ישראל במלחמה | סיקור שוטף

לפחות 155 חטופים בעזה. שר האוצר: נכשלנו, סדר העדיפויות ישתנה

דובר צה"ל: "למרות מאמצי חמאס למנוע זאת, יותר מ-600 אלף תושבי עזה התפנו דרומה" • הרמטכ"ל בשיחה עם מפקדים ולוחמים בדרום: "האחריות שלנו עכשיו - להיכנס לעזה • סמוטריץ': "נתתי הנחיה חד משמעית שאין מגבלה של תקציב לגבי דרישות המלחמה של צה"ל ושל כוחות הביטחון ובסיוע לניצולי הטבח" • נתניהו למשפחות החטופים: שחרורם מהרצועה - אחת ממטרות המבצע • עדכונים שוטפים

צה''ל תוקף ברצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa
צה''ל תוקף ברצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa

היום התשיעי למלחמת "חרבות ברזל":  משעות הבוקר (א') נורו חמישה טילי נ"ט לעבר עמדות צבאיות בגבול הצפון. מהירי הראשון נהרג אדם אחד ונפצעו שלושה. צה"ל ביצע ירי ארטילרי לעבר לבנון בתגובה, וחיזבאללה קיבל אחריות לירי וטען כי מדובר בתגובה לתקיפות צה"ל. בצבא החליטו על "בידוד המרחב" הסמוך לגבול ואסרו על התנועה ביישובים במרחק 4 קילומטר מהגדר בגזרה המערבית ו-2 קילומטר בגזרה המזרחית. בהמשך זוהו 9 שיגורים מהגבול, חמישה מתוכם יורטו. בתגובה, צה"ל תקף בארטילריה את המרחב ממנו בוצע הירי. "אנו ערוכים חזק בפיקוד הצפון", אמר הבוקר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי.

האלוף במיל' עמוס גלעד: "חייבים להצליח מול חמאס ולא לפתוח חזית שנייה שתפריע"
WSJ | התקפת חמאס שמה קץ להסכמה עדינה בין רוסיה וישראל
ישראל מתגייסת: גלובס מציג את היוזמות האזרחיות והעסקיות לסיוע בזמן המלחמה 

בעזה נמשכות התקיפות של צה"ל. בסך-הכול יותר מ-100 מטרות צבאיות הופצצו ברצועה במהלך הלילה, בהן מפקדות ומתחמים צבאיים, משגרי רקטות, עמדות נ"ט ותצפית. אמש מטוסים של חיל האוויר חיסלו בח'אן יונס מפקד בכוח נוח'בה שהיה אחראי לפשיטה הרצחנית בנירים וניר עוז, בילל אל-קדרה, ואת מפקד מערך הרקטות של הג'יהאד האיסלאמי בצפון הרצועה. עם זאת, עדיין לא הצליחו בצה"ל לחסל אף אחד מהצמרת הבכירה של חמאס או הג'יהאד האיסלאמי. בצבא ממשיכים להפציר בתושבי הרצועה להתפנות דרומה למרות ניסיונות חמאס למנוע זאת, ואף חודשה אספקת המים לדרום הרצועה על-מנת לעודד את ההגירה.

 מניין הנרצחים והנופלים מתחילת המלחמה עומד על כ-1,300. דובר צה"ל מסר ל-126 משפחות כי יקיריהן נחטפו לשטח הרצועה. מתחילת הלחימה פונו לבתי החולים 3,526 פצועים, 355 פצועים עדיין מאושפזים בבתי החולים, בהם 95 במצב קשה. 

לרשימת הנרצחים והנופלים ששמותיהם הותרו לפרסום - לחצו כאן

עדכונים שוטפים

22:19 - חוסל מפקד המחוז הדרומי בביטחון הלאומי של חמאס. צה"ל ממשיך לתקוף מטרות רבות בצפון רצועת עזה באמצעות מטוסי קרב, מסוקי קרב וכלי טיס, כך לפי דוברות צה"ל ושב"כ.

22:07 - ראשוני: צה"ל תוקף כעת מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון, כך דובר צה"ל. 

