סמוטריץ': "מתחילים את חלוקת הכספים מאנשי המילואים"

בפתח מסיבת העיתונאים, מסר ראש הממשלה נתניהו: "ההנחיה שלי היא ברורה, לפתוח את הברזים, לדאוג לכולם" • שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "אנשי מילואים יקבלו עד 1,100 שקלים לכל אחד. במידה שיש להם ילדים, יקבלו מענק נוסף של 2000 שקלים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת העיתונאים, היום / צילום: לע''מ
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת העיתונאים, היום / צילום: לע''מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מוסרים כעת הצהרה לתקשורת לגבי התוכניות הכלכליות של הממשלה להתמודדות עם המלחמה. אחריהם, מנכ״ל משרד האוצר שלומי הייזלר יענה לשאלות העיתונאים שבמקום.

שאלות ותשובות | כך תקבלו עד 1.2 מיליון שקל מהמדינה: כל מה שצריך לדעת על תוכנית הפיצויים לעסקים

ניתן לצפות בשידור החי ממסיבת העיתונאים מטה:

בפתח מסיבת העיתונאים, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנו מתקדמים בפאתי העיר עזה, הגענו להישגים מרשימים, לצערי יש אבידות. עם זאת, אנחנו נחושים מאוד להשגת המטרה שהיא מיטוט שלטון החמאס. הלוחמים המגיעים נלחמים כמו אריות, אתם צריכים לראות את האש שלהם בעיניים, הלוחמים נפגשים איתי והם אומרים לי, 'אנחנו לא עוצרים' ואני משיב להם שאנחנו לא נעצור".

נתניהו הוסיף כי "אנחנו קשובים לציבור, ההנחיה שלי היא ברורה, לפתוח את הברזים, לדאוג לכולם, אנחנו יצרנו כאן כלכלה חזקה לפני המלחמה. אני משבח את שר האוצר שיחד עם אנשי משרדו עובדים קשה מאוד. אני מודה להם ואני מצפה שהמאמץ הזה יימשך. היום אנו מודיעים על שורה של צעדים שייושמו".

"מועדי חובת הדיווח ללוחמים בצו 8 נדחו ללא הגבלה"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', מסר: "אני מצטרף כמובן לדברי ראש הממשלה, ומחזק את הלוחמים ומהווים את קו הביצורים הראשון של החברה הישראלית, ומשתתפים בצער המשפחות של הגיבורים שחרפו נפשם. אנחנו בשבועות הללו מקימים את קו הביצורים השני של הגנת העורף, קו הביצורים הכלכלי של העורף. אני רוצה עכשיו, בקצרה, להציג שורה של צעדים במסגרת תכנית הסיוע הכלכלי".

"אנחנו מתחילים מאנשי המילואים, כיוון שהם באמת אלו שחשוב לתת להם גיבוי מלא. כפי שכבר דיווחנו, אנחנו מקדמים את התשלום על ימי מילואים: 100% לשכירים ו-125% לעצמאים, בלי טפסים, ניירת ותביעות, על בסיס החומר שאנו מכירים מביטוח לאומי ורשות המסים. אנו מבטלים את זקיפת השימוש לרכב, על שימוש חודשי חלקי, על בסיס ההצהרה שלו ברגע שהוא משתמש בכך למילואים, אז אנו מבטלים את שווי השימוש".

"דחינו את מועדי חובת הדיווח מתחילת המלחמה, מס הכנסה, ביטוח לאומי וכו', יש דחייה לכלל המשק עד לסוף נובמבר. ללוחמים בצו 8 מדובר בדחייה ללא הגבלה".

"החלטת ממשלה שעוברת עכשיו: אנשי מילואים יקבלו עד 1,100 שקלים לכל אחד. במידה שיש להם ילדים, יקבלו מענק נוסף של 2000 שקלים. כמו כן, הוחלט על העלאת התשלום היומי למילואים למשרת מילואים שיגיע לכ-9,000 שקל".

"יש לנו 160 אלף מפונים, מתוכם 25 אלף איש בבתי מלון. מדובר במיליארד וחצי שקלים בחודש. המפונים הללו מקבלים 100% מהשכר שהיו אמורים לקבל לו היו עובדים. כל התושבים שפונו בהתאם להחלטת הממשלה יקבלו זאת. אנו, כמובן, מממנים את כל עלויות השהייה. יצרנו חלופה במסגרתה במקום להתפנות, יכולים להתפנות למשפחה או לדירה ולקבל במזומן 200 שקל למבוגר ו-100 שקל לילד".

