מייסד ועידת הייטק צייץ נגד ישראל, והמנכ"לים הישראלים מבטלים השתתפות

פאדי קוסגרייב, מייסד ועידת WebSummit, אחד מכנסי הטכנולוגיה הגדולים בעולם, צייץ כי הוא נחרד מכך שהמערב לא מגנה את ישראל על ביצוע פשעי מלחמה • מנכ"לי חברות ההיי־טק בישראל לא נשארו חייבים וקראו להחרים את האירוע

פאדי קוסגרייב, מייסד WebSummit / צילום: Shutterstock
פאדי קוסגרייב, מייסד WebSummit / צילום: Shutterstock

שורת בכירים בהיי־טק הישראלי, ביניהם מנכ"לים ומשקיעים, מודיעים על ביטול השתתפותם בוועידת WebSummit, אחד מכנסי הטכנולוגיה והסטארט־אפים הגלובאליים הגדולים בעולם. הכנס נערך אחת לשנה בליסבון, פורטוגל, ומארח מגוון חברות ודוברים מובילים מתעשיית ההיי־טק העולמית.

15% מהעובדים גויסו: ההייטק הישראלי נכנס בנקודת שפל למלחמה
מעט מדי, מאוחר מדי: כך הרשתות החברתיות מטפלות בפייק ניוז

מאז פרוץ המלחמה, ולאחר מעשי הטבח של חמאס ביום שבת האחרון, מייסד הכנס ומי שמכהן כמנכ"ל האירוע, פאדי קוסגרייב, יצא בשורת ציוצים פרו־פלסטינים המגנים את פעילות מדינת ישראל. הדבר הוביל לשרשרת תגובות זועמות מצד בכירים מקומיים, שהודיעו על ביטול השתתפותם.

פאדי קוסגרייב צייץ כי הוא נחרד מכך שמדינות המערב לא מגנות את ישראל על פשעי המלחמה שהיא מבצעת. עוד שיתף סרטון בו נטען כי ישראל, בפעולותיה הנוכחיות, מפרה את החוק הבינלאומי.

אדם פישר, שותף בקרן האמריקאית בסמר הפועלת בישראל, צייץ בטוויטר בפנייה ישירה לקוסגרייב: "אתה ממשיך לפרסם סרטון המנסה לייצר מעין שוויון מוסרי בין קבוצת טרור אכזרית שהוציאה להורג תינוקות, לבין מדינה דמוקרטית שמנסה להגן על האזרחים שלה. אין שום קריאה לשחרר את בני הערובה, ביניהם ילדים, או גינוי פעולות חמאס, ששרפו ילדים חיים".

גילי רענן, העומד מאחורי קרן ההון סיכון סייברסטארטס, אחת מקרנות ההשקעה הגדולות ביותר בסייבר הישראלי, כתב גם הוא בלינקדאין, בהתייחס לציוצים של קוסגרייב: "חלקכם אולי תגידו שהוא נאיבי ובחור לבן ופריווילג שלא יודע מספיק על העולם הזה עד כדי שהוא מגנה מלחמה כנגד רוצחים ואנסים".

גילי רענן / צילום: יוסי זליגר
 גילי רענן / צילום: יוסי זליגר

אדם סינגולדה, המייסד והמנכ"ל של טאבולה, התייחס גם הוא להתבטאויותיו של קוסגרייב. הוא פרסם כי השתתף במשך שנים בוועידה וכי "פגשתי את פאדי קוסגרייב מספר פעמים. שבוע אל תוך המלחמה, כשאמהות ראו את התינוקות שלהם נשרפים חיים על ידי טרוריסטים, כאשר כמעט 200 בני אדם מוחזקים כבני ערובה, הרחק ממשפחותיהם… זה לא זמן טוב להיות 'צודק' ואתה פשוט טועה".

אדם סינגולדה, מייסד ומנכ''ל טאבולה / צילום: טאבולה
 אדם סינגולדה, מייסד ומנכ''ל טאבולה / צילום: טאבולה

סינגולדה הוסיף: "באשר לי, לא אקח עוד חלק ביוזמות העתידיות שלך ולעולם לא נעבוד שוב יחדיו. חמאס הם לא דאעש - הם גרועים יותר". מספר בכירים בקרנות ובחברות היי־טק אף החלו להפיץ ברשתות האשטאג הקורא לבטל את הוועידה -  #cancelwebsummit.

אסף רפפורט, מנכ"ל וויז, וינון קוסטיקה, שותף מייסד בחברה, הודיעו כי לא ייקחו חלק בוועידה. מחברת Wiz נמסר: ״הודענו למנכ״ל ווב סאמיט שלא ניקח חלק בוועידה. פנינו למשקיעים וליזמים וביקשנו מהם לא לקחת חלק בוועידה השנה".