21:44 - פרסום ראשון: נתניהו הזמין את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לבקר עוד השבוע בישראל, בבית הלבן שוקלים בחיוב.

21:38 - אזעקות בשפלה, נפילה בשטח פתוח. ללא נפגעים.

21:00 - הוסר החשד לחדירת המחבלים.

20:19 - חשש לחדירת מחבלים ליישובים ניר עם וזיקים. כוחות רבים נמצאים במקום, התושבים נתבקשו להסתגר בבתים.

20:18 - נשיא המדינה יצחק הרצוג חשף לראשונה בריאיון לרשת CNN את מסמך "תוכנית חטיפת השבויים", המוכיח כי ארגון הטרור חמאס הנפיק והפיץ מדריך למחבלים בשטח. במדריך נדרשים החוטפים להוציא להורג, ואף לתעד את המעשים בשידור חי. בנוסף הציג הנשיא תמונות מזעזעות מקיבוץ בארי לאחר הטבח. "אין שום הצדקה למה שקרה. זו פשוט אידיאולוגיה מבית דאעש שקוראת לחסל את ישראל מפני האדמה, ולכן יש לחסל את חמאס מפני האדמה", אמר בריאיון.

20:24 - לדברי שר האוצר סמוטריץ', "אנחנו נכנסים אל המלחמה הזו כשהמשק והכלכלה במצב טוב, עם תקציב אחראי ויעד גירעון נמוך, עם יחס חוב-תוצר נמוך ונתוני אבטלה נמוכים מאוד. אנחנו רואים גם היום התמתנות של האינפלציה, וכל הנתונים הללו מאפשרים לנו להיכנס למערכה הזו, שיהיו לה משמעויות כלכליות, בצורה טובה, ולהבטיח שצה"ל וכוחות הביטחון יוכלו לעמוד בכל המשימות שלהם להצלחת המערכה, ובנוסף להבטיח את מתן הסיוע שלנו לכל האזרחים ולכלכלה הישראלית".

"נתתי הנחיה חד משמעית שאין מגבלה של תקציב לגבי דרישות המלחמה של צה"ל ושל כוחות הביטחון, ובסיוע לניצולי הטבח, לצורך כך הנחיתי את אגף התקציבים והחשב הכללי לפעול לשינוי סדר העדיפויות התקציבי בעת הזו", הוסיף.

20:15 - הצהרת דובר צה"ל: "למרות מאמצי חמאס למנוע זאת, יותר מ-600 אלף תושבי עזה התפנו דרומה".

20:13 - שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אני ניצב מולכם היום ולוקח אחריות על מה שהיה ועל מה שיהיה. אנחנו עוברים תקופה קשה, הטבח שהכה בנו בשמחת תורה הוא המחריד שידענו במדינת ישראל. אירוע בלתי נתפס שהעולם לא ראה מאז השואה. צריך להודות ביושר, בכאב ובראש מורכן: נכשלנו בשמירה על ביטחון אזרחנו. לא הצלחנו לממש את החוזה בין המדינה לבין אזרחיה. חוזה שנכתב בדם ועכשיו הוא מוכתם בדם".

19:31 - פיצוץ עז נשמע ברחבי גוש דן ללא אזעקות, כתוצאה מנפילת רקטה בים

19:25 - הרמטכ"ל בשיחה עם מפקדים ולוחמים בדרום: "האחריות שלנו עכשיו - להיכנס לעזה. להגיע למקומות שבהם חמאס נערך, פועל, מתכנן, משגר, לפגוע בו קשה מאוד, להשמיד תשתיות. במילה אחת - לנצח. הולכים לעשות דבר גדול וחושב שהולך לשנות מצב להרבה מאוד זמן. אני סומך עליכם, גם על הרוח וגם על הכוח. ישראל ותושבי הדרום כולם סומכים עלינו".

תקיפת צה''ל ברצועת עזה, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
 תקיפת צה''ל ברצועת עזה, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

19:07 - נתניהו הצהיר כי אחד מיעדי המלחמה הוא החזרת השבויים והנעדרים. הצהרת משפחות החטופים לאחר פגישתם עם ראש הממשלה: "מודים לכל עם ישראל שתומך בנו, אנחנו לא מסוגלים לנהל את כמות המתנדבים. כולנו מתחבקים ומנסים להחזיר את היקרים לנו הביתה כמה שיותר מהר".

