יזם ההייטק שמציע: "לא די למוטט את חמאס, צריך לשטח את עזה"

ה"כריש" אורן דוברונסקי קרא בעמוד הפייסבוק שלו להרוס את עזה עד היסוד ולהשאיר שם "מגרש חניה" כמזכרת לכוח ההרתעה הישראלי • לדבריו, דווקא המזכרת הזאת היא זו שתוכל להביא את השלום המיוחל, על אף המחירים הכבדים • דוברונסקי נתקל בגינויים ובתגובות מרחיקות לכת, והזהיר שמי שיקרא לו "נאצי" ייתבע

צה''ל תוקף ברצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa
צה''ל תוקף ברצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa

היזם אורן דוברונסקי, היושב בפאנל המשקיעים של הריאליטי, "הכרישים", התבטא בפוסט ארוך שהפך לוויראלי על היעדים החדשים שמדינת ישראל צריכה לקבוע למלחמה מול חמאס ברצועת עזה. "לצערי, בשלב הזה, צריך להרוס את עזה עד היסוד", דוברונסקי כתב. בפוסט שפרסם, מבקש דוברונסקי לחשוף את הרעיון שלו להרבה אנשים, בתקווה שזה יגיע וישפיע על מקבלי ההחלטות.

ראיון | מפלצת שאכלה לנו מהיד: פרופ' עוזי רבי מנתח - איפה שגתה ישראל
דעה | המומחה שקובע: זו הסיבה שההרתעה הישראלית נכשלה
ראיון | "כמו סכין בבטן": טליה לנקרי מודה - 30 שנה נערכנו לאירוע כזה

לדבריו, מאוחר מדי למוטט את שלטון החמאס בעזה, ולכן יש לאפשר זמן קצוב למדינות השכנות להציל את חיי העזתים ולקלוט אותם למדינתן. "למיטוט שלטון החמאס בעזה היו צריכים לחתור בסבבים הקודמים. צריך לאפשר זמן קצוב לירדנים או למצרים או לכל מי שרוצה להציל את חיי העזתים שיקלטו אותם למדינתיהן, אבל מעבר לזמן זה, בעזה לא צריך להשאיר חתול בחיים".

דוברונסקי הסביר כי על מנת להשיב את ההרתעה, יש להפוך את עזה ל"מגרש חניה" מפורסם, שישמש כמזכרת לעולם שאין להתעסק עם מדינת ישראל. "צריך לשטח את הכול עם בולדוזרים עד כדי מגרש חניה ענק, מיושר, מפולס ונקי. זה יהיה המגרש חניה הכי מפורסם בעולם! למאה דורות קדימה. מאה דורות, תחשבו על זה. יבואו לבקר אותו תיירים מכל העולם, ילמדו עליו בבתי ספר בכל מדינה, וכל מי שיחשוב על טרור המוני בעולם כולו, יצטרך לחשוב גם על מגרש החניה המפורסם שבישראל. ולנו זה יבטיח שלא יחלמו להתעסק איתנו שוב".

דוברונסקי הוסיף: "טרור לא יהיה אופציה יותר. הפלסטינים יהיו חייבים להתפשר, כי יפחדו מהנחישות וה'משוגעות' של ישראל, כי שלום עושים עם חזקים, אין מה לעשות. העולם מכבד כוח, ובטח בתרבויות ערב. ולא פחות חשוב, כי הפלסטינים לא יבחרו בקיצוניים שוב. הפלסטינים בגדה יבינו שבחירה בחמאס או דומיו בעתיד זה מתכון לאסון. רק תחשבו שפתאום נמצא את עצמינו דנים על שלום עם מנהיגים פלסטינים רציונליים ונורמטיביים".

