איל וולדמן | ראיון

במשך שנים מנסה איל וולדמן לקדם יוזמות שלום. באי מבודד בחו"ל הוא קיבל את הבשורה הנוראית מכל

מתקפת ה־7 באוקטובר תפסה את איל וולדמן, מייסד מלאנוקס, באי מבודד באינדונזיה • הוא עלה על הדרך הכי מהירה לישראל, חבר לאלוף במיל' ישראל זיו ויצא לחפש את ביתו שהייתה במסיבה ברעים עם בן זוגה. כמה ימים לאחר מכן התברר האסון • בראיון לגלובס הוא מספר על השכול, הזעם על ההנהגה, ומסביר מדוע גם היום הוא לא מוותר על התקווה לשלום: "אני מקווה שחלק מהפלסטינים רוצים שלום. אין פתרון אחר"

איל וולדמן, מייסד מלאנוקס ששכל את בתו / צילום: איל יצהר
איל וולדמן, מייסד מלאנוקס ששכל את בתו / צילום: איל יצהר

"דניאל ונעם היו אנשים מדהימים, הם חגגו את העולם והיו מאושרים. הם אהבו לרקוד ולצערנו לא ירקדו יותר. הם מייצגים כ־1,400 אנשים שאיבדנו בשבוע האחרון, שכואב הלב על כל אחד ואחת מהם". כך מבקש איל וולדמן, מייסד מלאנוקס ואחד ממובילי תעשיית ההייטק הישראלית, לזכור את ביתו, דניאל וולדמן בת ה־24, ובן זוגה, נעם שי בן ה־26 שנרצחו במתקפת ה־7 באוקטובר במסיבת נובה.

מפקד השייטת ועוזר הרמטכ"ל שהפך לדובר צה"ל: הדרך של דניאל הגרי לחזית ההסברה המלחמתית 
ראיון | "חשש עמוק לגורלנו": המומחה שמסביר למה האמריקאים מודאגים ומה הסיבה שביידן הגיע לישראל 

"במקום לחגוג חתונה, קברנו את שניהם"

אני מדברת עם איל וולדמן כשהוא בדרך לקריית טבעון, אחרי סיום השבעה על ביתו הוא עולה לקבר שלה ושל בן זוגה שנטמן לצידה. את הדרך הוא עושה רגע אחרי שנפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. וולדמן משחזר איך הכל התחיל בשבת בבוקר: "גיא הבן שלי הודיע לי בשבת בשעה 10 בבוקר שאין קשר עם דניאל. אני הייתי באי מאוד מבודד באינדונזיה ומצאתי את הדרך הכי מהירה להגיע חזרה לישראל ואישרו לנו לנחות פה. לאחר מכן היה לי את המיקום האחרון של דניאל לפי חיוג אוטומטי של הטלפון שלה למקרה של תאונה. נסעתי עם האלוף במיל' ישראל זיו לדרום לחפש אותה והצלחנו לאתר את הרכב מחורר לחלוטין".

רכבה של דניאל ז''ל, שנמצא באזור המסיבה ברעים מחורר מירי / צילום: מטעם המשפחה
 רכבה של דניאל ז''ל, שנמצא באזור המסיבה ברעים מחורר מירי / צילום: מטעם המשפחה

"השלב הקשה ביותר היה חוסר הוודאות. לא ידענו מה קורה ואיפה דניאל ונעם. גיא ושרון (ילדיו והאחים של דניאל, עד"ל) עשו עבודה מדהימה לאתר מקומות של הטלפונים והשעונים שלהם. לקח אחר כך עוד יומיים עד שקיבלנו את ההודעה שזיהו את דניאל וזמן קצר אחר כך גם את בן זוגה נעם. במקום לחגוג להם חתונה ערכנו הלוויה לשניהם".

גם תחת התופת, דניאל הפגינה אומץ ודאגה. "בשבעה סיפרו לי צעירים שהיו במסיבה שדניאל התעכבה בדרך לרכבה משום שפגשה מישהי שנפצעה בעין וסייעה לה ורק אז היא המשיכה ורצה למכונית", הוא מספר. "היא פשוט לא יכלה שלא לטפל באחרים לפני שדאגה לעצמה".

