משקיע העל מעריך: המלחמה בין ישראל לחמאס העלתה ל-50% את הסיכוי למלחמת עולם

ריי דליו מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר כתב בפוסט בלינקדין כי הסיכוי למלחמת עולם בלתי מוגבלת הכוללת את המעצמות הגדולות (ארה״ב וסין) עלה מ-35% ל-50%״ • אלו הנימוקים שלו

ריי דליו, ''המלחמה בין ישראל לחמאס העלתה את הסיכוי לעימותים נוספים'' / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
ריי דליו, ''המלחמה בין ישראל לחמאס העלתה את הסיכוי לעימותים נוספים'' / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

ריי דליו אחד המשקיעים הבכירים בעולם ומי שייסד את ברידג'ווטר קרן הגידור שנחשבת לגדולה בעולם פרסם פוסט בלינקדין ובו העריך כי המלחמה בין ישראל לחמאס העלתה את הסיכוי לעימותים נוספים מה. שיכול להביא למלחמת עולם.

הלקח מעיירה שהוצפה במים מזהמים: מה מלמדים מחקרים על טראומה קולקטיבית
"אנחנו לא בסדר": נאום התמיכה המרגש של ראש עיריית ניו יורק

״הסיכוי למלחמת עולם בלתי מוגבלת הכוללת את המעצמות הגדולות (ארה״ב וסין) עלה מ-35% ל-50% בשנתיים האחרונות״ כתב.

‎״מה שקרה ומתרחש בין ישראל לחמאס, כמו מה שקרה ומתרחש בין אוקראינה לרוסיה, צריך לעורר סלידה ופחד אצל כולם. זה נכון הן מכיוון שהקונפליקטים הללו חושפים את הדרכים הנוראיות והמרדניות הבלתי נתפסות שבהן אנשים יכולים להתייחס לאנשים אחרים - במיוחד אזרחים חפים מפשע - והן משום שאף אחד בשום מקום לא יכול להיות בטוח שהוא לא ימצא את עצמם מתישהו באיזו מלחמה איומה״.

לדבריו גם מלחמות רוסיה-אוקראינה וגם מלחמת ישראל-חמאס יהיו "אכזריות" עד הסוף. הוא חושש שהעימותים לא יסתיימו "עד שצד אחד יביס בבירור את השני", או שמעצמות העולם ידחפו לשלום.

״בשעה שישראל, חמאס, אוקראינה ורוסיה מעורבות במלחמות, למרבה השמחה המעצמות הגדולות (הכוונה לארצות הברית וסין) אינן מעורבות, אם כי הן ממשיכות להיות על סף מלחמה״ כתב. ״נראה שאנחנו נמצאים בצומת דרכים קריטי ביותר שבו נראה בקרוב האם מלחמת ישראל-חמאס תתרחב ובאיזו מידה - ובטווח הארוך, האם המעצמות הגדולות הן כוחות למען שלום או שהן יתערבו".

דליו כתב מספר ספרים על הסוגיות המרכזיות העומדות בפני הכלכלה העולמית בהקשרים היסטוריים. הוא המשיך וכתב: "סוגים אלה של מלחמות אכזריות נוטים יותר להתפשט מאשר לשקוע. אני מקווה שהתמונה המתגבשת של איך זה ייראה תעודד איפוק בנקודת זמן קריטית״.

דליו הזהיר פעמים רבות שמתחים מתבשלים הן בין המעצמות העולמיות והן בתוך מדינות מסוימות, בטענה שחוסר יציבות גיאופוליטית תהפוך לנורמה בעשור הזה. באפריל, הוא אמר כי ארה"ב וסין נמצאות "על סף יציאה למלחמה זו בזו", תוך ציון מתחים הולכים וגוברים סביב נושאים כמו טייוואן וגניבת קניין רוחני.

המיליארדר האמריקאי ריי דליו נחשב לאחד מהמשקיעים המוכרים והמצליחים ביותר בעולם. ב-1975 הקים את Bridgewater Associates (ברידג'ווטר), ובמשך עשורים לאחר מכן, הוביל אותה והפך אותה לקרן הגידור הגדולה ביותר בעולם, שמנהלת נכון להיום נכסים של משקיעים מוסדיים בהיקף של כ-124 מיליארד דולר. במשך שנים כיהן כמנכ"ל, יו"ר ומנהל השקעות ראשי של ברידג'ווטר, תפקידים שמהם החל להיפרד ב-2017.

בתחילת 2022, כשהמנכ"ל שהחליף את דליו בתפקיד החליט לפרוש, מונו שני מנכ"לים משותפים - אחד מהם הוא הישראלי ניר בר-דעה, בנו של מנכ"ל שטראוס לשעבר גיורא בר-דעה ואחיו של מנכ"ל הבנק הדיגיטלי One Zero גל בר-דעה. כיום, ניר בר-דעה מכהן כמנכ"ל יחיד של ענקית הגידור.

אלא שלאחרונה התחוללה סערה, כשה-New York Times פרסם דיווח שלפיו המייסד, דליו בן ה-74, שוקל לחזור לפעילות בקרן, כשנה לאחר שעזב אותה סופית. לפי הדיווח, החוזה שלו מאפשר לו לחזור לפעילות אם ישנה ירידה בתוצאות הקרן, ומאז עזיבתו, הקרן המרכזית של ברידג'ווטר נמצאת במגמה שלילית, כך לפי פרסום ברויטרס.