מפקד השייטת ועוזר הרמטכ"ל שהפך לדובר צה"ל: הדרך של דניאל הגרי לחזית ההסברה המלחמתית

תא"ל דניאל הגרי, דובר צה"ל, הפך בעיני רבים ל"מבוגר האחראי" במלחמה מול חמאס ברצועת עזה • הגרי, קצין שייטת 13 ללא ניסיון או עבר תקשורתי, נכנס למשבצת ההסברתית ברקע הוואקום שנוצר בישראל מאז אותה שבת שחורה, כשאף גורם חוץ ממנו לא נותן תשובות לציבור • איך הפך בן לילה לפנים של המלחמה, ומדוע לצד השבחים הרבים שהוא מקבל, מבקריו טוענים שאינו מספק את הסחורה? • חזית ההסברה, פרויקט מיוחד

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל
דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

שעות ספורות לאחר המתקפה האכזרית שביצע ארגון הטרור חמאס ביישובי הדרום, הופיע על מסכי הטלוויזיה דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי. בכך, היה הגורם הרשמי הראשון שהסביר לציבור הישראלי המופתע מה קורה ולאן פניה של ישראל מכאן. 

מאז תא"ל הגרי מקיים תדרוך לתקשורת מדי יום, בשעות קבועות, ובמקביל מפרסם עדכונים לאורך כל היום, משחרר הבהרות ברשתות החברתיות ומתייצב להופעות טלוויזיוניות שנועדו להפריך או לאשש אירועים במציאות הדינמית שנכפתה עלינו. בהופעות התקשורתיות הללו, הגרי מתאר לציבור ולתקשורת את תמונת המצב בשטח, מדבר על מאמצי הלחימה והפעולות שמבצע צה"ל, וגם עונה לשאלות הרבות שיש לציבור ולעיתונאים. למעשה, נכון לכתיבת שורות אלה, הוא הגורם הישראלי הרשמי היחיד שעושה את זה. 

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

עד כה, קולו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נשמע בזירת ההסברה, וכך גם קולם של יתר שרי הממשלה - והציבור שם לב לכך. "הדמות הכי מרגיעה במלחמה היא ללא ספק דובר צה"ל. חד, בהיר, נוקב, עונה לשאלות עיתונאים בלי התחמקויות, נותן את כל האינפורמציה הדרושה", צייץ גולש בטוויטר (X). גולש אחר כתב: "דובר צה"ל דניאל הגרי הוא איש ישר ואמין ומביא כבוד לצה"ל!". קולות דומים נשמעו גם ברשתות החברתיות האחרות: "(יש לי) רק מילה טובה להגיד על דובר צה"ל. הוא נחוש, קר רוח, נבון, כן, כואב, מדויק ואמין. בתנאי פתיחה בלתי־אפשריים של אובדן אמון, הוא הדמות הרצינית הרשמית היחידה שמדברת איתנו". 

אלה רק דוגמאות בודדות מהפרסומים הרבים ברשתות החברתיות בימים אלה על התנהלותו של דובר צה"ל, שהפך בשבועיים האחרונים בעיני רבים "למבוגר האחראי" ולדמות שעיני כולם נשואות לעדכון הבא מטעמו. 

תא"ל הגרי מונה לדובר צה"ל רק בתחילת השנה. לפני כן, במשך כשלושה עשורים, שימש בשלל תפקידי שטח ביצועיים, בהם בשייטת 13. חרף קריירה עתירת הישגים, עד לפני שבועיים, הוא לא היה מוכר לרוב הציבור הישראלי. אז איך הפך הגרי בן לילה לפנים של המלחמה? 

הדובר היחיד שנותן מענה לשאלות הציבור

תא"ל הגרי (47) התגייס לשייטת 13 במרץ 1995. בסיום קורס קצינים מונה למפקד צוות בשייטת ובהמשך מונה למפקד יחידת לוחמים בשייטת, בין היתר במהלך מבצע "חומת מגן" באינתיפאדה השנייה. בהמשך, שימש כסגן מפקד גדס"ר נח"ל, סגן מפקד פלוגת לוחמים בשייטת.

