״הם רוצים לחסל אותנו״: שגריר ישראל בגרמניה נלחם על דעת הקהל

מגילוי הזוועות בעוטף מתרוצץ שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור בין גופי תקשורת למאות חברי פרלמנט, מנסה לקנות זמן בשעון החול המדיני הבינלאומי • גלובס התלווה לשגריר בעבודה הקדחתנית ובפנייתו לגרמנים: "תעמדו לצידנו". בינתיים הם עומדים • חזית ההסברה, פרויקט מיוחד

רון פרושאור (משמאל) בטלוויזיה הממלכתית הגרמנית / צילום: שגרירות ישראל בברלין
רון פרושאור (משמאל) בטלוויזיה הממלכתית הגרמנית / צילום: שגרירות ישראל בברלין

זו שעת צהריים במועדון העיתונאים של "אקסל שפרינגר", בקומה העליונה של בניין ההוצאה לאור שבלב ברלין. מסביב נשקפת בירת גרמניה ובתוך החדר עומדים כ־20 העורכים הבכירים ביותר של כל עיתוני הקבוצה, ומאזינים לשגריר ישראל בגרמניה, רון פרושאור, מספר על הזוועות שהתרחשו בדרום הארץ לפני פחות משבועיים.

בצל אזהרת רווח: החברה הישראלית שאיבדה למעלה ממיליארד דולר משוויה בלילה אחד
״הם רוצים לחסל אותנו״: שגריר ישראל בגרמניה נלחם על דעת הקהל

במדה רבה, זה קהל ביתי. שפרינגר היא הוצאה לאור שמציבה את התמיכה בביטחונה של ישראל כאחד מעקרונות היסוד שלה, והסיקור התקשורתי שלה הוא בהתאם. אבל פרושאור, אחרי שלל ראיונות ופגישות מהבוקר, עדיין מדבר מדם לבו על מה שקרה. "אלו הם בדיוק המראות שמדינת ישראל הוקמה כדי שלא יחזרו על עצמם", הוא אומר לנוכחים, "משפחות שלמות נשחטו. הוצאו להורג. תינוקות נרצחו. זה לא אנושי, וזה קרה שוב ושוב". הוא לוקח אוויר. "אם אני נשמע לכם קצת כועס - זה בגלל שאני כועס", הוא אומר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

לפני הפגישה עם העורכים, אותה כינס במיוחד מו"ל ההוצאה מתיאס דופפנר ("תגיד לנו, מה אנחנו בגרמניה יכולים לעשות בשביל ישראל?" שאל בהזדהות), נפגש פרושאור - אחד מהדיפלומטים הישראלים הוותיקים והמנוסים ביותר - עם כל נשיאות המפלגה הסוציאל־דמוקרטית (SPD), העומדת בראש הקואליציה הגרמנית. בימים כתיקונם, זו מפלגה שלפחות אגף מרכזי בה נחשב לביקורתי כלפי ישראל. עד לפני שנה וחצי, למשל, הם התנגדו בחריפות לרכוש ואז לחמש מל"טים שנחכרים מישראל. אבל אלה אינם ימים כתיקונם, ועכשיו הממשלה הגרמנית תרמה חלק מהמל"טים הללו להגנה על ישראל. "התגובה הגרמנית עד כה היא יוצאת דופן לטובה", אומר פרושאור, "הם עושים את כל מה שהם יכולים".

נכון לעכשיו, מה שהם יכולים בעיקר זה לתמוך בישראל בזירה הבינלאומית וב"זכותה ובחובתה של ישראל להגן על עצמה", כפי ששבו והבהירו מנהיגי גרמניה בזה אחר זה בימים האחרונים. הקנצלר אולף שולץ הפך ביום שלישי למנהיג הבינלאומי הראשון לבקר בישראל, ועוד לפני כן התייצב בבונדסטאג והבהיר כי "המקום היחיד של גרמניה בעת הזו הוא לצדה של ישראל". מאחורי ההתייצבות הזו יש לא רק זעזוע גרמני עמוק ואמיתי ממעשי הזוועה, אלא גם צד ישראלי המעדכן את ברלין במידע מאומת והופך את האשראי המדיני הפוטנציאלי לעובדות בשטח.

מה שהיה לא יהיה

בסך הכל, פרושאור מעריך כי דיבר במצטבר בעשרת הימים הראשונים למלחמה בעזה, מאז החלו להתברר הזוועות שביצע חמאס והתקשורת הבינלאומית העלתה את הנושא לראש סדר היום, עם קרוב ל־500 חברי פרלמנט גרמנים, בקבוצות וביחידים. הוא הופיע בעשרות ראיונות בטלוויזיה, ליווה את שרת החוץ אנלנה ברבוק לביקור ההזדהות שלה עם ישראל בסוף השבוע האחרון, ואחריה גם את שולץ. אחרי השיחה ב"שפרינגר" הוא התראיין לערוץ טלוויזיה מקומי, ואחריו שוחח עם שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק על סיוע אפשרי.

