ישראל במלחמה | שאלות ותשובות

כך תקבלו עד 1.2 מיליון שקל מהמדינה: כל מה שצריך לדעת על תוכנית הפיצויים לעסקים

מתווה הפיצויים של משרד האוצר למשק יובא היום לקריאה ראשונה בכנסת • המתווה הוא דיפרנציאלי, כך שעסק שנפגע קשה יותר – מקבל מענק גבוה יותר, ויש גם אותיות קטנות • גלובס עושה סדר

עסקים סגורים בירושלים עקב המצב הביטחוני. מי זכאי לפיצוי? / צילום: הרצל זאדה
עסקים סגורים בירושלים עקב המצב הביטחוני. מי זכאי לפיצוי? / צילום: הרצל זאדה

מתווה הפיצויים הממשלתי לעסקים אושר סופית היום במליאת הכנסת. מה כוללת תוכנית הסיוע של האוצר ומתי הכסף ייכנס לחשבונות הבנק של העסקים? ריכזנו תשובות לכמה מהשאלות הבוערות.

מי זכאי למענק?

כל עסק ברחבי הארץ, שהכנסתו נפגעה בחודש אוקטובר ביותר מ-25% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, יוכל להגיש בקשה למענק " המשכיות עסקית ". עסקים המגישים למס הכנסה דיווח דו-חודשי, לספטמבר-אוקטובר, יצטרכו להראות ירידה של 12.5% לפחות בהכנסות. המענקים ניתנים לעסקים החל ממחזור הכנסות שנתי של 12 אלף שקל ועד לתקרה של 400 מיליון שקל.

כמה כסף כולל המענק?

המתווה הוא דיפרנציאלי, כך שעסק שנפגע קשה יותר - מקבל מענק גבוה יותר. קיים הבדל בין הנוסחה למענקים לעסקים קטנים בעלי מחזור של של עד 300 אלף שקל לבין עסקים גדולים יותר.

עסקים קטנים שההכנסות שלהם נפגעו יקבלו מענק שינוע בין 1,750 שקל לכ-14 אלף שקל, בדרגת הפגיעה המקסימלית. עסק בינוני בעל מחזור של עד 100 מיליון שקל יזכה למענק עד 600 אלף שקל, במידה שההכנסות שלו נפסקו כמעט לחלוטין מאז תחילת המלחמה. עסקים גדולים עד מחזור של 400 מיליון שקל יהיו זכאים לפיצוי מקסימלי של 1.2 מיליון שקל בגין חודש אוקטובר.

לחישוב המלא של המענקים, ראו את הטבלאות המצורפות.

איך ומתי מקבלים את המענקים?

כדי לקבל את המענקים צריך להגיש תביעה מקוונת לרשות המיסים. המערכת להגשת התביעות תיפתח תוך 10 ימים לפי משרד האוצר, קרי עד ה-19 בנובמבר. תנאי מקדים לתביעה הוא הגשת דוחות תקופתיים למע"מ, שמוגשים באמצע החודש.

לזכאים תינתן שהות של 90 יום להגיש את התביעה למענק מרגע פתיחת המערכת.

השאיפה במשרד האוצר היא להשלים את תהליך החקיקה עד סוף השבוע הבא. אם יספיקו, הכסף יגיע לחשבונות של הזכאים כמה ימים לאחר מכן, באמצע נובמבר.

המענקים יינתנו עבור פגיעה בהכנסות באוקטובר, ובהמשך גם בגין נובמבר. ייתכן שהמתווה יוארך עוד, בהתאם להתפתחויות במצב הלחימה.

ומה באשר לעסקים הנמצאים תחת קו האש?

על פי חוק, כלל העסקים בטווח של 0-7 ק"מ מהגדר בעזה זכאים להחזר מלא על אובדן ההכנסות, או לחלופין על תשלומי השכר, לבחירת בעל העסק. במערכות קודמות העיר שדרות צורפה לרשימת היישובים הזכאים, ובמלחמה הנוכחית הוכללה ביישובי הספר גם אשקלון, שהפכה לעיר המטווחת ביותר. 

לפי התקנות שיגיש היום משרד האוצר, ייקבעו בנוסף פיצויים מוגדלים לכל היישובים שבין 7-40 ק"מ הרצועה, כך שיכללו גם ישובים כמו באר שבע, אשדוד וקרית גת.

איזה שינויים נוספים נכנסו למתווה מאז שאושר בממשלה ?

הדיונים בוועדת הכספים הצליחו להביא לכמה שיפורים במתווה. הנוסח המקורי לא נתן מענה לעובדים מעל גיל פנסיה, שאינם זכאים לדמי אבטלה לפי חוק. לחץ ציבורי בהובלת מנכ"לית עמותת 121, טלי ניר, נקבע שגם עובדים מעל גיל 67 יהיו זכאים למענק בגין הפסקת עבודה, בדומה לנעשה בתקופת הקורונה. בנוסף, נקבעה הארכה של תקופת התשלום המרבית לדמי אבטלה לאדם המתגורר בישוב שפונה, למשך חודשי המלחמה.

באשר למשפחות שהכנסתם נפגעה כי אחד מבני הזוג גויס למילואים, סוכם בוועדה על שתי חלופות. הראשונה היא שמשקי הבית יפוצו במסגרת מנגנון שיובא בנפרד, הקובע שיפוי על אובדן שכר, במידה ויש להם ילדים עד גיל 14 או ילד עם מוגבלות, כאשר המתווה יוצג בפני הוועדה בתוך שבועיים. לחלופין, ייכנס לתוקף סעיף שנקבע בחוק, לפיו בן הזוג יוכל לצאת עצמאית לחל"ת ולקבל דמי אבטלה.