זה הנשק הכי עוצמתי שלנו. ננהג באחריות. נימנע מהפצת סרטונים ושמועות לא מבוססות שמשרתות את מלחמת התודעה של האויב; נמלא בקפידה אחר הוראות פיקוד העורף; ונזכור - המסע שלנו לניצחון עובר רק בנחישות, רק באמונה בצדקת הדרך, רק יחד, כאיש אחד בלב אחד. בל נשגה באשליות - ימים קשים לפנינו. זה הזמן להתאחד מול האויב - להתאחד - ולפעול כאגרוף נחוש. זה צו השעה, והוא צו חירום - אחדות ישראלית. הן בעם, והן בכנסת והן בממשלת חירום".