18:57 - מטח כבד לגוש דן, תל אביב והשפלה. זוהו שלושה יירוטים ונפילה בשטח פתוח. אין נפגעים. 

18:35 - בעקבות אילוצי המצב הביטחוני בגזרה הצפונית והגבלות הנסיעה בצירים בהנחיית משרד הביטחון, משרד התחבורה מעדכן כי היום יבוטלו קווי התחבורה הציבורית ביישובים צמודי גדר בצפון הארץ עד להודעה חדשה בנושא.

18:00 - מטח לעבר אשקלון ועוטף עזה.  זוהו שתי פגיעות ישירות, אין נפגעים. 

17:23 - דובר צה"ל: מסוקי קרב של צה"ל תקפו תשתית צבאית בלבנון.

17:17 - חילופי אש בין כוחות צה"ל למחבלים בגבול לבנון, באזור אצבע הגליל. 

17:07 - צבע אדום בעוטף עזה.

17:05 - דיווחים על ירי כבד בגבול הצפון, ככל הנראה חילופי אש בין כוחותינו למחבלים.

17:00 - הממשלה אישרה סמכויות נוספות לקבינט חברתי-כלכלי במטרה לנהל את כל המערך האזרחי של המלחמה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ינהל בפועל את הוועדה ויקבל את כל הסמכויות הנתונות ליו"ר הוועדה. שר האוצר נענה לבקשה. בנוסף צורפו לוועדה השרים גדעון סער, חילי טרופר, יואב קיש, אריאל בוסו ויעקב מרגי. השרה יפעת שאשא-ביטון תשמש כמשקיפה בוועדה.

16:40 - שר החינוך יואב קיש במענה לשאלה האם הוא מעוניין להתנצל בפני תלמידי ישראל ולקחת אחריות על המצב: "האחריות שלנו כממשלה מובנת מאליה - אף אחד לא מנסה לחמוק ממנה. יש אחריות גם לצבא, אחריות גם למי שלקח את ההחלטה על ההתנתקות - כל הדברים האלה ייבדקו אחרי המלחמה. כרגע על המערכות חייבות לתפקד, אנחנו במלחמה. האחריות קיימת אצל כולם - נבדוק ונסיק את כל המסקנות אחרי המלחמה". 

16:39 - דובר צה"ל: זוהו 9 שיגורים שחצו מלבנון לשטח ישראל, חמישה יורטו. צה"ל תוקף כעת בארטילריה את המרחב ממנו בוצע הירי.

16:37 - לפי ההערכות, בעקבות לחץ אמריקאי ועל-מנת לעודד את העזתים להגר דרומה, ישראל חידשה באופן חלקי את אספקת המים לרצועת עזה.

16:36 - צבע אדום בעוטף עזה.

16:33 - נשיא מצרים א-סיסי: "התגובה הנוכחית של ישראל חרגה מעבר להגנה עצמית והפכה לענישה קולקטיבית כלפי הפלסטינים בעזה. למשבר הנוכחי עלולות להיות השלכות בכל המזרח התיכון, עושים מאמצים כדי לעצור את ההסלמה".

16:28 - החלה פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נציגי משפחות החטופים והנעדרים.

16:15 - דיווח על נפילה בשטח פתוח בסמוך לשלומי. המועצה האזורית מטה אשר: כל התושבים במרחק של 9 קילומטרים מהגבול עם לבנון מתבקשים להישאר במרחבים המוגנים.

16:10 - אזעקות בנהריה ובגליל המערבי. 

16:00 -  שר הביטחון יואב גלנט נשא הצהרה לתקשורת מגבול רצועת עזה והתייחס לסוגיית החטופים והנעדרים. "הקמתי צוות של כל ארגוני המודיעין והביטחון שעושים ימים כלילות לנסות לאתר מידע. המאמץ הזה קורה במקביל למאמץ המלחמתי", אמר גלנט. "זו תהיה מלחמה קטלנית שתשנה את המצב לתמיד". 

