בנק ישראל רמז מה צפוי בהחלטת הריבית בשבוע הבא

ההערכות המוקדמות בשוק צפו שבנק ישראל יוריד את הריבית ביום שני הקרוב • היום קיים המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר, מפגש מקצועי עם החזאים הפיננסיים, ורמז שההחלטה הולכת להיות אחרת

המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר / צילום: אייל טואג
המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר / צילום: אייל טואג

ביום שני הבא יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית, שעומדת כעת על רמה של 4.75%. הכלכלנים בארץ ובעולם סבורים שבנק ישראל יוריד את הריבית, חלק מהצפי הוא להורדה של לפחות 0.5%, אבל בסיטיבנק, למשל, העריכו אף ירידה חדה יותר של 0.75%.

ניתוח | הדולר הגיע ל־4 שקלים, והכלכלנים חלוקים: בנק ישראל יוריד את הריבית?
סיטיבנק מעריך: בנק ישראל יחתוך את הריבית ב-0.75% בשבוע הבא

היום בנק ישראל סיפק רמז לשווקים לגבי מה צפוי בשבוע הבא. המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר, קיים מפגש מקצועי עם החזאים הפיננסיים, זאת בהמשך לתדרוך העיתונאים שנערך ובו תוארה תוכנית מכירת המט"ח, שהפעיל הבנק לפני מספר ימים. מההודעה שנמסרה לתקשורת אחרי הפגישה, ניתן להבין כי הבנק מאותת על כך שלא ישנה את הריבית בזמן הקרוב, זאת כל עוד הוא מתערב באופן פעיל בשוק המט"ח.

"מדיניות בנק ישראל מתמקדת בייצוב השווקים ויצירת ודאות מקסימלית למשק ולציבור בעת הזו. הבנק יצא עם כלי ייעודי לייצוב התנודות בשוק המט"ח שתרם לייצוב ורגיעה בשווקים נוספים - ושואף כי יתר כלי המדיניות המוניטרית לא יאתגרו תכלית זו בטווח המיידי. כפי שאמר הנגיד השבוע בנאומו ל-G30 'הסיכון המרכזי לאינפלציה בתשעת החודשים האחרונים, וכעת ביתר שאת, הוא הפיחות של השקל'", נכתב בהודעה.

כלומר, בהודעה הדגישו שמדיניות בנק ישראל מתמקדת בייצוב השווקים ויצירת ודאות מקסימלית למשק ולציבור בעת הנוכחית. יתרה מכך, בבנק ציינו כי הם שואפים לכך שיתר כלי המדיניות המוניטרית לא יאתגרו את התוכנית לייצב שוק המט"ח זו בטווח המיידי.

התערבות בנק מרכזי בשוק: אירוע מז'ורי

הותרת הריבית על כנה כאשר הצפי בשווקים הוא להורדת ריבית, עלולה להביא לטלטול נוסף של השווקים. לכן נראה שבנק ישראל רוצה להימנע מזה ולאותת מראש על כיוונו בניסיון להרגיע את הכלכלנים ואת השוק.

חשוב להבהיר כי התערבות של בנק מרכזי בשוק אינה שכיחה. מדובר באירוע מז'ורי שבנקים מרכזיים נוטים להימנע ממנו, כי הוא עשוי לאותת על סימני מצוקה במערכת הפיננסית ועלול אף להביא לתוצאות הפוכות במקרים מסוימים.

יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר, מסר לאחר הודעת בנק ישראל: "המשנה לנגיד אנדרו אביר הוריד את הציפיות להורדת ריבית מהירה בשבוע הבא כאשר הדגיש שבעת הנוכחית המדיניות המוניטרית מתרכזת ביציבות הפיננסית וייצוב השווקים". כץ מסביר שהסיכוי להורדת ריבית פחת מאוד, ובכל זאת בבנק "צופים הורדת ריבית במהלך החודשים הקרובים על רקע ההתמתנות הצפויה בפעילות הכלכלית".