העיריות אוסרות על פתיחת אתרי הבנייה, אך שר השיכון קורא לחדש את העבודה

בשל המלחמה רשויות מקומיות רבות ברחבי הארץ אסרו על פתיחת אתרי הבנייה בתחומן, בין היתר בגלל לחץ התושבים • בהתאחדות הקבלנים טוענים כי לעיריות אין כלל סמכות לסגור את האתרים • שר השיכון פרסמם הצהרה שלפיה "שימור הפעילות באתרי הבנייה באופן סדיר בעת חירום זו מבטיחה את עתידנו" • ראש עיריית הוד השרון: "משרד הבינוי והשיכון מנותק מהחיים וממה שקורה פה"

רשויות מקומיות רבות אסרו על פתיחת אתרי הבנייה בתחומן / צילום: Shutterstock
רשויות מקומיות רבות אסרו על פתיחת אתרי הבנייה בתחומן / צילום: Shutterstock

אתרי הבנייה בערים רבות בארץ סגורים מאז תחילת המלחמה. הסגר על יהודה ושומרון נמשך ברצף מתחילת סוכות, והפועלים הפלסטינים אינם מגיעים לישראל. חלק מהפועלים הזרים האחרים עזבו את הארץ. רשויות מקומיות רבות ברחבי הארץ אסרו על פתיחת אתרי הבנייה בתחומן - בין היתר בגלל לחץ התושבים - או קבעו תנאים מיוחדים לפתיחת האתרים.

תזכיר חוק: דחיית תשלומים ב-30 ימים לתושבי עוטף עזה וחיילים
טיל נפל ליד בניין. 11 שנים אחרי, איזה פיצוי קיבלו הבעלים?

בהתאחדות הקבלנים טוענים כי לעיריות אין בכלל סמכות לסגור את האתרים. במכתב ששלחו כבר בשבוע שעבר כתבו: "יגענו וחיפשנו, ולא מצאנו כל מקור סמכות חוקי להוראות או תנאים אלה".

היום הצטרפה אליהם גם הממשלה. שר השיכון ומנכ"ל משרדו פרסמו הצהרה שלפיה "שימור הפעילות באתרי הבנייה באופן סדיר בעת חירום זו, מבטיחה את עתידנו ויכולתנו להשתקם באופן יעיל למען כל תושבי מדינת ישראל" וכי רשם הקבלנים קורא לחידוש העבודה באתרים באופן רציף.

גריידי עצמו פירט בהודעתו את הדרישות: "כל קבלן המפעיל אתר בנייה בתקופה זו, נדרש לעמוד בהנחיות פיקוד העורף במלואן", למנות אחראי להגנה אזרחית, והדגיש כי "הקבלן לא יעסיק עובדים שאינם מורשים להיכנס לישראל, מהשטחים האמורים, וכל אדם אחר שאינו מחזיק אישור שהייה ורישיון עבודה מתאים".

בתגובה להודעה זו צייץ ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי, בטוויטר: "משרד הבינוי והשיכון (כן, גם הוא) מנותק מהחיים וממה שקורה פה".

בשיחה עם "גלובס" אומר כוכבי: "המכתב הזה הוציא ממני את העצבים כי זה באמת מגוחך. אין שם הנחיות אמיתיות. המדינה לא מצליחה לתת מענה אפקטיבי אז כל רשות קובעת לעצמה".

למה בעצם אתם מתנגדים לפתיחת אתרי הבנייה?
"יש פה כמה בעיות. צריך לתת מענה מי הפועלים שנכנסים ולתת אבטחה - אבטחה אמיתית ולא מאבטחים מבוגרים שלא יכולים לעשות כלום. אנחנו דואגים גם לפועלים עצמם, בעיקר לערבים בעלי תעודת זהות כחולה. דברים עלולים להגיע לאסקלציה. וגם ליכולת לעמוד בתנאי פיקוד העורף. אז ראשי הרשויות נמצאים פה בין הפטיש לסדן. אנחנו מבינים את המשמעויות הכלכליות של אי העבודה, אבל גם את המשמעויות הציבוריות של חזרה לעבודה בתנאים לא מפוקחים.

"אני הייתי עסוק בלהוציא מפה שב"חים. אנחנו כל הזמן סביב זה, מביאים משטרה, אבל הכוחות שאמורים לפקח על זה לא פנויים לפקח על זה. גם הרשויות נמתחות לתוך משימות רבות שהן לא בהגדרה שלהן. הדחף להחזיר מהר זה כמו עם מערכת החינוך, אפשר גם לקבל החלטה שעושים הערכת מצב לקראת שבוע הבא, אבל לא מהרגע להרגע. אנחנו רואים רק שליפות. לא יכול להיות שזה יתנהל כך בגלל שאיזה גוף לובי זה או אחר דוחף. מה שמטריף אותי, זה הממשלה. אם את לא עוזרת, לפחות אל תפריעי. אנחנו מגלים אחריות".