15:54 - בעקבות שיגורי טילי הנ"ט, צה"ל תוקף בלבנון. 

15:37 - בהתאחדות התעשיינים מדווחים כי אחרי שבוע של השבתה מוחלטת של כל המפעלים באזור עוטף עזה בשל הלחימה, מפעלים רבים בשדרות ושער הנגב, בהם מפעלי חיוניים כגון שטראוס, אסם, וטרה ועוד, חוזרים לעבוד. זאת תחת שמירה אדוקה של חיילי צה״ל, ולאחר שהצבא סרק את כל השטח ווידא כי אין מחבלים שמתחבאים במקום.

15:28 - בפעם החמישית מהבוקר: טיל נ"ט נורה לעבר עמדה צבאית סמוך ליישוב חניתה בגבול לבנון. 

15:10 - צבע אדום במבטחים, עמיעוז וישע.

15:08 - צבע אדום בנחל עוז.

15:05 - ראש הממשלה בנימין נתניהו יפגוש לראשונה את משפחות החטופים: בשעה 16:30 תתקיים פגישת נציגי המשפחות החטופים והנעדרים עם ראש הממשלה בבסיס פיקוד העורף ברמלה.

14:45 - נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר היום בקיבוץ בארי וחנך את פתיחתו המחודשת של מפעל דפוס בארי. "היה פה גן עדן שהפך לגיהנום", אמר הנשיא. "מכאן אנחנו אומרים לכל העולם - שום דבר לא ישבור אותנו. יש לנו חובה מוסרית ולאומית להחזיר את בארי להיות גן עדן".

14:40 - טיל נ"ט נורה מלבנון לעבר עמדה צבאית בפעם הרביעית משעות הבוקר. במקביל התקיימה ישיבת ממשלה שבתחילתה עמדו השרים דקת דומייה לזכר הנרצחים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "האחדות בתוכנו מעבירה מסר לאויב", והכריז: "נפרק את חמאס".

14:14 - חמאס קיבל אחריות לירי לגוש דן. 

14:00 - מד"א מעדכן: בשלב זה לא התקבלו דיווחים על נפילות או נפגעים מהמטח האחרון לגוש דן.

13:54 - אזעקות בגוש דן.

13:38 - צבע אדום בנחל עוז ובסעד. 

13:31 - צבע אדום בכרם שלום.

13:27 - מפקד אוגדה 252, תא"ל מורן עומר, שוחח עם מפקדי חטיבת המילואים 12 ושיבח אותם על התייצבותם תוך שעות. 

חיילי צה''ל מחוץ לאופקים / צילום: ap, Ilan Assayag
 חיילי צה''ל מחוץ לאופקים / צילום: ap, Ilan Assayag

13:09 - צבע אדום בכפר עזה וסעד.

13:08 - מופיד סנונו מאבו סנאן הוא ההרוג מירי הנ"ט בשתולה.

13:00 - צבע אדום במבטחים, עמיעוז וישע.

12:44 - צבע אדום ברעים.

12:30 - יורש העצר הסעודי בן סלמאן אמר לשר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן כי "יש להסיר את המצור על עזה" והוסיף שהוא "מגנה את הפגיעה בתשתיות ובאזרחים". האמירה של בן סלמאן מגיעה על רקע ההודעה של הממלכה על הקפאת המגעים לנורמליזציה עם ישראל.

12:01 - צבע אדום בנחל עוז.

11:52 - צה"ל והשב"כ עדכנו שעצרו הלילה 49 מבוקשים, מתוכם 33 פעילי חמאס והוחרמו מעל 50 אלף שקל שהיו מיועדים לטרור.

11:37 - תקיפות צה"ל נמשכות - לעבר מקור הירי שבוצע לעבר העמדה הצבאית הסמוכה לזרעית שבגליל המערבי.

11:26 - עיריית שדרות: פגיעה ישירה בבית בעיר, לא ידוע על נפגעים.

11:22 - חיזבאללה קיבל אחריות לירי, בפעם השביעית תוך שבוע.

11:17 - צבע אדום בשדרות, איבים וניר עם.

