״שנאה ואנטישמיות״: החרם של חברות הסייבר

חברות מובילות הודיעו כי לא ישתתפו בכנס הסייבר הגדול בעולם, "בלאק האט", לאחר שמוחמד אלדוב, קול בכיר בתעשייה, יצא בשורה של התבטאויות חריפות נגד ישראל

גילי רענן, מייסד Cyberstarts שבין חברות הפורטפוליו שלה נמנת גם דאזז / צילום: איל יצהר
גילי רענן, מייסד Cyberstarts שבין חברות הפורטפוליו שלה נמנת גם דאזז / צילום: איל יצהר

חברות סייבר ישראליות מוכרות, ביניהן פנטרה, דאזז וסנטינל וואן, הודיעו כי בכוונתן למשוך השתתפותן והשתייכותן מכנס הסייבר הגדול בעולם, ״בלאק האט״, זאת בעקבות שורת ציוצים של מוחמד אלדוב, קול בכיר בכנס ובתעשיית הסייבר. אלדוב גם מעביר סנדאות והרצאות בנוגע לסייבר בכל רחבי אירופה והמזרח התיכון, ושייך לצוות המנהל של ההכשרה והביקורת של ״בלאק האט״, כך לפי הביוגרפיה שלו.

היזם שהרגיז את צמרת ההייטק הישראלי התפטר מתפקידו
מנכ"ל ענקית ההייטק הודיע לעובדים: תקבלו בונוס מלחמה 

בין היתר, צייץ אלדוב כי ״הציונים הם ברברים, תוקפים בתי ספר, בתי חולים, ילדים, מסגדים, כנסיות, ותוקפים גם אזרחים״ ו״כשמונעים התנגדות לא חמושה ושפניה לשלום, אל תופתעו כשאנשים נואשים בוחרים בהתנגדות חמושה. יתרה מזאת, התנגדות חמושה היא זכות אנושית, כל לפי דובר האום. אבל אתם כבר ידועים את זה״.

כמו כן, אלדוב שיתף סרטון בו מרואיינים שני בני נוער ישראלים שסבא וסבתא שלהם נרצחו במתקפת הטרור של חמאס והאשים אותם בכך שהם משקרים על שהתרחש ומעמידים פנים אל מול המצלמה, וכתב כי הילדים מנסים שלא לפרוץ בצחוק בזמן הראיון.

בפוסט שפרסמה בלינקדאין, כתבה חברת הסייבר פנטרה, כי ״הכנס בלאק האט הוא עמוד התווך של תעשיית הסייבר, ופנטרה היא בין נותנות החסות לאירועי הכנס מזה שנים רבות, זאת יחד עם שאר קהילת הסייבר.

אנו מוטרדים מאוד מההתבטאויות האנטישמיות והמתסיסות שנאמרו על ידי חבר בוועדת הביקורת והתרגול של הכנס. אנו עומדים איתן ותקיף כנגד כל דברי שטנה וכנגד כל צורה של תמיכה בגזענות ובפשעי שנאה. בהתחשב בכך ש״הכובע השחור״ לא התבטא כנגד ההצהרות הללו, החלטנו להשהות את השתייכותנו לוועידה. מחוייבותינו היא להתרחק מכל ארגון שלא מצליח לגנות התנהגות כזו״.

גם חברת הסייבר דאזז פרסמה הצהרה דומה: ״אנו מודאגים מאוד מההתבטאויות האחרונות של מוחמד אלדוב, קול בכיר בוועד הכנס, ואנו עומדים באופן תקיף כנגד דברי שטנה וכל צורה של ביטויים אנטישמיים. בהתחשב בכך ש״הכובע השחור״ לא נקט עמדה נגד הצהרות אלו, קיבלנו את ההחלטה להפסיק את השתייכותנו לוועידה, ואנו מחויבים להתרחק מכל ארגון שלא מצליח לגנות התנהגות כזו״.

חברת הסייבר סנטינל וואן פרסמה גם היא הודעה בטוייטר ביחס להתבטאויות של אלדוב, בה נכתב בין היתר, כי בשל התבטאויותיו של אלדוב, החברה ״מקפיאה כל חסות והשתייכות עם ארגון ״בלאק האט״. סנטינל וואן לא מכילה ואינה סובלנית כלפי דברי שנאה ולא תהיה מקושרת לשום ארגון שמתבטא כך״.

אלדוב לא נסוג

נדמה כי, לפחות לעת עתה, אלדוב לא נסוג מעמדתו, ויתרה מזאת, ממשיך בקו התוקפני. הוא צייץ מחדש את ההודעה של סנטינל וואן וכתב ״מעניין, הציוץ הזה יגרום לסנטינל וואן להפסיד הרבה מאוד כסף, זאת בנוסף לכל הבעיות הנוכחיות של החברה הזאת״. והוסיף ״אף אחד לא אוהב ביריונים״.

חברת הסייבר אקסוניוס שלחה מכתב בו גם היא מושכת את החסות שלה ואת ההשתתפות שלה מהכנס, זאת עקב ההתבטאויות של אלדוב. עוד נכתב במכתב, שנחתם על ידי דין זיסמן, מייסד שותף של החברה, כי ״אני רוצה לפנות גם אישית ולבטא את דאגתי הכנה, כי סוג כזה של התבטאויות לא תואם את ערכי כנס ה״בלאק האט״, ולא תואם את ערכי קהילת הסייבר הגלובאלית, ואני אשמח לשמוע את תגובתכם לגבי אילו פעולות ננקטות כנגד אותן התבטאויות״.

אלדוב פרסם את המכתב בחשבון הטוויטר שלו והגיב ״אני מכין רשימה. כל חברה שתגלו שמנסה להפעיל את המשקל שלה כנגד מי שלא תואם לנרטיב שלה, תשלחו את זה אליי. המשחק הזה הוא דו כיווני״.

גילי רענן: "גילויי אנטישמיות בכל העולם"

גילי רענן, שותף מייסד בקרן השקעות הסייבר סייברסטארס, שבין חברות הפרוטפוליו שלה נמנת בין היתר דאזז, אמר לגלובס כי ״מאז תחילת המלחמה בדרום אנו ערים לגילויי אנטישמיות בכל העולם. זה בא לידי ביטוי לא רק בגורמים שמעורבים בכנסי טק, אלא גם בקמפוסים ברחבי ארצות הברית, בהפגנות תמיכה בחמאס באירופה ועוד. היזמים הישראלים שלנו מאופיינים בנחישות וביכולת להבחין בין טוב לרע. אני בטוח שכל אחת ואחד מהם לומד כל מקרה לעומק ומגיב בהתאם, כשם שעשתה מרב בהט מדאזז ואחרים״.