בשנת 2013 עזב הגרי את השטח, כאשר מונה לראש לשכת הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל (במיל') בני גנץ, ובהמשך הפך לראש מחלקת מבצעים של חיל הים. במאי 2017 מונה לעוזרו של רא"ל (במיל') גדי איזנקוט, הרמטכ"ל באותה העת, וביולי 2019 מונה למפקד שייטת 13. על פעילות השייטת בפיקודו הוענק ליחידה אות הערכה מטעם הרמטכ"ל ופרס הרמטכ"ל ליחידות מצטיינות, ובהמשך גם צל"ש הרמטכ"ל. בהמשך שירותו, כיהן כראש מספן הים. 

תא''ל דניאל הגרי, בטקס החלפת דובר צה''ל / צילום: דובר צה''ל
 תא''ל דניאל הגרי, בטקס החלפת דובר צה''ל / צילום: דובר צה''ל

לדובר צה"ל מונה ב־29 במרץ 2023, ושימש בתפקיד במספר מבצעים ("מבצע בית וגן", "מגן וחץ" וכעת מלחמת "חרבות ברזל"). במערכה הנוכחית, הפך הגרי בעיני רבים לדמות מפתח בהסברה הישראלית. "במצבים של מלחמה, מתח ומשבר, העיניים של הציבור במדינת ישראל נשואות לצה"ל ולא אל הפוליטיקאים", אומר תא"ל אבי בניהו, דובר צה"ל לשעבר. "הצבא נתפס בעיני הציבור כגוף חזק שיוביל לניצחון במערכה, ובידי הדובר שלו יש את המידע הכי מוסמך והכי אמין. הציבור יודע שהמידע נמצא בצבא, שפועל בממלכתיות ולא משיקולים פוליטיים, ולכן לעולם במדינת ישראל יקשיבו ללובשי המדים יותר וייתנו בהם אמון מאשר בכל פוליטיקאי". 

אבי בניהו, יועץ תקשורת / צילום: איל יצהר
 אבי בניהו, יועץ תקשורת / צילום: איל יצהר

לדברי בניהו, "הגרי מקרין סמכות, אמינות וביטחון לציבור, והוא היחידי במדינה שעונה על שאלות בימים אלה. לעיתונאים ולציבור יש שאלות רבות, אך ראש הממשלה ושר הביטחון לא עונים עליהן. למעשה, אף אחד לא עונה על שאלות חוץ מדובר צה"ל, ולכן האהדה שלו בקרב הציבור והתקשורת הולכת וגדלה, ובצדק". קצינים בכירים בצה"ל מוסיפים כי הגרי "משדר לציבור אותנטיות. הוא לא מנותק, לא מרוחק, ולא בוחש. לא שומעים אותו מבלף. הוא לא מתוחכם וזה לטובתו, למרות שבעולם של התקשורת זה לא פשוט".

מומחית בכירה בתחום הדוברות וההסברה מתייחסת לסיבה נוספת בגינה דובר צה"ל הגרי זוכה לאמון גבוה בקרב הציבור. "הגרי זוכה לאמון הציבור קודם כל כי הוא לובש מדים והאירוע הוא צבאי. הוא גם היחיד שמדבר בקביעות עם הציבור, משתף אותו ומסביר על המהלכים שמתרחשים בשטח. יש ערך מאוד גדול לזה שיש מישהו שמדבר עם הציבור, ולא רק הודעות ממספר גופים שונים. הפנים שלו 'ארוזות' במדים והוא מדבר באופן שקול, ענייני ומובן".

הקשר עם הקבינט מחפה על חוסר הניסיון

הגרי נשוי ואב לארבעה, בוגר תואר ראשון בפילוסופיה ותואר שני בדיפלומטיה וביטחון מטעם אוניברסיטת תל אביב. חבריו ומכריו מתארים אותו כאיש צנוע, קשוב, מאוד, קר רוח ושקול. "הגרי הוא קצין מקצועי וביצועי. הוא יודע לתת הערכת מצב יבשתית כמו שהוא ידע לתת הערכת מצב ימית", מספרת קצינה שעבדה לצידו. 