11:08 - ירי נ"ט באזור זרעית שבגבול לבנון.

11:06 - בצבא הודיעו שכוחות רגליים וטנקים חיסלו מחבל בקיבוץ ניר עם.

11:04 - דובר צה"ל בהצהרה לתקשורת: "נפעל בכל מקום במזרח התיכון למימוש האינטרסים של מדינת ישראל".

10:43 - בצבא עדכנו כי "הוחלט על בידוד המרחב של עד ארבעה קילומטרים מהגבול הצפוני עם לבנון". צה"ל הבהיר כי כניסה לאזור אסורה בהחלט.

10:42 - מערך הסייבר: במהלך הלחימה מופעלים באופן יזום שיבושי GPS לצרכים שונים. הפעלת השיבוש יכולה לגרום לתופעות שונות וזמניות ביישומים מבוססי מיקום, ביניהם גוגל מפות ואפליקציית הניווט וויז.

10:38 - צה"ל: בוצע ירי נ"ט נוסף לעבר מוצב צה"ל בגבול לבנון. צה"ל תוקף בשטח לבנון.

10:33 - עיריית קריית שמונה הנחתה את תושביה לשהות סמוך למרחבים המגונים.

10:32 - צבע אדום בנחל עוז.

10:31 - צבע אדום במפלסים.

10:27 - במד"א עדכנו: נקבע מותו של הפצוע אנוש בשתולה, גבר כבן 40. צוותי מד"א פינו למרכז הרפואי לגליל בנהריה שלושה פצועים, בהם שני גברים כבני 40 במצב בינוני ופצוע נוסף במצב קל.

10:19 - גורם בחיזבאללה לאל-ג'זירה: אחראים לירי לעבר שתולה.

10:18 - המשטרה: הוזעקנו לאזור נפילת הנ"ט בשתולה. חבלנים מטפלים בזירה.

10:12 - צבע אדום בנחל עוז.

10:10 - תושבים ביישובים סמוכי גדר באזור שתולה והגליל המערבי התבקשו להישאר במרחב המוגן.

10:03 - חמ"ל החירום של התנועה הקיבוצית: כ-30 אלף מתושבי הדרום והצפון מתארחים בימים אלה ביותר מ-100 קיבוצים ברחבי הארץ.

9:53 - צה"ל: אנו תוקפים כעת את מרחב הירי בלבנון.

9:50 - דיווח: צה"ל השיב בירי מרגמות לעבר מקור הירי בלבנון.

9:40 - ירי נ"ט לעבר המושב שתולה שבגליל המערבי - 3 נפגעים במקום, בהם אחד במצב קשה.

9:15 - עיריית אשקלון: נכון לשעה 8:00, נורו לעבר אשקלון 1,039 רקטות - 173 מהן נפלו בשטח העיר. 

9:10 - דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, בפנייה לתושבי עזה: "נמנע מתקיפות על ציר מרכזי בין השעות 10:00 עד 13:00. אם ביטחונכם וביטחון יקירכם חשוב לכם, צאו דרומה בהתאם להנחיות". 

8:05 - בית החולים ברזילי באשקלון מעדכן: ביממה האחרונה פונו למרכז הרפואי 32 פצועים, 24 עדיין מטופלים. מתחילת המלחמה הובאו לברזילי 736 פצועים. 

8:00 - משרד הבריאות בעזה: 2,329 הרוגים ו-9,042 פצועים מתחילת המלחמה. 

7:40 - העיתון א-שרק אלאוסט: מפקדי מיליציות פרו-איראניות בעיראק הגיעו לסוריה וללבנון, עם תחילת המלחמה בעזה. הם קיבלו מאיראן פקודה להיות בכוננות לפעולה ולהמתין לפקודות מטהראן. 

7:35 - צה"ל ושב"כ: חוסל מפקד כוח נוח'בה שהיה אחראי על הפשיטה בקיבוצים נירים וניר עוז, בילל אל קדרה.

7:00 - צה"ל: ההתרעה במושב שדה אליעזר הופעלה בשל מיירט ששוגר לעבר מטרה חשודה.