השיחה כאמור מתקיימת לאחר סיום הפגישה של וולדמן עם נשיא ארה"ב. "ביידן אמר שהם פה לתמוך במדינה ולראות שהאיומים בסה"כ נענים", אומר וולדמן. "הוא הזכיר לנו שהשכול פגש גם אותו. הוא אמר לנו שבסופו של דבר אלה שנהרגו - הם כל הזמן איתו וכל הזמן חושב מה בנו, בו, היה עושה. הוא היה אמפטי מאוד לכולם".

מה אמרת לנשיא?
"הודיתי לו על התמיכה וכל מה שהם עושים. אמרתי לו שאנחנו במבצע הגנתי ולא התקפי למען אזרחי ישראל. סיפרתי לו שאיבדתי את דניאל ושעכשיו צריך להילחם ברוע שהגיע מדרום ואחרי שנסיים את הקטע המלחמתי צריך לחזור ולחשוב על שלום".

נעם ודניאל ז''ל. ''הם אהבו לרקוד ולצערנו לא ירקדו יותר'' / צילום: מטעם המשפחה
 נעם ודניאל ז''ל. ''הם אהבו לרקוד ולצערנו לא ירקדו יותר'' / צילום: מטעם המשפחה

"אין שום פתרון אחר חוץ מהשלום"

וולדמן נודע בעיקר בזכות פועלו במלאנוקס, ואקזיט הענק של חברת הטכנולוגיה, שנמכרה לאנבידיה בתמורה ליותר מ־7 מיליארד דולר בשנת 2020. אבל גם השקפתו הפוליטית הולכת לפניו. וולדמן פעל במשך השנים לשילוב פלסטינים בכלכלה ובתעסוקה. החל משנת 2013 הועסקו במלאנוקס כ־200 עובדים פלסטינים מעזה, שכם ורוואבי. תנאי ההעסקה היו זהים לכל עובד אחר במלאנוקס כמו גם קבלת מניות, וזכויות נוספות שהניבו עבורם רווחים במכירת החברה. בשנת 2019 סייע לגייס תרומות של מאות אלפי דולרים להקמת בית חולים שדה אמריקאי בעזה.

את איל וולדמן הכרתי כשהוא ניסה לפעול לקידום פתרון ושיח לשלום. הוא יצר איתי קשר ממש כמה ימים לפני שסיימתי את תפקידי כמ"מ דוברת משרד הבריאות. באותה שיחה הציע לי לעבוד איתו ולנהל מיזם חדש, שמנסה לקדם רעיונות יצירתיים לפתרון הסכסוך. לבסוף המיזם לא התרומם, אבל האופטימיות של וולדמן לגבי פתרון הסכסוך נותרה.

שאלתי אותו השבוע האם האירוע מערער את תפיסתו העקבית מזה שנים, ששילוב הפלסטינים בכלכלה, יכול להביא את השלום. אולי באמת אין בצד הפלסטיני פרטנר שמעוניין במשהו זולת סילוקנו מישראל: "אני חושב שבהחלט יש גופים אצל הפלסטיניים שהם מאוד קיצוניים ועל זה הם חיים והם מתבססים על להרוג אותנו. עדיין אני מקווה שחלק מהפלסטיניים רוצה לעשות שלום. אני מקווה שנוכל למצוא פלסטיניים מה שלא הצלחתי למצוא עד עכשיו, שירצו לעשות איתנו שלום".

לדבריו, בטווח הקצר המיקוד הוא חמאס ואילו בטווח הרחוק הוא מאמין בקידום השלום: "אני חושב שצריך לחלק את זה לשניים, בטווח הקצר צריך להתמקד בלחימה ובפגיעה בכל החמאס ובכל המשויך בחמאס, ובטווח הרחוק צריך לקדם ולעשות שלום כדי שהילדים והנכדים שלנו לא ימשיכו להרוג אחד את השני.

"אני חושב שאין שום פתרון אחר ואנחנו צריכים להפסיק להרוג אחד את השני. אחרי שהחמאס כבר לא יהיה - צריך תמיד להושיט יד לשלום ולמצוא את הפלסטינים שאיתם אפשר לדבר ולהגיע להסכמה. להמשיך להרוג אחד את השני זה הדבר הכי לא חכם ששני הצדדים יכולים לעשות".

קיבלת שיחות ממנהיגים ואנשים בעולם הערבי, בעקבות האסון שפקד אתכם?
"מהעולם הערבי בארץ הגיעו כמה אנשים, למשל ח"כ מנסור עבאס וערבים ישראלים נוספים. הגיע בחור אחד מרמאללה שדיברנו והעברתי לו את המטרות של המבצע שלנו ומה לדעתי יקרה בעתיד בעזה ומה שאני מקווה שיקרה עם הפלסטינים.

