התעופה והתיירות נכנסו לממ"ד: גל אזהרות רווח וירידות חדות במניות

מפתאל ועד אל על: חברות ענף התעופה והתיירות הן בין הראשונות לספוג את השפעות המלחמה בדרום • דיווחו על הרעה מהותית הצפויה בתוצאות הרבעון הרביעי • בסך הכול איבדו חברות הענף כ־1.8 מיליארד שקל משוויין המצרפי מתחילת הלחימה

טסים ושבים בנתב''ג. דלפקי חברות התעופה ריקים בגלל ביטולים / צילום: טלי בוגדנובסקי
טסים ושבים בנתב''ג. דלפקי חברות התעופה ריקים בגלל ביטולים / צילום: טלי בוגדנובסקי

עד לפרוץ מלחמת "חרבות ברזל" נראה היה כי 2023 תהפוך לאחת השנים הטובות שידעו חברות מקומיות בתחומי התעופה והתיירות, שרשמו התאוששות מרשימה מפגעי מגפת הקורונה שהלמה בהן בשנים 2020-2022. חלקן רשמו מתחילת השנה עליות חדות של עשרות אחוזים.

בנק ישראל רמז מה צפוי בהחלטת הריבית בשבוע הבא 
בשווי שגבוה פי 12: חלום המיזוג ל-SPAC של פוםוום הישראלית 

אלא שהמלחמה שמנהלת ישראל נגד החמאס בדרום צפויה להסב פגיעה משמעותית לאחד הסקטורים שרגישים ביותר לאירועים שכאלה. בהתאם לכך, הזהירו בשבוע האחרון חברות תעופה, מלונות ותיירות הנסחרות בבורסה בת"א מפגיעה מהותית הצפויה בתוצאותיהן ברבעון הרביעי.

בהתאם, מניותיהן של החברות בענף נסחרו בירידות חדות מתחילת השבוע שעבר, כשבחלק מהמקרים מדובר על צניחה של עשרות אחוזים. בסך הכול איבדו מניות התעופה והתיירות בבורסה כ־1.8 מיליארד שקל בתקופה של שבוע וחצי, כ־12% משווייו המצרפי של הענף בבורסה בת"א.

עד כה הזהירו שבע חברות בענף התיירות מהשפעות המלחמה: ישראייר ואל על (תעופה), איסתא וקשרי תעופה (שירותי תיירות), וכן פתאל, ישרוטל ודן (מלונות). ככלל העריכו אותן חברות כי תירשם השפעה שלילית מהותית בתוצאותיהן ברבעון האחרון של השנה, וחלקן אף ציינו כי היא עלולה להימשך אל תוך השנה הבאה, בתלות במשך המלחמה. הפגיעה היא בין היתר בביקוש לטיסות נכנסות לישראל לצד ירידה בביקושים לנופשים בארץ.

גורם בכיר בשוק ההון מציין כי "פרוץ המלחמה נפל על הרבעון הרביעי של השנה, וייתכן שהיא תימשך אל תוך הרבעון הראשון של 2024. אלה הם שני הרבעונים שהם מבחינה עונתית 'חלשים' לענפי התעופה והתיירות. כמובן שכלל הענף נפגע, אבל יש כאלה שנפגעו יותר".

 

גורם אחר הקשור לתחום ציין כי הפגיעה הצפויה תתמתן במידה מסוימת לנוכח העלייה בנתח הפעילות של חברות התעופה הישראליות בנתב"ג, בדגש על אל על, למול חברות התעופה הזרות שהפסיקו לטוס לארץ. בנוסף אירוח משפחות המפונים מעוטף עזה לחלק מבתי המלון ברחבי הארץ על חשבון המדינה, גם עשוי להקל על עוצמת הפגיעה בהכנסות, מה ש"אולי ימתן במעט את המגמה השלילית", לדבריו.

אל על וישראייר - כמעט היחידות שטסות לארץ

אחרונה לפרסם אזהרת רווח בשל השלכות המלחמה היא חברת אל על, שאיבדה כ־20% משווייה מאז יום ראשון שעבר (עם זאת, מתחילת השנה עדיין מניבה מניית החברה תשואה חיובית של 15%, פועל יוצא של ההתאוששות בענף התעופה המקומי).

חברת התעופה שבשליטת קני רוזנברג ובניהולה של דינה בן טל גננסיה, פרסמה ביום שני בערב דיווח שלפיו בשל פרוץ הלחימה היא מעריכה כי תרשום ירידה במספר הטיסות שלה ברבעון הרביעי של השנה. בחברה לא ידעו להעריך לפי שעה את היקף הנזק הכספי שייגרם לה.

