מומחה השבויים שמסביר - זה מה שחמאס צפוי לעשות עכשיו

מתאם השבויים לשעבר ירון בלום מעריך בשיחה עם גלובס כי ייקח זמן עד שיתנהל מו"מ רציני להשבת החטופים, שכן "כל הנהגת החמאס מתחת לאדמה" • "אנחנו בשלב שבו מועברים מסרים למתווכים בינלאומיים כמו מצרים, קטאר, שוויץ, גרמניה, ארה"ב, צרפת, איטליה ועוד"

תקיפות צה''ל ברצועת עזה, השבוע / צילום: ap, Fatima Shbair
תקיפות צה''ל ברצועת עזה, השבוע / צילום: ap, Fatima Shbair

עשרות רבות של חיילים ואזרחים, בהם ילדים, נשים וזקנים, נחטפו ביום שבת לעזה. מספרם המדויק לא ידוע בשלב זה, וגם לא מצבם הבריאותי. בזמן שמשפחותיהם של החטופים והנעדרים נפגשו השבוע עם נשיא המדינה יצחק הרצוג וניהלו מסיבת עיתונאים שבה קראו לשחרור יקיריהם בקרוב, לא ברור כעת מה יעלה בגורלם של החטופים, ומתי ואיך הם ישוחררו.

שאלות ותשובות | משבר החטופים: מה האפשרויות בפני ישראל, ומה אומר המשפט הבינלאומי?
שאלות ותשובות | מצב חירום בכל הארץ: האם אפשר לא להגיע לעבודה ומי יפצה את המעסיקים?  

כיצד ניתן יהיה אם כן להביא לשחרור החטופים, וכמה זמן זה עתיד לקחת? ירון בלום, בכיר לשעבר בשב"כ ומי שהיה מתאם השבויים והנעדרים הרשמי מטעם מדינת ישראל בשנים 2017־2022, צופה את המהלכים הבאים של המדינה בניסיון להחזרת החטופים.

"אנחנו בשלב שבו מועברים מסרים למתווכים בינלאומיים כמו מצרים, קטאר, שוויץ, גרמניה, ארה"ב, צרפת, איטליה ועוד", אומר בלום. "אלה מדינות שיש להן אינטרסים וקשרים בתוך החבורה הזו, וכרגע לחלקן גם יש אזרחים שהם חטופים. אז קודם כל מעבירים דרכן מסרים שחמאס אחראי על שלומם וביטחונם של החטופים. מהצד השני אני חושב שאנחנו בשלב שבו אנחנו בלחימה, ולכן יש פה עסק מאוד מאוד מורכב.

ירון בלום, היה מתאם השבויים והנעדרים בשנים 2017־2022 / צילום: תמונה פרטית
 ירון בלום, היה מתאם השבויים והנעדרים בשנים 2017־2022 / צילום: תמונה פרטית

"אז תוך כדי הלחימה, קודם כל, צריך לבדוק ולראות איך מנהלים איזשהו משא ומתן, ואני מניח שזה ייקח זמן לא מועט. כרגע המשא ומתן אפילו לא התחיל כי אין עם מי לדבר. כל המנהיגות של חמאס נמצאת מתחת לאדמה. מי שמחזיק את תיק השבויים והנעדרים בחמאס אלה אנשים כמו יחיא סנוואר ועוד כמה בודדים. עם האנשים האלו אי אפשר לנהל היום שום משא ומתן כי הם לא ייפגשו עם אף אחד, הם מפחדים".

כשאנחנו שומעים למשל שמצרים רוצה לנסות לארגן הסכם לשחרור ילדים וזקנים, זה רציני או שהכל ספינים?
"בין ההצהרות לבין המעשים יש פער גדול מאוד גם בנושא הזה. גם לאותן מדינות קשה אובייקטיבית כי קשה מאוד לתקשר עם אותם גורמים שיכולים להעביר את המסרים לאנשים הרלוונטיים בחמאס, וגם כשהם מעבירים את המסרים האלו בכלל לא בטוח שהם מגיעים למי שקובע בסופו של דבר. זה שלב מוקדם, אנחנו ממש בתחילת הלחימה ולכן זה עלול לקחת עוד זמן לא מועט".

