מפלצת שאכלה לנו מהיד: פרופ' עוזי רבי מנתח – איפה שגתה ישראל

פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין, מסביר בראיון לגלובס למה מזוודות הכסף והתמיכה הכלכלית של ישראל והעולם המערבי ברצועת עזה כשלו • "בתרבות המזרח תיכונית אתה לא לוקח גוף כמו חמאס, ומנסה באופן רציונלי לפייס אותו" • קריסת הקונספציות, פרויקט מיוחד

חלוקת כספים מקטאר בעזה / צילום: ap, Adel Hana
חלוקת כספים מקטאר בעזה / צילום: ap, Adel Hana

במשך שנים גופי ביטחון ומחקר בארץ ובעולם גרסו כי תמיכה כלכלית ברצועת עזה משתלמת לישראל. הם טענו כי שקט כלכלי יקנה שקט ביטחוני. בשבת השחורה שעברה על ישראל השבוע, הקונספציה הזאת קרסה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

שוחחנו עם הפרופסור עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ללימודי המזרח התיכון, על התפיסה שהתנפצה, ועל ההערכות שלו להמשך המערכה.

"חמאס הביא עצמו למקום שבו כולם בעולם מזועזעים. עכשיו ברור שלא רק שהחמאס הוא לא פרטנר, אלא שמדובר כאן באיום שאם אתה לא תסיר אותו אז בעוד זמן לא רב תפגוש אותו שוב בעוצמה פי כמה. לכן הטיפול חייב להיות עד היסוד וללא פשרות.

"יש לי הרגשה שגם ההנהגה הישראלית, שעשתה כל שגיאה אפשרית ביחס לעזה מבינה זאת. שורש השגיאה עד כה פשוט: בתרבות המזרח תיכונית אתה לא לוקח גוף כזה כמו חמאס, עם הרעיון שעומד מאחוריו, ומנסה באופן רציונלי לפייס אותו. ליישר איתו הדורים ולחשוב כנראה באיזשהי תמימות או רשלנות שברגע שהוא יקבל את הכסף הוא יתרצה, שברגע שהוא יקבל את הפועלים הוא ישתנה. מה שהוכח כאן הוא שחמאס יכול אולי לבקש פועלים וכסף וכו', אבל מה שקובע את הקצב וצורת הפעולה שלו בסופו של יום זה באמת הרובד הרעיוני".

במשך שנים אנחנו באמת מדברים שוב ושוב על מזוודות הכסף מקטאר והפועלים ובעצם, היינו בסוג של קונספציה שיש להם איזשהו אינטרס שהכל ימשיך כרגיל.
"השאלה היא על מה אתה מסתכל כשאתה בוחן את הצד השני - על היכולות שלו או על הכוונות שלו. אם זה על היכולות, כל איש צבא יכול לבדוק ולהגיד אחד יותר חזק, השני פחות וכו'. אבל כשאתה לא מכיר את התרבות, את השפה ואת צורת החשיבה ואתה מנסה לפתור בעיות מזרח תיכוניות במונחים מערביים - אתה תיכשל. זה מוביל לפיאסקו שראינו כאן. המחשבה שאתה יכול לקחת מפלצת, להאכיל אותה מהיד שלך ולאלף אותה, לא עובדת במזרח התיכון. הניסיון לבוא אל הארגונים האלה עם רציונל שאומר תהיה כלכלה, תהיה עבודה, הכל יהיה בסדר, יהיה כסף - זה מתפוצץ לך בפנים".

המלחמה מהעיניים של עזה

לדברי פרופ' רבי, גם ברצועה מחלחלת ההבנה שהמערכה הזו שונה מקודמותיה."מה שאנחנו רואים ברשתות החברתיות הוא שגם אצל האדם הפשוט ברצועה יש הבנה שהפעם זה לא סבב, אלא ממש מלחמה", הוא אומר. "יש הבנה שכל מה שהם מכירים מסבבים קודמים השתנה הפעם. ישראל כבר עכשיו עושה דברים שהיא לא עשתה בעבר. למשל כשצה"ל אומר לאנשים - 'תוך 5 או 10 דקות עיזבו את כל האזור שאתם גרים בו כי אנחנו הולכים לשטח את זה'. בעבר ישראל נהגה בצורה כירורגית, עכשיו היא עובדת עם מגרסה.

"קשה להגיד את זה, אבל הזוועות של שבת שמחת תורה שינו את הכל. אנחנו במקום אחר ויש הבנה אפילו עולמית שמה שקרה כאן אסור שיקרה שוב. לא מן הנמנע שישראל תהיה חייבת לפעול בצורה הקשה ביותר ולסיים את תפקידו ההיסטורי של חמאס".

אם בחמאס היו יודעים שכך תיראה התגובה של ישראל הם לא היו עושים את זה?
"אם אני קורא את זה נכון, החמאס יצא לדבר הזה כשיש לו שתי הנחות עבודה. אם הוא 'מצליח' -והוא הצליח הרבה יותר ממה שהוא ציפה, אגב, וזה מה שיביא לסופו - החמאס היה בטוח שחלק מהזירות האחרות, או כולן, תבערנה בדומה לשומר החומות.

"הדבר השני שנתן לחמאס תיאבון אלה תשעת החודשים האחרונים עם כל מה שעברה החברה הישראלית. אין ספק שהמתיחות הפנים־ישראלית שידרה לגורמים כמו חמאס שישראל יכולה באמת להתפרק ברגע. החמאס ראה עצמו בסיטואציה שבה יש לו רק מה להרוויח".

"לא כל הפלסטינים תומכים בחמאס"

הנחת העבודה הראשונה עדיין לא התממשה. השטח, לפחות כרגע, לא מתפרץ כמו בשומר חומות. מה הסיבה לכך לדעתך?
"ישראל לדעתי ממגנת את עצמה מהזירות האחרות בצורה מאוד חכמה. מגוון פעולות שנעשות ונעשו מאז שומר חומות בינתיים מוכיחות את עצמן. בנוסף, לא כל הפלסטינים תומכים בחמאס. הרשות הפלסטינית למשל תשמח אם חמאס יספוג מהלומות קשות בעזה".

מה לגבי לבנון? מה האינטרס של נסראללה?
"נסראללה מצד אחד רוצה לפגוע בישראל, מצד שני הוא לא יכול לפתוח במהלך כולל בלי אישור של האיראנים.

" ישראל תצטרך לתת ביצוע מרהיב וחד משמעי בעזה, שיסביר לנסראללה ולאיראנים למה לא כדאי להתעסק איתה. במילים אחרות, ככל שהמהלך הישראלי בעזה יהיה עוצמתי יותר כך הסיכוי למלחמה בזירות האחרות יירד. תהיה כאן מלחמה בין ישראל לחיזבאללה, אבל עדיף לנו שהיא לא תתרחש עכשיו".

כך או כך, מדגיש פרופ' רבי: "התוצאות של המאבק הזה, בין ישראל לבין חמאס, במידה רבה יעצבו את עתיד המזרח התיכון בשנים הקרובות".