אתרי הבנייה ברמת גן, בגבעתיים ובבת ים ייפתחו מחדש. זה המתווה

אחרי שהקבלנים הגישו עתירה לחייב את עיריות רמת גן, גבעתיים ובת ים לפתוח את אתרי הבנייה, היום הגיעו להסכם שיאפשר זאת • בין התנאים שסוכמו לפתיחת אתרי הבנייה: הצבת שומר חמוש, הגבלת שעות הפעילות והעסקת עובדים ישראלים בלבד או זרים בעלי אישור עבודה בתוקף

רז קינסטליך ראש עיריית ראשון לציון, כרמל שאמה-הכהן ראש עיריית רמת גן, צביקה ברוט ראש עיריית בת ים ורן קוניק ראש עיריית גבעתיים, בבית המשפט היום / צילום: יח''צ
רז קינסטליך ראש עיריית ראשון לציון, כרמל שאמה-הכהן ראש עיריית רמת גן, צביקה ברוט ראש עיריית בת ים ורן קוניק ראש עיריית גבעתיים, בבית המשפט היום / צילום: יח''צ

היום (ג') נערך דיון בעתירה שהגישו התאחדות הקבלנים וגופים נוספים לחייב את עיריות רמת גן, גבעתיים ובת ים לפתוח את אתרי הבנייה בתחומן - שסגורים מאז תחילת המלחמה. 

עתירה נגד העיריות: לפתוח את אתרי הבנייה הסגורים בשטחן 
רמת גן, גבעתיים ובת ים לבית המשפט: בסמכותנו לסגור אתרי בנייה 

בסופו של הדיון הגיעו הצדדים להסכמות שלפיהן האתרים ייפתחו בשורה של תנאים: עמידה בכל תנאי פיקוד העורף בתוך תחומי האתר, הצבת שומר חמוש, הגבלת שעות הפעילות, העסקת עובדים ישראלים בלבד או זרים בעלי אישור עבודה בתוקף, העברת רשימה שמית של העובדים בתחילת יום העבודה, אישור עירייה מראש להוצאת משאיות עפר ועוד. לעיריות גם תהיה סמכות לסגור אתר שלא יעמוד בתנאים שנקבעו.

השופט קובי ורדי נתן להסכמות תוקף של פסק דין.

צביקה ברוט, ראש העיר בת ים, מסר: "מדובר בהישג דרמטי, ואנחנו מברכים על כך שבית המשפט קיבל את עמדתנו. לראשונה נקבע כי לראש העיר יש סמכות לקבוע מתווה ייחודי לעירו, לפעילות של אתרי בנייה, בהתאם לצורכי העיר והתושבים. בנוסף הוא אישר את דרישתנו, עליה נלחמנו מההתחלה, להצבת אבטחה בכל אתר בנייה. מדובר בתקופה מורכבת, וחייבים לזכור שהשגרה חייבת להימשך - אך ללא פגיעה בביטחון התושבים״.

כרמל שאמה הכהן, ראש העיר רמת גן מסר בתגובה כי "בית המשפט הבין שהטענות היבשות של הקבלנים לחוסר סמכות של ראשי הערים מנותקות מהמציאות שנוצרה מאז השבת השחורה. נלחמנו עבור התושבים שלנו אבל ההישג שלנו ישרת את כל הערים שלא עמדו ולחץ הקבלנים וכבר פתחו את האתרים בתנאים הרבה פחות בטוחים".

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, מסר כי "ההחלטה למנוע את המשך עצירת העבודות על ידי ראשי הערים ולכפות עליהם לאשר כפי שדרשנו, לבנות בכל מקום שניתן על פי הוראות הבטיחות - קריטית. הענף שלנו קיבל אשראי של 500 מיליארד שקל מהמערכת הפיננסית. סכום הזהה לתקציב השנתי של הממשלה בישראל. חובת המדינה לעשות הכל כדי למנוע את קריסתו".

ראש עיריית גבעתיים מסר כי "בית המשפט הבהיר כי בסמכות ראשי ערים לחייב קבלנים לעבוד תחת מגבלות מחמירות. עמדנו על כך שהחזרה לעבודה באתרי הבניה תחויב במספר הנחיות ואנו נדאג שכל אתר יעמוד בכל התנאים המחמירים וללא פשרות. מי שיפר את ההנחיות - עבודתו תיפסק מיידית".