נתניהו וגנץ בהודעה משותפת: הוקמה ממשלת חירום לאומית

הקבינט המצומצם יכלול את נתניהו, גלנט וגנץ - איזנקוט ודרמר ישמשו כמשקיפים • חברי הכנסת מהמחנה הממלכתי יושבעו לשרים בלי תיק • המחנה הממלכתי ישביע בסך הכל חמישה שרים מטעמו במסגרת ממשלת החירום • כחלק מההסכם, תוארך כהונתו של נגיד בנק ישראל עד תום כהונת ממשלת החירום

נתניהו, גלנט וגנץ / צילום: חיים צח (לע''מ), נעם מושקוביץ' (דוברות הכנסת)
נתניהו, גלנט וגנץ / צילום: חיים צח (לע''מ), נעם מושקוביץ' (דוברות הכנסת)

חמישה ימים לאחר תחילת המלחמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הודיעו היום (רביעי) על הקמת ממשלת חירום לאומית. לפי המתווה שהוסכם, קבינט המלחמה המצומצם יכלול את נתניהו, גלנט וגנץ, בעוד רון דרמר וגדי איזנקוט ישמשו כמשקיפים. לצורך המהלך - גנץ, איזנקוט וסער יושבעו לשרים בלי תיק. ישיבת הממשלה הוקדמה לשעה 17:00.

לקריאת ההסכמות המלאות של ממשלת החירום לחצו כאן
המשרוקית | התנאי של דיין, ההתעלות של שמיר: מה אפשר ללמוד ממשלות החירום מהעבר

ההסכם הקואליציוני כולל החלטה ש"כלל המינויים הבכירים יוארכו אוטומטית במהלך תקופת המלחמה". אי לכך, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, שמסיים את תפקידו בדצמבר הקרוב לאחר כהונה בת חמש שנים, יישאר בתפקידו, ודאי כל עוד כהונת ממשלת החירום נמשכת. מטעם בנק ישראל נמסר כי "פרופ' אמיר ירון, מאשר כי נוכח מצב החירום ואתגרי הכלכלה הישראלית בשעה קשה זו, הוא מקבל על עצמו את הבקשה כי יאריך את כהונתו, לפחות, עד תום תקופת החירום". 

עוד הוסכם כי למחנה הממלכתי יהיו בסך הכל חמישה שרים בממשלת החירום - גנץ, איזנקוט, סער ושניים נוספים. נתניהו וגנץ נפגשו הבוקר בשעה 11:00 בקריה, לאחר שישיבתם אמש נדחתה. ההסכמה הגיעה לאחר סחבת ארוכה , כאשר שני הצדדים התבצרו בעמדותיהם. נתניהו רצה להבטיח שההכרעה הסופית תישאר בידו, אולם גנץ דרש הקמת קבינט מלחמה מצומצם ויעיל ללא הדלפות. רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו הבהירה כי "אחדות היא צו השעה", למרות הדיווחים הרבים על התנגדותה להסכם.

הפגישה בין השניים הייתה אמורה להתקיים אתמול בתום התכנסות הקבינט הביטחוני. אולם הדיון בקבינט התארך עד 23:00, ועל כן החליטו השניים לדחות את הפגישה לבוקר. בליכוד יצאו בהצהרה על ההתקדמות במגעים אחרי ישיבת ראשי הקואליציה שנערכה אתמול בצוהריים.

בסיום הפגישה עדכנו ש"כל המשתתפים תמכו בהקמת ממשלת חירום לאומית והסמיכו את נתניהו לפעול להקמתה". עם זאת, השרים בצלאל סמוטריץ ' ו איתמר בן גביר השמיעו דברים נוקבים בנוגע לאפשרות שיוקם פורום ביטחוני מצומצם, שלא יכללו בו .

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקר הבוקר בשדרות והדגיש כי הוא נכון להקמת ממשלת חירום לאומית, אך סירב לענות אם יסכים - גם במחיר הדרתו מדיוני הקבינט המצומצם. גורמים בלשכת השר טענו אתמול כי בן גביר מתנגד להקמת כל פורום ביטחוני מעבר לקבינט המדיני-ביטחוני הקיים, וכי הוא תומך רק בהקמת ממשלת חירום, בניגוד לתנאים המקצועיים שהציבו הרמטכ"לים בדימוס, חה"כ בני גנץ וגדי איזנקוט.

לכתבה המלאה באתר N12