"מי שיתעקש להישאר בביתו בעזה ולהילחם, יעבור לעולם הבא"

דוברונסקי נתקל בגינויים ובתגובות חריפות בעקבות הפוסט שפרסם, כולל "נאצי", והבהיר כי "אני לא מציע להרוג שני מיליון פלסטינים. אני מציע 'לגרש' אותם מעזה. זה הבדל עצום!! הלוואי שהנאצים היו נותנים ליהודים אולטימאטום לעזוב. הלוואי שהיו מגרשים אותם בכפייה למדינות אחרות. איך אפשר בכלל להשוות גירוש להשמדת עם?".

אורן דוברונסקי / צילום: חמי לרנר
 אורן דוברונסקי / צילום: חמי לרנר

חלק מהמגיבים כתבו שהתוכנית שהציע לא ישימה. להם הוא ענה כי מדובר בטיעון לגיטימי, אך ההיסטוריה מראה אחרת. "האם זה קל? ברור שלא. האם זה אפשרי, ברור שכן. זה קרה אינסוף פעמים בהיסטוריה, כולל לאחרונה במספר מדינות שפליטים של מלחמה נאלצים לברוח ממדינתם. אם ניתן אולטימאטום ואז נתחיל להפציץ מהצפון לדרום בצורה עקבית, אז כולם יברחו לגבול מצרים ומצרים תהיה מחויבת בלחץ בינלאומי לפתוח את הגבול. ואני גם לא פוסל את האפשרות של העברתם לגדה בצורה מסודרת. מי שירצה יוכל לחיות בגדה עם שאר הפלשיתנאים (במילא זה אותו עם וגם כך אין סיבה שיהיו לנו כאן שתי מדינות פלסטיניות נפרדות) ומי שיתעקש להישאר בביתו בעזה ולהילחם, יעבור לעולם הבא".

בהמשך הפוסט, הצהיר מדוע לדעתו אין לחשוש מתגובת נגד של איראן או החיזבאללה: "לישראל יש פצצות אטום. אם איראן תתעסק איתנו אז בשעה אחת לא תהיה איראן. ובכל מקרה, אי אפשר לפחד כל הזמן מתגובה. ההצעה שלי תבטיח שאירן והחיזבאללה ישקשקו מאיתנו. הם יגידו 'וואלה, הישראלים האלה משוגעים על כל הראש. כדאי שניזהר'. ואם בכל זאת תבוא תגובה אז גם אם זה נסתדר, כנראה הגיע הזמן".

עוד אמר דוברונסקי כי "הגענו לנקודת קצה. ניסינו הכול, באמת שניסינו. חתמנו את אוסלו, נתנו להם אוטונומיה כמעט מוחלטת, כולל לבחור לשלטון ארגון טרור מוצהר, עקרנו את כל היישובים היהודים בעזה (כן, פינינו אוכלוסייה בכוח), היום אין יהודי אחד בעזה, וזה מה שאנו מקבלים? אלפים שפורצים גדר ובהזדמנות הראשונה עורפים ראשים של ילדים ותינוקות? מצטער, זה לא עובד יותר. לי אין שום בעיה מוסרית עם העברתם של העזתים מעזה".

את הפוסט סיים דוברונסקי עם חזרה על המטרות של הצעתו, שלדעתו מקדשות את האמצעים: "הרתעה למאות שנים או יותר מטרור ערבי, בטח טרור המוני כמו הפוגרום שחווינו, מחיר כבד שהפלסטינים ישלמו ויהווה להם נקודת ציון ברורה במאבק שלהם, ומתוקף זה אינסנטיב אמיתי גם לבחור מתונים להנהגתם וגם לעשות פשרות אמיתיות וכואבות למען נירמול היחסים עם ישראל. בתקווה גם יהיה שלום אמיתי מתישהו. כשטרור אינו אופצייה והמנהיגים מתונים אז זה אפשרי. באופן אבסורדי, אם אתם רוצים שלום עם הפלסטינים אז זה השער (האלים) שצריך לעבור בו. ואם אתם רוצים להמשיך את הסרט המופרע הזה לנצח, עם אינסוף אלימות, אז רק תפילו את חמאס ותיתנו למשוגע אחר לקחת את השלטון בעזה ולתכנן את הסרט הבא: פוגרום 2".