נכון להיום אל על, לצד ישראייר וארקיע, נותרו חברות התעופה הכמעט יחידות שמקיימות טיסות סדירות לארץ. על רקע זה התעוררה סערה סביב החברה, ובשבוע שעבר הוגשה עתירה לבג"ץ למתן צו על תנאי שיחייב את אל על לטוס בשבת בעת המלחמה, על מנת לזרז החזרת ישראלים מחו"ל.

באל על טענו בתגובה מקדמית לעתירה כי "החברה הפעילה 100 טיסות חילוץ מיוחדות מאז שפרצה המלחמה, והשיבה 80 אלף אנשים בתוך ימים בודדים לישראל". עוד נכתב שם כי אל על אינה טסה בשבת ובמועדי ישראל, אך במקרי פיקוח נפש היא חורגת ממנהג זה. וכן כי בשבת האחרונה הטיסה על חשבונה ובעזרת תורמים 4 מטוסים מלאים באנשי מילואים, כוחות הביטחון וגורמים חיוניים אחרים, לרבות ציוד צבאי ורפואי.

מהודעת אל על לבורסה השבוע עולה כי דירקטוריון החברה מעריך שהמלחמה בדרום תוביל לפגיעה בביקוש לטיסות החברה, ו"ככל שהמצב הביטחוני המיוחד יימשך, צפויה השפעה שלילית על תוצאות החברה גם לאחר הרבעון הרביעי".

הודעת אל על מצטרפת לאזהרה ברוח דומה שפרסמה בשבוע שעבר חברת התעופה ישראייר, שבשליטת טייקון הקמעונות רמי לוי. מניית החברה נפלה ב־30% מתחילת הלחימה (אך רשמה עלייה של 27% מתחילת השנה). הנהלת ישראייר ציינה בהודעתה כי "קיים חשש לפגיעה בכושר הייצור ובביקושים למוצרי הקבוצה, בעיקר בתיירות הנכנסת". הפגיעה לפי ישראייר עלולה לבוא לידי ביטוי בביטולי טיסות, משום שצוותים זרים התבקשו לעזוב את הארץ, כשבנוסף חלק מטייסי החברה גויסו בצו 8.

פתאל ממוקדת בחו"ל ותיפגע פחות

רשת המלונות ישרוטל, בניהולו של ליאור רביב, עדכנה ביום ראשון האחרון כי "לנוכח המלחמה והשפעתה השלילית על ענף התיירות בישראל, קיים חשש ממשי לפגיעה בהיקף הביקושים למלונות החברה. נכון למועד זה, חלק ממלונות החברה סגורים וחלקם פועלים לאירוח תושבי הדרום, הכול בהתאם לצורך ולצו השעה. החברה מעריכה כי להיקף ואופי המערכה הצבאית צפויה להיות השפעה שלילית מהותית על תוצאות הרבעון הרביעי. וככל שהלחימה תימשך, עלולות לחול השפעות לרעה גם על תוצאותיה ברבעונים העוקבים".

הודעה ברוח דומה המתייחסת לפעילותה בארץ יצאה גם מכיוון פתאל החזקות, שבשליטת ובניהול דוד פתאל. אלא שבמקרה שלה הפעילות בישראל מהווה פחות מ־30% מעסקיה (המתנהלים בעיקר במדינות אירופה). מניית החברה ירדה ב־13% מאז שפרצה המלחמה.

גורם בשוק ההון מציין כי פתאל צפויה להיפגע פחות מחברות אחרות בענף המלונות, משום שבשנים האחרונות היא ממקדת את עיקר עסקיה בחו"ל. זאת ועוד: בישראל חלק ממלונות הרשת מארחים את תושבי הדרום וכנראה יקבלו פיצוי מהמדינה. "אז גם אם מורידים כמעט לגמרי את ההכנסות שלה בישראל, אפילו למשך שנה וחצי, עדיין החברה עצמה תהיה במקום סביר", ציין הגורם.

שחר עקה, סמנכ"ל הכספים של פתאל, מחזק את הדברים: "80% מפעילות הרשת היא בינלאומית ומושפעת לטובה משערי החליפין. הרשת התגייסה מתחילת הדרך לטובת תושבי העוטף, החיילים ואזרחי ישראל הנמצאים באירופה. נכון לעכשיו בתי המלון בישראל מארחים תושבים וחיילים, מלבד שישה שאינם פעילים".

אזהרות רווח לגבי השפעת המלחמה ברבעון הרביעי פורסמו גם על ידי רשת המלונות דן, חברת חבילות הנופש קשרי תעופה וחברת התיירות והנדל"ן איסתא.