פרושאור, שכיהן כמנכ"ל משרד החוץ וכשגריר ישראל באו"ם, ושב לשירות הדיפלומטי בשנה שעברה כדי לכהן כשגריר בברלין, אומר ל"גלובס" כי "התפקיד של יותר מ־100 הנציגויות של ישראל ברחבי העולם הוא לקנות כמה שיותר זמן בשעון החול המדיני הבינלאומי, מה שמעניק לצבא את האפשרות להשלים את המשימות שלו ללא הפרעה. הזמן הזה מתבטא בגילויי תמיכה, בלגיטימציה מצד הקהילה הבינלאומית. זו העבודה שלנו, ואנחנו כמו מוצבי פיקוד קדמיים שמגנים על מדינת ישראל בזירה הבינלאומית. ככל שאנחנו נהיה חזקים יותר, ההגנה תהיה יעילה יותר, ובישראל יעשו את העבודה טוב יותר". אלו ימי חירום, אומר פרושאור, רואים את ההתגייסות הדיפלומטית, את הנהירה של אנשים שרוצים לסייע, גם אלינו לשגרירות, כולם תורמים ועובדים מסביב לשעון. מרגישים את הרוח הישראלית".

המסרים, בראיונות ובפגישות האישיות, ברורים. "מה שקורה בישראל הולך להשתנות, ומה שהיה לא יהיה", הוא אומר לעיתונאים הגרמנים, העומדים בפנים חתומות, מודעים לזוועות שהוא מזכיר. פרושאור מעריך כי מעשי הטבח בדרום מהווים את סופה העגום של פרדיגמה, שלפיה קיימים דיבורי חמאס ומעשי חמאס, והם שונים אלו מאלו. "גמרנו, לא ניתן לבצע רציונליזציה של המדיניות שלהם. הם רוצים לחסל אותנו", הוא אומר. כל הקונספט של "הכלה של חמאס" הסתיים, הוא אומר לנוכחים. "אנחנו במצב שבו אנחנו צריכים לשחרר את תושבי עזה מחמאס".

כמה נושאים חוזרים ועולים בהופעות שלו בתקשורת הגרמנית. "איך זה יכול לקרות לשירות המודיעין הטוב ביותר בעולם ולצבא החזק ביותר במזרח התיכון?", הוא נשאל שוב ושוב, ואומר בגילוי לב שאין לו תשובה ברורה לכך. "אבל עכשיו כל השכונה מסתכלת עכשיו על הדרך שבה ננהג. למען האמת, אם יש סיכוי כלשהו להתקרב שוב לנורמליזציה עם סעודיה, הרי שהוא צריך להכריע את חמאס".

"תעמדו לצדנו", פרושאור מבקש בשיחות הסגורות מהפוליטיקאים הגרמנים, "אנחנו צריכים את התמיכה שלכם באיחוד האירופי. אנחנו צריכים את התמיכה שלכם באו"ם. אנחנו צריכים את התמיכה שלכם כדי למנוע את רעיון העוועים של העמדת חיילים ישראלים לדין".

בצל אנטישמיות בוטה

עוד זווית המעניינת במיוחד את הגרמנים היא התגובה של האוכלוסייה המוסלמית המקומית במדינה למעשים בישראל. הפגנות תמיכה בחמאס, חלוקת ממתקים ברחובות וראיונות שבהם חוגגים מהגרים ובני מהגרים ממדינות מוסלמיות את מעשי ארגון הטרור - אפילו לפני התגובה הישראלית הקשה - זעזעו את דעת הקהל בגרמניה. התושבים הופתעו מהאנטישמיות הבוטה של חלק מהקהילה דוברת הערבית שלה, ומאז הממשלה מפגינה יד קשה בדיכוי הפגנות תמיכה ומתכוונת לשנות את החוקים כדי למנוע תמיכה בחמאס. עדיין, מספר התקריות האנטישמיות באירופה מזנק וקהילות יהודיות חיות בפחד. "תראו איזה מצב נוראי נוצר", אומר פרושאור, "שוחטים יהודים, רוצחים אלפים, ודווקא היהודים באירופה הם אלו שצריכים לחשוש לחייהם מהתגובה של הרחוב".

פרושאור מעריך כי בשלב מסוים תיפתח חזית בינלאומית נגד ישראל. "כשיגיעו התמונות מעזה, והן יגיעו, ייתכן שדעת הקהל באירופה בכלל ובגרמניה בפרט תשתנה. אז יהיה המבחן של הממשלה כאן", הוא אומר. בינתיים, הוא ממשיך להתראיין, ומדי פעם מעביר בקשות נוספות מהצד הישראלי. האחרונה שבהן היתה לסיוע בציוד לוחמה בטרור. הגרמנים אישרו זאת ללא היסוס. "גרמניה גם יכולה להשתלב בבנייה מחדש של הקיבוצים ושל הערים שנפגעו בהתקפות עד כה", הוא מנסה למצוא זווית חיובית. "גרמניה תסייע לשיקום ולתוך זה ניצוק בריתות יישובים וערים תאומים. מהאסון הזה נביא לתקומה".