הנגיד הציע סיוע למפונים, וזכה למקלחת קרה מסמוטריץ' וגפני

פרופ' אמיר ירון זימן את מנכ"לי הבנקים לדיון ופרסם לאחריו מתווה הקלות שכולל דחיית משכנתאות ללא ריבית, פטור מעמלות ואף הגדלת הפטור מריבית על המינוס לתושבי הדרום ולמשפחות הנרצחים וההרוגים • בכנסת לא הסתפקו בכך ורוצים להרחיב את ההקלות לכלל האוכלוסייה: "הבנקים נכנסו עם כיסים מלאים"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

לצד יותר מ-1,300 הרוגים במתקפת חמאס ומאות חטופים, עשרות אלפי תושבים בנגב המערבי ורבבות חיילי מילואים שגויסו בצו 8 איבדו, לפחות לעתיד הקרוב, את מקור פרנסתם, ורבים מהם עשויים להיקלע לקשיים כלכליים. בכדי לסייע להם, זימן נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, את מנכ"לי הבנקים לדיון מיוחד, לאחריו יצא אמש (א') מתווה שיחייב את הבנקים להעניק להם הקלות מיוחדות, כשהקלות פחותות יינתנו גם ללקוחות הבנקים שאינם מתגוררים בקרבת הרצועה ולקרובים מדרגה ראשונה של הנרצחים והחטופים. 

● סמוטריץ' התחייב להציג מתווה לפיצוי ומענקים בתוך 48 שעות
בשוק מעריכים: "הגירעון יזנק ויהיה צורך לבצע מחשבה מחודשת לגבי התקציב" 
דחיית תשלומי הלוואות ללא ריבית ועמלות: מתווה בנק ישראל לבנקים

המתווה מחלק את האוכלוסייה בישראל לשתי קבוצות. הראשונה כוללת משקי בית ועסקים אשר מתגוררים ופועלים בטווח של 30 ק"מ מרצועת עזה, אזרחים שפונו מביתם על ידי גורם מדינתי רשמי, שגויסו למילואים בצו 8, או שהם בעלי קרבה ראשונה להרוגי המלחמה או לחטופים או לנעדרים. הלקוחות במעגל הראשון יוכלו לדחות לתקופה של שלושה חודשים, ללא תוספת ריבית, את תשלומי המשכנתה, הלוואות צרכניות עד סכום של 100 אלף שקל למשקי בית ועד 2 מיליון שקל הלוואה לעסק.

ההקלה שבאי תשלום ריבית היא למעשה המשמעותית ביותר ולא ניתנה אפילו בתקופה הקורונה, והיא חשובה בעיקר כיוון שאם לא הייתה ניתנת, מי שבכל זאת היה דוחה תשלומים היה משלם בתקופה כולה סך ריבית גבוה יותר. עוד נקבע כי אחרי שלושה חודשים תיבחן, במידת הצורך, הארכה נוספת.

המתווה קובע גם הטבה למשקי בית המשתייכים לקבוצה זו (למעט מגויסי צו 8) בנוגע למשיכת יתר (אוברדרפט), לפיה עד לסכום של 10,000 שקל הם לא ישלמו ריבית, אם ערב פרסום המתווה חשבון העו"ש שלהם לא היה ביתרת חובה.

בנוסף להטבות שיינתנו לקבוצת המעגל הראשון, המתווה של בנק ישראל מכיל גם הטבות ליתר לקוחות הבנקים (קבוצת הלקוחות במעגל השני). גם להם תינתן האפשרות לדחות את ההלוואות למשך שלושה חודשים, אולם התשלומים הנדחים יישאו ריבית (אך ללא חיוב בעמלות).

מענה לאוכלוסייה לצד יציבות במערכת הבנקאית

בשוק ההון מסבירים כי הנגיד הציג מתווה שקול שמצד אחד אפשר מתן מענה מהיר לאוכלוסייה שנפגעה יותר מכל ממתקפת חמאס וכן לחיילי המילואים, אך גם לא נקט צעדים קיצוניים מדי שיזעזעו את המערכת הבנקאית, שמניותיה ספגו מאז תחילת הלחימה מכה קשה. עצם העדכון של בנק ישראל כבר ביום ראשון בבוקר על כוונתו לפרסם מתווה היה, על פי הבורסה בתל אביב, אחד הגורמים שהביא לירידה החדה במדד הבנקים וכן ביתר המדדים הפיננסיים.

ואכן, מדד הבנקים ומדד ת"א פיננסים איבדו ביום ראשון כ-4%. ירידות אלו מצטרפות לירידות שאפיינו את מדד הבנקים מתחילת המלחמה, בעיקר בשל היות המניות שלהן הנזילות ביותר בבורסה, כשמדד בנקים 5 איבד כ-15.6% מערכו ערב הלחימה ועבר לתשואה שלילית של כ-2.5% מתחילת השנה.

בשוק מציינים כי הנגיד הוכיח שוב שהוא "המבוגר האחראי" בממשל הכלכלי הישראלי, אמירות שנשמעו פעמים רבות סביב העלאות הריבית שהוא ביצע בחדות מאז אפריל אשתקד. זאת לאחר שהוא לא נכנע לקריאות מצד פוליטיקאים ובעלי השפעה נוספים ודבק במדיניות המוניטרית הנוקשה על מנת להוריד את האינפלציה הגבוהה.

