בתעשייה הזאת אין שסתום ביטחון: מחיר הגז הטבעי מושפע יותר מהלחימה בעזה

בעוד שעיקר הדאגה בשווקים היא לפגיעה בזרימת הנפט עקב המלחמה של ישראל נגד חמאס, מקור האנרגיה שבו התנודתיות במחירים עלולה להיות גדולה יותר הוא דווקא הגז הטבעי • חוזה הבנצ'מרק האירופי על הסחורה, TTF, עלה ביותר מ־40% בשבוע החולף

גז טבעי / צילום: Shutterstock, INSAGO
גז טבעי / צילום: Shutterstock, INSAGO

ההשפעה של המלחמה בישראל על הכלכלה העולמית אולי תורגש יותר בחשבונות החשמל מאשר במחיר הדלק בתחנות. הרפלקס הוותיק כשגואה המתח במזרח התיכון הוא לחשוש לגבי הנפט, אבל התנודות הגדולות יותר במחירים בשבוע החולף היו בשוקי הגז הטבעי, שאין להם תוכנית ב' למקרה שהאספקה נפגעת.

מניית חברת מוצרי המיגון מישראל שהתחזקה בניגוד למגמה בבורסה בת"א 
משקיע העל מעריך: המלחמה בין ישראל לחמאס העלתה ל-50% את הסיכוי למלחמת עולם 

הנפט מסוג ברנט עלה ב־6% מאז שחמאס תקף את ישראל בשבת של ה־7 באוקטובר. למרות המחיר האנושי העצום, לא הייתה ללחימה כל השפעה על אספקת הנפט העולמית בינתיים, אם כי זה עלול להשתנות במקרה שהסכסוך יתפשט, בייחוד אם איראן תיכנס לתמונה.

בינתיים, חוזה הבנצ'מרק על הגז הטבעי של אירופה, TTF, עלה ביותר מ־40% בשבוע. בישראל דרש משרד האנרגיה מחברת שברון להפסיק את ההפקה באסדת הגז תמר שבים התיכון (החל מיום שבת, ה־7.10, ולא חודשה מאז), ובמקביל נסגר צינור הזרמת הגז למצרים שעובר לא הרחק מרצועת עזה.

הסגירות האלה ישפיעו במידה מסוימת על מאזני האנרגיה באזור, ואולי גם על היצוא ממצרים של גז טבעי נוזלי, ככל שיימשכו, העריך זונג'יאנג לואו, אנליסט ב־Rystad Energy. אבל ההשפעה על אספקת הגז הטבעי בעולם נראית מוגבלת. עם זאת, קיבלנו השבוע עוד תזכורת לעד כמה תשתית האנרגיה הגלובלית פגיעה כשהעולם נעשה פחות יציב, לאחר שמעשה שנחשד כחבלה גרם לדליפה בצינור גז תת־ימי בים הבלטי.

באופן כללי, הסיכונים של סכסוך רציני במזה"ת יותר ברורים לגבי נפט. אם איראן תקשור עצמה באופן רשמי למתקפה של חמאס, צעדי ענישה נגד יצוא הנפט האיראני (גולמי) יהיו בלתי נמנעים. הייצור האיראני עלה מכ־2.5 מיליון חביות ביום בתחילת השנה ל־3.1 מיליון חביות בספטמבר האחרון, על פי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה.

איזון עדין בין ביקוש להיצע הגז

המלאי העודף התקבל בזרועות פתוחות בשוק שרב בו הביקוש על ההיצע. ארה"ב ואירופה נחלשו באכיפת הסנקציות על יצוא נפט איראני, כנראה כדי למנוע עלייה במחיר הנפט שתגרום לעוד אינפלציה בכלכלותיהן. אבל זה יצטרך להשתנות אם היחסים בין איראן וישראל יידרדרו עוד יותר.

 

עדיין, מחירי הגז הטבעי עלולים להיות יותר תנודתיים ממחירי הנפט בגלל שאין מלאי לגיבוי שוק הגז הלכוד במלחמת רוסיה־אוקראינה, כך אמר מייקל סטופרד, מוביל אסטרטגיית גז עולמית ב־S&P Global. "חסרה לנו כמות השווה לכ־2 מיליון חביות נפט בשוק הגז, בגלל שאין זרימה מהצינורות הרוסיים. ואנחנו נכנסים לעוד חורף עם מחסור חריג באספקה חלופית".

העולם יצרוך כ־4,070 מיליארד מ"ק של גז טבעי השנה, וההיצע עומד על כ־4,080 מיליארד מ"ק. כשהשוק מאוזן בצורה כל כך מדויקת, אפילו סטיות קטנות יכולות לגרום לשינויים גדולים. אספקה נוספת משמעותית אינה צפויה לפחות עוד שנתיים־שלוש.

לשם השוואה, לשוק הנפט יש עתודות גדולות, אפילו אם מיצוי הפקתן אינו דבר פשוט. לאופ"ק יכולת ייצור נוספת של כ־5 מיליון חביות ביום, כשערב הסעודית יכולה לייצר עוד 3 מיליון חביות אם יהיה בכך צורך.

אבל אם הנפט יהפוך לכל כך יקר עד שהביקוש יתחיל לרדת, אולי בסביבות מחיר של 110 או 120 דולר לחבית, הסעודים יוכלו להפיק יותר נפט כדי לעזור למתן מחירים.

המלאי באירופה בינתיים גבוה

לשוקי הגז יש תרופה מסוימת, מאחר שרמות המלאי המאוחסן באירופה גבוהות מאוד. אם לא יהיה חורף קר במיוחד, לא אמורה להיות בהלה להחליף את הגז הרוסי בגז טבעי נוזלי.

תנודתיות חדשה בשוק הגז יכולה לעזור לחברות הגדולות - Shell ו-BP, שסוחרי האנרגיה שלהן מנוסים בלהפוך שינויים גדולים במחיר לרווחים. למשקי בית וחברות שניצבים כל העת מול חשבונות חשמל תופחים, ולבנקים מרכזיים המנסים להילחם באינפלציה, יהיה קשה יותר.