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן
 אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

חברת לייטריקס, כמו גם דן אמיגה מאיילנד, הודיעו שלא ישתתפו בוועידה. גם KPMG ישראל הודיעה כי תבטל את השתתפותה ותמשוך את החסות לוועידת WebSummit בליסבון; זאת, כך לפי הודעת החברה, בעקבות התבטאויותיו החד צדדיות של מייסד הועידה והרוח החיה בה, פאדי קוסגרייב, בדבר "פשעי מלחמה" שמבצעת לכאורה ישראל, וביקורתו על המדינות שהביעו תמיכה בישראל.

דן אמיגה, מייסד שותף ו-CTO ביוניקורן איילנד / צילום: MKJ
 דן אמיגה, מייסד שותף ו-CTO ביוניקורן איילנד / צילום: MKJ

"מקווה שמבחינת כל ישראלי הוועידה הזאת מתה"

אורי גושן, מנכ"ל חברת AI21, שהיה אמור לשאת נאום מרכזי ב-WebSummit, ביטל גם הוא את השתתפותו. הוא כתב כי "בעוד חודש הייתי אמור לשאת נאום מרכזי בועידת WebSummit בליסבון, אך לא אעשה זאת. הסיבה לכך היא שמנכ"ל הועידה פאדי קוסגרייב לא מצא לנכון להזדעזע מהזוועות שביצע ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר בישראל. עריפת ראשי תינוקות לעיני הוריהם, שנורו לאחר מכן; אונס נשים והצעדתן ברחובות עזה; שריפת משפחות בעודן בחיים; הוצאה להורג של נשים מבוגרות; צילום זוועות אלו ופרסום שלהן ברשתות החברתיות בליווי גילויי שמחה, כולל בטלפונים של הקורבנות כדי שבני משפחתם יוכלו לצפות במחזות הנוראיים האלה. מכל הזוועות הללו בחר פאדי קוסגרייב להתעלם.

גושן הוסיף: "אם לא די בכך, למרות הבנתו החלקית בהיסטוריה ובגיאופוליטיקה של אזורינו, הוא גם העז לפרסם דברים נגד מדיניות ממשלת ישראל. זו תגובה מתועבת ופשיטת רגל מוסרית הראויה לכל גינוי. אנחנו ב-AI21 Labs לא יכולים לעמוד מנגד. לא נשתתף ב-WebSummit, ואני מבטל את ה- keynote שלי בועידה".

אורי גושן / צילום: איל יצהר
 אורי גושן / צילום: איל יצהר

איציק בן בסט, מנכ"ל חברת theGist ויועץ לג'ף הורינג ולקרן אינסייט, מסביר לגלובס כי "הבעיה עם האמירה הזאת שהיא לא לוקחת בחשבון את הסיטואציה כאן. הסיטואציה כאן היא שאנחנו הותקפנו בלי שעשינו שום דבר. חיינו בבתים, נשמנו אוויר רקדנו במסיבה ושחטו אותנו בזוועות שהעולם ראה רק במציאות של דעא"ש והנאצים. התגובה של ישראל מנסה ככל יכולתה לשמור על חוקי המלחמה, וזה בעוד חמאס, גם בעזה אגב, מפר את כללי העולם של המלחמה. להשוות בין מדינה שמגנה על עצמה ומנסה לחסל קיני טרור, ועושה זאת תוך התחשבות באוכלוסיה ככל הניתן באזור מלחמה, לבין המעשה הנפשע שהטרוריסטים האלה ביצעו, שמזעזע את רוב העולם, זה מיותר, לא נכון ולא חכם. מבחינתי, ואני מקווה שמבחינת כל ישראלי, הוועידה הזאת היא מתה".

בן בסט הוסיף: "כל איש שלא מבין את ההבדל הבסיסי בין מדינה ששומרת על החוקים או עושה ככל יכולתה לשמור על החוקים, לבין רוצחים נתעבים ברברים ששורפים אנשים בעודם חיים, לי אין עניין עם אנשים כאלה ולעולם לא יהיה לי עניין עם אנשים כאלה, לא משנה מי הם וכמה הם יכולים לעזור לחברה שלי. בניגוד למה שאולי חושב בנאדם כמוהו, יהודים לא חושבים רק על כסף".

גם עמותת בוגרי 8200 יוצאת בקריאה להחרמת הכנס מצד יזמים וחברות מישראל. חן שמילו, מנכ"ל עמותת בוגרי 8200, מסר בהודעה כי "הציוצים של קוסגרייב מביישים ומכאן אני קורא למייסדות ומייסדי סטארט־אפים, כמו גם לחברות גדולות, לאחד כוחות כדי לשים קץ לצביעות המגוחכת הזו של פאדי קוסגרייב, שיצא כנגד ממשלות שגינו את חמאס. חמאס הוא דאע"ש. נקודה! אם אתה תומך בטבח של חפים מפשע, אז תישאר מחוץ למשחק. אני קורא מפה בשם עמותת בוגרי 8200 לכל החברות והיחידים שמתכוונים להשתתף ב-WebSummit בחודש הבא לבטל כל השתתפות או חסות."