מדובר אגב במתווה שמציב רף מינימלי לבנקים, כשכל אחד מהם רשאי להרחיב אותו לפי ראות עיניו. בנק לאומי לדוגמה הודיע בבוקר יום שני כי לקוחות הבנק תושבי קו העימות בדרום מקו אשדוד דרומה, ובצפון - תושבי היישובים מקו הקריות צפונה, כמו גם מגוייסי מילואים בצו 8, יוכלו להקפיא את המשכנתה לפרק זמן של חמישה חודשים ללא ריבית. הטבה זו תקופה רק כשעלות הדירה במועד לקיחת המשכנתה היה עד 2 מיליון שקל.

סמוטריץ': "הבנקים חייבים להיכנס תחת האלונקה עכשיו"

מי שלא התרשמו מהמתווה ותקפו את המתווה ואת הבנקים הם חברי הכנסת. נזכיר כי הבנקים שברו ברבעונים האחרונים את שיאי הרווחים שוב ושוב, ובמחצית הראשונה של השנה רשמו רווחי שיא עם רווח מצרפי של כ-14 מיליארד שקל, למרות הפרשות גדולות שביצעו להפסדי אשראי בדיוק כדי להתמודד עם כשלי אשראי שעלולים לנבוע מעליית הריבית.

נראה כי הדרישה העיקרית של חברי הכנסת היא להרחיב את ההטבה של אי תשלום ריבית על דחיית ההלוואות לכלל האוכלוסייה.

"דיברנו עם מנהלי הבנקים. נגיד בנק ישראל הכין תוכנית, אך אני לא שבע רצון מהמתווה של בנק ישראל כי דחייה של המשכנתאות תעלה בסופו של דבר לאותה משפחה יותר", אמר יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, בדיון שנערך בוועדה על ההשלכות הכלכליות של המלחמה סביב השאלה כיצד לסייע לנפגעים. "אני מבקש שהבנקים יוותרו גם על תשלומי הריבית. העלאת הריבית הייתה בגלל האינפלציה, והמציאות השתנתה, אני פונה לנגיד, פשוט להוריד את הריבית".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שהשתתף בדיון אף היה נחרץ יותר, וטען כי הגיע להסכמה עם הנגיד לגבי חקיקה אל מול הבנקים אם אלו לא יעמדו בציפיות שלו לסיוע לתושבים. "יש משהו שמתגבש עם הבנקים והוא רחוק מלהיות מספק. הבנקים נכנסים (לתקופה הזו - ר"ו) עם כיסים מנופחים. ניסינו להתמודד עם זה בדרכים שלנו, אבל לא מצאנו את הדרך להכניס את היד לכיס שלהם. הם נכנסו עם כיסים מלאים וחייבים להיכנס תחת האלונקה עכשיו. גם הנגיד אומר שאם זה לא יעבוד טוב (לגבי הסיוע של הבנקים במצב המלחמה - ר"ו) זה יעבור בחקיקה", אמר סמוטריץ'.

סמוטריץ' התייחס בדבריו לניסיון לקדם חקיקה למיסוי הבנקים על רווחי יתר, וכפי שנחשף בגלובס לפני כשבועיים, מכיוון שצעד זה לא צלח הוא ניסה לקדם פטור על חלק מהעמלות המרכזיות לתקופה של שלוש שנים.

גם באופוזיציה חושבים שהמתווה לא מספק

לבקשה כי שר האוצר יקרא לנגיד בנק ישראל להוריד את הריבית, השיב סמוטריץ': "אני מדבר איתו, הוא עצמאי. אני לא קורא לו, יש לי שיח איתו, יש שלושה צוותים משותפים למשרד האוצר ובנק ישראל, שעובדים בשלושה וקטורים של הכלכלה, מעבר לתיאום האישי בינינו".

רגע מרגש התרחש בדיון כאשר ח"כ דבי ביטון מיש עתיד סיפרה על אירוע שקרה לבתה, שהתגוררה בכפר עזה שספג עשרות נרצחים במתקפה וחלק מתושביו נחטפו. "זו חוצפה וחזירות. בתי עורכת דין בכפר עזה, יש לה מחזורים יפים, על חריגה של 5,000 שקל היא קיבלה כעת הודעה שלא מכבדים לה סכומים קטנים. גנבו לתושבי העוטף כספים, שדדו אותם, הם יצאו בלי פרוטה, הם צריכים לצאת עם בקשת נדבות?", היא אמרה בבכי, תוך שהיא קוראת לכל המעורבים בצמרת הכלכלית: "תכניסו כספים לחשבונות ואח"כ תעשו את החשבונות!". יו"ר הוועדה גפני הבטיח לטפל באירועים כאלה "המחייבים רגישות מצד הבנקים".

נציין כי הביקורת כלפי המתווה לא נשמע רק מצד הקואליציה. ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד, גם הוא חבר בוועדת הכספים, אמר בדיון כי מדובר ב"מתווה טוב אבל לא מספק". בליאק הציע לקיים דיון נפרד בנושא המתווה כיוון שיש בו סעיפים רבים שאפשר להרחיב בהם את ההטבות".