בין שורת התפקידים שמילא, הגרי עבד בצמוד עם שני רמטכ"לים שונים, גנץ ואיזנקוט. מקורביו מתארים את התפקידים הללו ככאלו שעיצבו את שירותו בהמשך, ובפרט את כהונתו כדובר צה"ל היום. "'עוזר הרמטכ"ל' זה טייטל שנשמע כמו עוזר של שר, אבל זה לא ממש עוזר", מספר אחד ממקורביו של הגרי. "מדובר בדמות שמרכזת את הקשר בין הרמטכ"ל והצבא לבין העולם החיצון, מנהלת במידה רבה את דובר צה"ל ואת הקשר עם הציבור ומהווה איש הקשר עם העולם החיצוני וכל מה שקשור לדרג מדיני". 

לדברי גורמי צבא, העובדה שהגרי עבד עם גנץ ועם איזנקוט - שניהם חברי הקבינט הביטחוני היום - אף מחזקת את מעמדו מול הדרג המדיני במערכה הנוכחית בעזה. גורם צבאי בכיר אומר כי "למרות שהוא לוחם בעבורו, הוא שירת במשך שלוש שנים בלשכת הרמטכ"ל וצבר המון כישורים וקשרים נכונים. הוא מאוד מחובר. הרי שני הרמטכ"לים שעבד איתם חברים בקבינט". 

קשרים אלו, לדברי גורמים המכירים את עברו של הגרי, הם אלו שסייעו לו להגיע למעמדו כיום. "הגרי שאפתן ומאוד פוליטיקאי, למרות שטוענים עליו שהוא לא", אומר גורם בצה"ל. "אין לו ניסיון תקשורתי, הוא לא מבין בהסברה אבל הוא מקורב ולכן הוא נבחר לתפקיד. הוא ידע ליצור את הקשרים הנכונים לאורך הקריירה. זה אולי נקודה לזכותו, אבל זה לא הופך אותו לדובר טוב". 

תעודת זהות: תא"ל דניאל הגרי

אישי: ילד 1976. נשוי ואב לארבעה

מקצועי: בעל תואר ראשון בפילוסופיה ותואר שני בדיפלומטיה וביטחון מטעם אוניברסיטת תל אביב. תא"ל הגרי התגייס לקומנדו הימי (שייטת 13) בשנת 1995. בין שלל תפקידו בצבא, שימש כמפקד שייטת 13, ראש הלשכה של הרמטכ"ל לשעבר רא"ל (במיל') בני גנץ, עוזרו האישי של הרמטכ"ל לשעבר רא"ל (במיל') גדי איזנקוט, ראש מחלקת המבצעים בזרוע הים וראש מספן ים. במרץ 2023 מונה לדובר צה"ל

העבר הצבאי הפך ליתרון הסברתי

ניסיוני המבצעי של הגרי משחק תפקיד לא רק מול הדרג המדיני, אלא גם מול הדרג הצבאי. גורמים בצה"ל מתארים אותו כ"אחד משלנו", ומוסיפים: "החיבור המבצעי שלו והלגיטימיות שיש לו בתוך הצבא מאפשרת לו מרחב תמרון רב יותר מדוברי צה"ל קודמים. הוא יכול להשיג חומרים מסווגים ולעשות בהם שימוש תקשורתי. חשיפת השימוש שהוא עשה בשיחה שהוקלטה בין שני פעילי חמאס לאחר הפיצוץ בבית החולים היא ראייה לכך". לדבריהם, "הגרי העניק לציבור הצצה אל תכנים שדוברי צה"ל האחרים לא היו יכולים לפרסם כשהם היו בתפקיד. כשהוא אומר 'צריך את זה', בשורות הצבא סומכים על שיקול הדעת שלו כי הוא אחד משלהם". 

גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי ומי שכיהן במספר תפקידים מודיעיניים בכירים בצה"ל, עבד עם הגרי במספר הזדמנויות. גם הוא סבור שעבורו הצבאי של הגרי בשטח מהווה יתרון משמעותי: "הוא משדר לציבור 'יש פה מישהו שיודע מה הוא מדבר'. הוא יכול להישיר מבט אל המצלמה, גם בגלל הרקורד המקצועי והביצועי שלו וגם כי יש לו היכרות רחבה מאוד עם כל המערכות בצה"ל והקשר של הצבא עם הממשלה. 

גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי ולשעבר מפקד 9900 / צילום: לע''מ
 גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי ולשעבר מפקד 9900 / צילום: לע''מ

"בתקופה הזאת, כשהציבור צמא לעוגנים, הגרי לא סתם נהיה עוגן. הוא באמת מישיר מבט והציבור יודע שהוא אומר את האמת. הוא לא מטייח ולוקח אחריות. הוא גם מבין את הלך הרוח בציבור והוא מבין שיש לו אחריות על המורל הלאומי שנפגע - למרות שדובר צה"ל לא אחראי על כך בכלל. הגרי מבין שבימים קשים אלו, זה חלק מהתפקיד שלו".

מבקריו טוענים: הגרי מגיב לאט מדי לאירועים

הגרי אמנם זוכה לשבחים רבים ממכריו ומאנשים עימם עבד לאורך שירתו הצבאי. עם זאת, יש מי שמוצא לא מעט פגמים בהתנהלותו כדובר צה"ל. גורמים עימם שוחחנו טוענים שהוא מקריא מדף מסרים בצורה טכנית וקרה, ושוגה בלא מעט מקרים. "הגרי בולט על רקע הוואקום שנוצר בישראל. על רקע הסיטואציה הלאומית שאין אף אחד שמדבר לציבור הישראלי", אומר גורם צבאי בכיר. "הוא לא באמת בולט לחיוב, הוא פשוט היחיד שנמצא שם. העובדה שהוא מקריא מסרים ולא מדבר בצורה טבעית, גורמת לו להיתפס כפחות אותנטי בעיני רבים". על כך מומחית בתחום ההסברה מוסיפה: "הגרי הוא לא מופיע טוב. הוא מקריא, לא שומר על קשר עין ורואים שאין לו ניסיון מול מצלמה ובהסברה בכלל". 

עוד טוענים מבקריו של הגרי כי מערך הדוברות של צה"ל בראשותו מגיב באיטיות לאירועים השוטפים במערכה הנוכחית. "היומיים הראשונים היו קטסטרופה מבחינה הדוברות", אומר קצין בכיר בצה"ל. "האירוע התחיל ב־06:30 ובפעם הראשונה שרואים את דובר צה"ל הוא מופיע חיוור ורק בשעה 12:00. מדובר ב־6־7 שעות דרמטיות מאז החל האירוע. זה גם קרה לאחר הפיצוץ בבית החולים - לקח לדובר צה"ל הרבה מאוד זמן להגיב לו, ובינתיים הנרטיב בעולם היה שישראל היא זו שהפגיזה את בית חולים. אמנם הגרי מיהר לערוך מסיבת עיתונאים ולהסביר את האירוע בפני העולם, אבל זה היה מאוחר מדי.

"הגרי הוא לא 'מרגיע לאומי' ולא עושה עבודה טובה בהסברה עד כה. התגובות שלו לאירועים מאוחרות מידי והוא לא משדר אמינות בהודעות כי הוא לא יוצר קשר עין עם הציבור, אלא מחפש את התשובות בדף".

הגרי לא סופג ביקורת רק על התנהלותו במלחמה מול עזה, אלא גם על התנהלותו בחודשים שלפניה, בה הוויכוח סביב השינויים במערכת המשפט עמד בלב השיח הישראלי. חלק ממתנגדי הרפורמה המשפטית, רובם מיחידות העילית של צה"ל, אף הודיעו כי הם מפסיקים את שירות המילואים שלהם. "המחאה הייתה טבילת האש הראשונה שלו בתפקיד", מספר מקורבו, שבעצמו לא היה מרוצה מתפקודו של הגרי באירוע. אולם, לדבריו, בדובר צה"ל הפיקו לקחים: "ההתנהלות כעת, במלחמה מול עזה, מוכיחה שהדברים מתנהלים בצורה יותר טובה. אלה לקחים שהוא הפיק מההתנהלות שהייתה בזמן המחאה". 

הגרי מכהן כדובר צה"ל פחות משנה וכאמור כבר חווה שני אירועים חסרי תקדים בהיסטוריה של המדינה, בהם הוא שימש כדמות מרכזית. "בשניהם הנהגת הצבא חטפה מכה מאוד קשה, אבל זה פסח עליו. אף אחד לא מאשים אותו בדברים שקרו", אומרים גורמים בצה"ל. "למעשה, במסדרונות השמועות הן שכבר כעת מדברים עליו בתור מי שמהר מאוד יקבל דרגת אלוף ויעבור להיות ראש אגף כוח אדם".