ג'יי פי מורגן: בנק ישראל לא יוריד את הריבית בשבוע הבא

הדעות בשוק חלוקות. כלכלנים בארץ ובנקים בעולם מאמינים שהריבית תרד בהחלטה הקרובה והשוק אפילו מתמחר ריבית של 3.15% בעוד שנה, אבל בבנק הגדול בעולם אומרים: "אסטרטגיית ההתערבות של בנק ישראל כרגע לא ברורה", ומעריכים שבנק ישראל כבר מכר דולרים בהיקף של כמה מיליארדי דולרים בודדים • ומה יקרה לדעתם לשער הדולר?

סניף של ג'י פי מורגן. הבנק הגדול בעולם נשמע ספקן / צילום: Reuters, Mike Segar
סניף של ג'י פי מורגן. הבנק הגדול בעולם נשמע ספקן / צילום: Reuters, Mike Segar

ביום שני הבא תתפרסם החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל. עד לפני שבוע, עד הטבח שביצע חמאס בדרום, כולם העריכו שהריבית תישאר ללא שינוי. אבל המלחמה טרפה את הקלפים. עצירת הפעילות הכלכלית עשויה לגרום לבנק ישראל להוריד את הריבית. מחירי האג"ח מזנקים והתשואות נופלות ומצביעות ברגליים שהשוק מצפה שבנק ישראל יוריד את הריבית. חלקם, כמו סיטיבנק, נתנו תחזית אגרסיבית להורדת ריבית של 0.75%.

הדולר הגיע ל-4 שקלים. מה יקרה עכשיו?
סיטיבנק מעריך: בנק ישראל יחתוך את הריבית ב-0.75% בשבוע הבא

על פי בנק ג'יי פי מורגן, השוק מתמחר כעת "הורדת חירום" של 0.25-0.5% ושהריבית תגיע ל-3.15% בתוך 12 עד 15 החודשים הבאים. אבל בג'יי פי מורגן, הבנק הגדול בעולם, נשמעים ספקנים. הם לא מאמינים שהריבית תרד, בטח לא כל כך בחדות. "הסיכונים נראים מוטים לכיוון התחלה מוקדמת יותר ומחזור חיתוך ריבית עמוק יותר מהתחזיות שלנו" אומרים האנליסטים בבנק, שם צפו לפני המלחמה בדרום ירידה של הריבית ל-4% בתוך שנה, לעומת 4.75% נכון לעכשיו, כאשר "אי הוודאות הכלכלית נותרה גבוהה מאוד", אבל, אומרים בבנק, "הנטייה שלנו היא שבנק ישראל יעדיף לטעות בלהישאר בצד של זהירות וימנע ממהלכים נמהרים, תוך שמירה על הריבית הנוכחית. בנק ישראל לא בצע קיצוץ בהיקף שהשוק מתמחר, לפחות לא בפגישה הקרובה".

בבנק מציינים מספר סיבות. הראשונה היא ש"היקף הסכסוך כעת לא ברור" ומציינים שמלחמות מייצרות אינפלציה וכי ברור שהממשלה תצטרך לבצע הרחבה פיסקאלית בעקבות המלחמה, אם כי לדבריהם השאלה היא "כמה הממשלה תחליט לפתוח את הברזים ולתמוך בביקוש הפרטי" והם חוששים של"הרפיה פיסקאלית" יכולה להיות השפעה מהותית יותר על הכלכלה מאשר למדיניות המוניטרית (החלטות הריבית של בנק ישראל, נ"א). האנליסטים מציינים שברור שבטווח הקצר הביקוש הפרטיי יירד על רקע הלם, החששות הביטחוניים ופגיעה במגזרים כמו תיירות.

ומה באשר להיחלשות השקל מול הדולר? בבנק מאמינים שהוא לא ימשיך להיחלש, אבל גם לא יתחזק. לדברי האנליסטים, "אנו מאמינים שבנק ישראל יוכיח את עצמו כיעיל באופן כללי גם בשוק המט"ח, ובעצירת האפסייד (היחלשות השקל, נ"א), זאת בהתחשב ברזרבות הגדולות שלו ובמיצוב ספקולטיבי נמוך של השקל". מנגד, הם גם לא צופים התחזקות משמעותית של השקל בקרוב: "הדאונסייד של השקל-דולר (ייסוף השקל, נ"א) גם הוא מוגבל ככל הנראה מכיוון שבנק ישראל יעדיף את הפחתות הריבית על פני ייסוף השקל".

במלים אחרות, בבנק אומרים שבנק ישראל נמצא במלכוד - אם הוא יוריד את הריבית כדי לחזק את הפעילות הכלכלית במשק זה יחליש גם את השקל, וזאת כאשר באותו הזמן בנק ישראל מתערב בשוק המט"ח לאחר שהודיע על תוכנית למכירת מט"ח בהיקף של 30 מיליארד דולר כדי לחזק את השקל, כאשר זה כבר הגיע היום ל-4 שקלים, שפל מאז שנת 2015. מדובר בשתי פעולות מנוגדות שסותרות זו את זו, ומעבר לחוסר התועלת שבכך בנק ישראל גם לא רוצה להעביר מסרים סותרים לשוק. מנגד, הבנק לא יכול להעלות את הריבית כדי לעצור את היחלשות השקל בגלל עצירת הפעילות הכלכלית. רמז לבלבול עליו מצביעים האנליסטים אפשר למצוא גם בדברי האנליסטים שאומרים כי "אסטרטגיית ההתערבות של בנק ישראל כרגע לא ברורה" והם גם מעריכים שבנק ישראל כבר מכר דולרים בהיקף של כמה מיליארדי דולרים בודדים: על פי "השיפוט המאוד סובייקטיבי שלנו ההתערבות עד כה הייתה עד אמצע ספרות בודדות של מיליארדי דולרים".

נזכיר כי מוקדם יותר היום העריכו בסיטיבנק שהריבית בישראל תרד ב-0.75% בשבוע הבא, אבל מנגד בגולדמן זאקס מאמינים שהריבית תישאר ללא שינוי. גם האנליסטים בישראל מתחבטים בנוגע לצעד של בנק ישראל בשבוע הבא, בגלל אותה סתירה בין הריבית והמט"ח.