סיטיבנק מעריך: בנק ישראל יחתוך את הריבית ב-0.75% בשבוע הבא

פרמיית הסיכון של ישראל מזנקת בעקבות המלחמה, ובעולם מנסים להעריך כיצד יפעל בנק ישראל • בניגוד לסיטיבנק, בגולדמן זאקס מעריכים כי בהחלטת הריבית בשבוע הבא בנק ישראל ישמור על רמת הריבית במשק על 4.75%

סיטי גרופ / צילום: Associated Press, Richard Drew
סיטי גרופ / צילום: Associated Press, Richard Drew

מאז פרוץ הלחימה זינקה פרמיית הסיכון של ישראל, וגם שוקי ההון מגיבים לאי הוודאות הגדולה ולעננה הגדולה מעל הכלכלה הישראלית. בית ההשקעות סיטיבנק העריך היום שנגיד בנק ישראל יוריד את הריבית ב-0.75% בשבוע הבא, מהלך אגרסיבי שינסה לתמוך בהשקעות ונוטלי אשראי בישראל, אבל גם מעיד על החשש הגדול של הבנק המרכזי ממצבם העדין של הכלכלה ושל בעלי עסקים.

הנגיד הציע סיוע למפונים, וזכה למקלחת קרה מסמוטריץ' וגפני
המומחים מייעצים: כך תבנו תיק סולידי בתשואה של כ-5%
בדיקת גלובס | הירידות בת"א מחריפות אך הפגיעה בפנסיות של הציבור בישראל מוגבלת

במקביל נראה זינוק בעלות ה-CDS של ממשלת ישראל. CDS הוא מכשיר פיננסי שאומד את הסיכון לפשיטת רגל ומשמש כאחת הדרכים בהן אפשר למדוד פרמיית סיכון. ה-CDS של ממשלת ישראל ל-10 שנים עלה השבוע ל-130 נקודות בסיס - לעומת 85 נקודות רק לפני שבועיים. בנובמבר בשנה שעברה, עמדה עלות ה-CDS של ישראל על 65 נקודות בסיס בלבד, מחצית מעלותה כעת.

פרמטר נוסף שמעיד על העלייה הצפויה בסיכון הישראלי הוא מרווח התשואות בין אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים למקבילתה האמריקאי. מרווח שזינק השבוע ב-50 נקודות בסיס.

עם זאת, ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים, מדגיש כי התשואות של האג"חים דווקא יורדות. תשואת האיגרת לטווח של עשר שנים ירדה לכ-4.2%, לעומת 4.5% לפני המלחמה. אג"ח לשנתיים ירדה מתשואה של 4.5% ל-3.8% היום. לדברי בהר, "התפתחות זו מפתיעה נוכח העלייה בפרמיית הסיכון, וכן לאור הצפי שהגירעון התקציבי יגדל באופן ניכר". יש לציין שאחד ההסברים לירידת התשואות בטווח הקרוב, היא הצפי של לא מעט כלכלנים להורדת ריבית על ידי בנק ישראל.

בהר מסכם את המתרחש בכלכלת ישראל בכך: "קשה להסביר אפילו בדיעבד חלק מההתפתחויות, ובכלל זה את התחזקות שוק איגרות החוב".

בבנק ההשקעות גולדמן זאקס לא מסכימים עם ההערכה הזו בשוק, בבנק מעריכים כי בהחלטת הריבית בשבוע הבא בנק ישראל ישמור על רמת הריבית במשק (4.75%), למרות ההאטה המסתמנת בשוק בעקבות המלחמה בעזה ונתוני האינפלציה המפתיעים לחודש ספטמבר שפורסמו השבוע, שהראו כי הקצב השנתי ירד ל-3.8%.

בגולדמן זאקס כותבים כי "לאור כמות יתרות המט"ח המצויות בידי בנק ישראל, אנו מעריכים כי הבנק יהיה זהיר בפעולותיו בשוק, לאור חוסר היציבות הפיננסית ולחצי הפיחות". האנליסטים מציינים כי הורדות ריבית תתבצענה רק כאשר בנק ישראל יהיה בטוח ביציבות השוק. כך לדוגמא, בבנק יצטרכו לקחת בחשבון את ההוצאות הממשלתיות שצפויות להתגבר בכדי לסייע למשק לצאת מהמשבר ולשקם את המדינה לאחר המלחמה.