לאחרונה שמענו שחמאס מאיים להוציא להורג חטופים אם ישראל תמשיך בהתקפות שלה בעזה. עד כמה יש להתייחס לאיומים האלה, אם בכלל?
"אני לא מקנא במקבלי ההחלטות בצד הישראלי. כי יש פה דיסוננס מאוד גדול. המלחמה הזו תיקח עוד כמה שבועות. עוד לא התחלנו, ולכן, מתחשבים בשבויים והחטופים מצד אחד, ומצד שני מנהלים לחימה מאוד משמעותית. אני משוכנע שאם יידעו שהחטופים נמצאים באיזשהו מקום, אז ברור שלא יפציצו את המקום הזה. אני אומר את הדברים האלו לא מידיעה אלא מתוך הערכה על בסיס ניסיון של הרבה מאוד שנים".

"משפחות החטופים ובכלל האזרחים צריכים להבין שהחמאס יפיק סרטונים לטיקטוק ולרשתות החברתיות האחרות וכל אמצעי שרק אפשר, וזאת כדי לייצר מניפולציות וכדי להגביר את הלחץ על הממשלה על מנת לנסות להפסיק את הלחימה - כי הם פוגשים כרגע את צה"ל במיטבו.

"לצד הלחימה צריכים לנסות לנהל ערוצים כאלו ואחרים שמטרתם לנסות לקדם, בטח בשלב ראשון, את המקרים ההומניטריים. ילדים, נשים ומבוגרים. אבל להערכתי ייקח הרבה מאוד זמן עד שחמאס יסכימו לזה כי מבחינתם זה איזשהו מגן אנושי, זה משהו שאולי יבטיח את שלומם וביטחונם".

המטרה - הכנעת האויב

כשבלום נשאל על תפקוד ארגונים כמו הצלב האדום בעזה הוא מיד אומר כי "לצלב האדום אין שום השפעה. חמאס לא הציג לו אף פעם שבוי ישראלי, למעט גלעד שליט, ממש לקראת השחרור. עד היום חמאס לא נתן לאף גורם בינלאומי, אם זה הצלב האדום או גורמים אחרים, אפשרות להיפגש עם שבויים, נעדרים וחטופים. לכן זה גורם לא רלוונטי".

בלום עוצר ומדגיש: "עוד לא התגלו כל ממדי הזוועות. אנחנו נשמע את הניצולים, אני חושב שאין אחד בעולם שלא יקבל סיוט מעוצמת האכזריות שגילו חאמס באירוע הזה. הסיפור הזה הוא אירוע שלא היה לנו מאז הקמת המדינה. צריכים להתייחס לזה באמת כאל מלחמה, ובמלחמה המטרה הסופית היא הכנעת האויב".

ראש הממשלה מינה את גל הירש לתפקיד שאתה היית בו, מתאם השבויים והנעדרים. האם הוא נצרך בשלב הזה? הוא עובד בצורה נכונה?
בהחלט. הוא כבר עובד קשה מאוד, מידיעה. מאחוריו עומדים גופים גדולים מאוד עם עוצמה רבה מאוד ועכשיו ככל שמספר הנעדרים והחטופים גדולה יותר כך היחידות והצוות שלהם יגדל. תפקידם הוא פשוט לנסות ולהביא כמה שיותר מהר מזור למשפחות. יחד עם גל הירש עומד צוות מנוסה ורציני של ראשי מחלקות השבויים והנעדרים של השב"כ, צה"ל, המוסד וכן יחידת המו"מ המטכ"לית. אנשים נפלאים עם נסיון עצום שעובדים סביב השעון".