"אני חושב שאנחנו צריכים כרגע לפעול בצורה מאוד נחושה בעזה ולהשמיד את תשתיות החמאס ואנחנו צריכים לראות איך לא לפגוע ולהגן על אזרחים. אני יודע שצה"ל פתח מסדרונות הומניטריים ושאזרחים יוכלו להתפנות והסבירו לאן להגיע והעבירו מים לאן שהם היו צריכים להגיע. החמאס הפציץ את המסדרונות ההומניטריים האלה ועל ידי כך מנע מהאזרחים לצאת ומשתמש בהם כמגן אנושי. כל מקום וכל שכונה שצה"ל יודע שאין שם אזרחים - חיל האוויר משטח".

בזמן שצה"ל תוקף ברצועה, מאות אזרחים ישראלים, חטופים, נמצאים בעזה. "אני מקווה שבשלב מסוים ייכנסו כוחות להוציא את כל החטופים שנמצאים בידי חמאס ובידי האזרחים שגרים בעזה", אומר וולדמן. "צריך לזכור שמה שקרה ב־7 באוקטובר, שנכנסו כ־1,500 מחבלים וביחד איתם נכנסו עוד אזרחים רבים מעזה שגם השתתפו בטבח, באונס, בזוועה ובהרס והרג של אנשים בעינוי נורא. אנחנו חושבים שחלק מהחטופים נמצאים אצל האזרחים בעזה ולא רק אצל החמאס".

הכעס על הממשלה: "אני חושב שנכשלנו בגדול"

כמעט שבועיים אחרי האסון, לוולדמן קשה להתעלם מהאמון שנסדק בין הציבור לכוחות הביטחון ולהנהגה. "אני חושב שאנחנו נכשלנו בגדול, הייתה קריסה של כל המערכות ואני חושב שהמודיעין שלנו פספס. צה"ל לא היה מוכן ולא הגיב נכון. לא להתרעות שהיו, ולא ביממה וחצי הראשונות של הקרב. אבל גם יש הרבה סיפורי גבורה של הרבה בודדים ויחידות ואנשים שנרתמו.

"אני חושב שהממשלה לא מתפקדת, לא השרים ולא המשרדים שאחראים על כל כך הרבה דברים. למזלנו אחים לנשק, מחאת ההייטק וארגונים נוספים לקחו אחריות והקימו מנגנונים לתמוך ולסייע ביישובי הדרום ותושבי הדרום וגם הצפון. החל ממקומות לישון, אוכל, ציוד וכל מה שאפשר לחשוב עליו, שהמדינה והממשלה היו צריכות לדאוג לו. עכשיו צריכים שהמנגנונים האלה ימשיכו לעבוד יחד. אני גם מקווה שדי מהר הממשלה תתעשת ותטפל במערכות שצריך לטפל".

בימים האחרונים, כשישב שבעה על ביתו, הגיעו שורה של אנשי מפתח לנחם את וולדמן. גם אני הגעתי בשל ההיכרות המוקדמת שלנו, ואיתי נכחו נפתלי בנט, עופרה שטראוס ורבים אחרים מהמגזר העסקי והציבורי. וולדמן מספר שהקול המרכזי שהוא שומע מהציבור שהגיע לנחם אותו הוא כעס. "אני חושב שיש כעס עצום על הממשלה ועל ראש הממשלה. על זה שהביאו אותנו לאירוע של ה־7 באוקטובר. אני חושב שהמחדל ענק ואנשים איבדו אמון בראש הממשלה ובשיקול הדעת שלו ושל השרים שמקורבים אליו. כרגע צריך לדאוג קודם כל שהממשלה שלנו תהיה טובה וחזקה.

"אנחנו צריכים לדאוג לכך שמותם של דניאל נעם וכ־1,400 אנשים לא היה לשווא, ולעשות שינוי מאוד משמעותי במדינה ובהנהגה. שדברים כאלה לא יוכלו לקרות שוב. צריך לתת לאנשים טובים להוביל אותנו ולבנות הכל מחדש מתוך הכאב העמוק וההרס העצום שנגרם. לנו זה כבר לא יחזיר את דניאל ונעם שלנו. אבל צריך לדאוג שלא יהיו עוד שייפגעו בגלל מנהיגים שהרסו את התשתית הצבאית והביטחונית של מדינת ישראל".