גם אמזון וגוגל לא יגיעו לכנס של היזם שצייץ נגד ישראל

לאחר שהיזם שעומד מאחורי כנס הטכנולוגיה ווב סאמיט יצא בשורת ציוצים פרו-פלסטיניים המגנים את פעילות ישראל בעזה, אינטל, סימנס, גוגל וסטרייפ משכו את השתתפותן • מוקדם יותר השבוע אדם פישר מקרן בסמר, גילי רענן מקרן סייברסטארטס, אורי גושן מ-AI21 ואדם סינגולדה מטאבולה הודיעו גם הם כי יחרימו את הוועידה

פאדי קוסגרייב, מייסד WebSummit / צילום: ap, Armando Franca
פאדי קוסגרייב, מייסד WebSummit / צילום: ap, Armando Franca

הפעילות של בכירי ההייטק הישראלי נגד היזם האירי פאדי קוסגרייב שיצא בתחילת המלחמה בציוצים פרו-פלסטיניים שגינו את פעולת ישראל ברצועת עזה ממשיכה לעורר גלים: אמש (שישי) ביטלו גוגל וסטרייפ את השתתפותן בכנס הטכנולוגיה ווב סאמיט (Web Summit) ובמהלך הלילה הודיעה גם אמזון כי היא מסירה את שמה מרשימת המשתתפים. זאת, לאחר שביום חמישי הודיעו אינטל וסימנס כי ייעדרו מהכנס.

עוד נודע כי גם סקוט גאלוויי, פרופ' לשיווק מאוניברסיטת ניו יורק ודמות בולטת בוועידה, משך את השתתפותו בשעות האחרונות. קוסגרייב, כביכול, חזר בו ולאחר מכן הודיע כי הוא יוצא להפסקה מרשת טוויטר (X), אך משתתפים רבים הודיעו כי לא יגיעו לכנס, וגם נותני חסות וחברות מציגות - כמו גוגל ואינטל - ביטלו בסופו של דבר את השתתפותם.

יזם ועידת ההייטק שתקף וגינה את ישראל, חזר בו 
מייסד ועידת הייטק צייץ נגד ישראל, והמנכ"לים הישראלים מבטלים השתתפות 

ווב סאמיט היא אחת מכנסי הטכנולוגיה הותיקים והמשפיעים בענף ההייטק העולמי, והיא מרכזת מדי שנה עשרות אלפי בכירים בעיר ליסבון. מיד לאחר פרוץ המלחמה בשבת ותגובת צה"ל בעזה בתחילת השבוע שלאחריה, צייץ קוסגרייב כי "פשעי מלחמה הם פשעי מלחמה, גם כשהם מבוצעים על ידי מדינות בעלות ברית". דבריו משכו ביקורת קשה מצידם של בכירי ההייטק הישראלי, בהם אדם פישר מקרן בסמר, גילי רענן מקרן סייברסטארטס, אורי גושן מ-AI21 ואדם סינגולדה מטאבולה שהודיעו כי יחרימו את הוועידה, אך זה המשיך בשלו ואמר כי "כמה מהקולות המכובדים ביותר בתחום החוק הבינלאומי וזכויות אדם ידברו בוועידה הקרובה", ואף ציין כי מכירת הכרטיסים דווקא עלתה מאז פרוץ המחלוקת. "הנסיון לבטל ועידה גלובלית שתמיד תמכה בשלום זה לא רק נאיבי, זה גם לא פרודוקטיבי".

החרם על ווב סאמיט לא נשמר רק בגבולות ישראל. ביום שני האחרון הצטרפו אליו גם גארי טאן ממאיץ Y Combinator היוקרתי, וגם ראבי גופטה, שותף בקרן ההון סיכון סקויה. גם השחקנית גיליאן אנדרסון (תיקים באפלה, הכתר) הסירה את השתתפותה ושמותיהם של השחקן ג'וזף גורדון לויט, הראפר אל אל קול ג'יי, והיזם סטיבן ברטלט הוסרו מרשימת המציגים באתר.  

ההתנצלות לא עזרה

ביום שלישי האחרון פרסם קוסגרייב התנצלות, בה כתב: "אני מגנה ללא סייג את המתקפה המרושעת, המגעילה והמפלצתית של חמאס ב-7 באוקטובר. אני קורא לשחרור ללא תנאי של כל בני הערובה", והוסיף כי הוא "תומך חד משמעית בזכותה של ישראל להתקיים ולהגן על עצמה". לאחר שאינטל וסימנס אישרו את ביטול ההשתתפות שלהן, הגיבו דוברי הוועידה ואמרו כי "אנחנו מצפים לבואם של יותר מ-70 אלף מבקרים מכל העולם לכנס שיתקיים בחודש הבא עם לו"ז עמוס".   

הכנס, שהוקם על ידי קוסגרייב באירלנד, מדינת הולדתו, עבר ב-2015 לפורטוגל, שם הוא מתקיים מדי חודש נובמבר. קוסגרייב נודע גם בשיתוף הפעולה שלו עם ממשלת קטאר והוא עורך בה כנס חדש במימון המדינה מהמפרץ. הוא ספג ביקורת על קשריו עם המדינה המארחת את תנועת החמאס, ועל כך ענה קוסגרייב בציטוט של מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן שבו הוא מודה לקטאר על שיתוף הפעולה שלה עם ארה"ב.  

הביטולים אינם צצים רק בגלל שאט הנפש כלפי דבריו של קוסגרייב, אלא גם הודות ללחץ שמפעילים אנשי הייטק ישראלים כלפי שורת חברות שעדיין לא ביטלו את השתתפותן, בהן מטא, ספוטיפיי וטיקטוק.