06:44 - אזעקות בשדה אליעזר שבגליל העליון.

06:28 - הפלסטינים מדווחים: צה"ל הפציץ את תחנת משטרת ג'באליה בצפון רצועת עזה.

06:13 - דובר צה"ל התיר לפרסום: רב״ט קאמיי אחיאל, בת 18, מראש העין, לוחמת סנפיר בפלגה 914 נהרגה בפעילות מבצעית במרחב הימי בצפון הארץ, סמוך לגבול לבנון, כתוצאה מתקלה באמצעי לחימה של צה"ל.

05:12 - אלפי משתתפים בהפגנה פרו-פלסטינית מחוץ לקונסוליה הישראלית בלוס אנג'לס.

04:18 - שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין הורה רשמית לנושאת המטוסים דווייט אייזנהאוור להצטרף לנושאת המטוסים ג'רלד פורד במזרח הים התיכון.

03:56 - בעקבות חיסול חוליית מחבלי חמאס בלבנון: צעדה המונית במחנה הפליטים אל-מיה ומיה - כאות תמיכה בארגון הטרור.

03:15 - משרד הבריאות הפלסטיני: לפחות 300 נהרגו ו-800 נפצעו בתקיפות צה"ל ברצועה ביממה האחרונה.

03:00 - קצינים בכירים ל"ניו יורק טיימס": הכניסה הקרקעית תהיה הגדולה ביותר מאז הכניסה ללבנון ב-2006 - ובהשתתפות עשרות אלפי חיילים.

02:39 - הנייה ושר החוץ האיראני עבדללהיאן הסכימו בפגישתם בקטאר להמשיך בשיתוף-הפעולה, כך פרסם חמאס.

02:22 - רוסיה ביקשה ממועצת הביטחון של האו"ם להצביע ביום שני על הצעת החלטה הקוראת להפסקת אש הומניטארית בין ישראל לחמאס ולפרסם גינוי לאלימות וטרור נגד אזרחים.

02:00 - הנשיא ביידן התייחס שוב למלחמה: "זה הטבח הנורא ביותר מאז השונה. יש גם משבר הומניטרי בעזה ומשפחות תמימות, שלרובן אין קשר בכלל לחמאס, מנוצלות להיות מגנים אישיים. אתמול דיברתי עם קרובי המשפחה של הנעדרים, הם בכאב ולא יודעים מה קורה".

01:54 - הזרוע הצבאית של חמאס בלבנון קיבלה אחריות רשמית לניסיון החדירה סמוך למושב מרגליות. שלושה מחבלים שהיו בחוליה - חוסלו: אחמד עת'מאן ממחנה הפליטים הפלסטיני עין אל-חילוה, יחיא עבד א-ראזק מעין אל-חילוה וצהיב כאיד מואדי א-זינה.

01:42 - משרד החוץ האמריקאי: לפחות 29 אזרחי ארה"ב נרצחו במתקפה של חמאס.

01:06 - הפנטגון מעדכן על שיחת טלפון בין שר ההגנה אוסטין לשר הביטחון גלנט, פחות מיממה אחרי ביקורו של האמריקאי בישראל. בשיחה הם דנו בהמשך התגובה של ישראל למתקפת חמאס, תוך שהדגיש אוסטין לגלנט את חשיבות השמירה על דיני המלחמה וצמצום הפגיעה באוכלוסיה אזרחית.

00:35 - גורמים אמריקאים לרשת ABC: ארה"ב שולחת נושאת מטוסים שנייה למזרח הים התיכון.

00:00 - משרד ההגנה הסורי: סמוך לשעה 23:35 חיל האוויר תקף מכיוון הים התיכון, מערב ללטקיה את נצח התעופה הבין-לאומי בחלב. נגרם לו נזק והוא הושבת.

23:55 - הבית הלבן: ביידן גינה את המתקפה של חמאס במהלך השיחה עם אבו מאזן.

23:54 - צה"ל הודיע: חוסלו מחבלים שזוהו יוצאים מפיר מנהרה בשטח עזה. במסגרת התקיפות בעזה היום חוסלו פעילים והושמדו מפקדות צבאיות.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12