"עסקים עם מחזור של 300 אלף ש"ח יקבלו סיוע של עד 14 אלף שקלים בחודש"

שר האוצר התייחס במסיבת העיתונאים למתווה הפיצויים והסיוע של הממשלה: "סיוע לעסקים: בדרום מדובר בקווי עימות 0-7 ובצפון 0-9, יש כאן שיפוי מלא כולל מקדמות, אובדן הכנסה, אובדן רווח. יש לכם רשת ביטחון מלאה ממדינת ישראל. זאת כולל מניעת רווח על עסק עתידי. זה נכון לעובדים במקומות אלה".

"אנו מרחיבים ודברים אלו יתבטאו בתקנות לועדת הכספים ביום ראשון הקרוב, בדרום 7-23 ק"מ כולל את אופקים, מרחיבים ונותנים להם מסלול ירוק, כלומר או מסלול שכר, יקבלו פיצוי למה ששילמו לעובדים או לפי מחזור העסקים, יקבלו פיצוי על הרווח עם תקרה של 2.5 מיליון ש"ח. זאת הרחבה שעשינו עד הקילומטר ה-23".

"בשאר הארץ, הממשלה התכנסה ואישרה זאת אתמול, וכבר היום זה עבר בכנסת בקריאה ראשונה, מתווה הפיצויים בגדול, עסקים של מחזור של 300 אלף ש"ח יקבלו סיוע של עד 14 אלף שקלים בחודש".

"עסקים ממחזור של 300 אלף עד 400 מיליון שקלים יקבלו סיוע של עד 1.2 מיליון שקלים. פיצוי של הוצאות קבועות, יש פיצוי של שכר עבודה. שוב, עד 1.2 מיליון שקלים
כמובן, שיפוי מיידי למעסיקים בשביל בגין תשלום לימי מילואים. בכל חודש כל מעסיק יקבל את הכסף. ביצענו כבר דחיית החזר ההלוואות הקיימות בערבות המדינה. התוונו מתן הלוואות בשני מסלולים לעסקים קטנים ובינוניים ולעסקים גדולים. ויהיו 0 ימי אשראי לספקי הממשלה".

"אלו צעדים ראשונים, אנו ניפגש אחת לכמה ימים ונודיע על צעדים שאנו עושים לטובתכים ואנו ננצח בקרב וגם בעורף ונדאג לעורף".

לאחר מכן, מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, ענה לשאלות העיתונאים:

יש הרגשה שהשכירים נשארו ללא מענה, מה יש לך להגיד על זה?
"אני שומע הרבה על עניין השכירים. צריך לתת הסבר: באופן עקרוני, בכל מקום שנותנים פיצוי מלא, ובעזרת השם גם ליישובים הנמצאים במרחק של 7 ק"מ עד 20 ק"מ מהגבול הדרומי, התנאי לקבלת הפיצוי המלא לאותם העסקים הוא שהם משלמים לעובדים; כלומר, מבחינתנו, העובד באיזורים האלה צריך לקבל את המשכורת שלו במלואה. לגבי יתר הארץ, המסלול שאנו רוצים לחוקק מתמרץ את העסקים לשלם עד 75% משכר העובד, ולכן אנו מאמינים שהפיצוי יביא לכך שהשכירים יקבלו את השכר מהמעסיק.

"יחד עם זאת, אם יש עובד שאין לו ברירה ולא ניתן להפעיל את העסק, המעסיק יכול לשלוח את העובד לחל"ת, ובעניין הזה אנו מתקנים את החקיקיה הרלוונטית שהחל"ת יהיה רק לשבועיים ולא לחודש. ובחל"ת יהיו תנאים נוספים: השכר שתקבל יהיה מהיום הראשון, אין תקופת המתנה, תקופת הכשרה כמו בקורונה וכד'. יש פה גם אירוע הוליסטי לעובד, בין אם דרך המעסיק ובין אם דרך עולם החל"ת".

אשמח להתייחסות שלך לארגוני מעסיקים, לגבי כך שהחתימה עם דובי עמיתי לא מייצגת אותם ולחורים נוספים בתכנית
"אנחנו אמרנו מהרגע הראשון, המתווה הוא גנרי ומתאים לתקופת הלחימה, הוא יצטרך להיבחן בכל שלב מחדש. אנו נצטרך לבחון אותו כל חודש־חודשיים ולהתאים אותו למציאות. לכן, לא אמרנו שהמתווה יתאים לכל המצבים. גם בתוך המתווה יש קבוצות כאלו ואחרות שנצטרך למצוא להן מתווה מיוחד. אנו מבינים שצריך גם מתווים מיוחדים ואנו עובדים על זה. המהירות והידע הם נורא חשובים במצב הזה, ואנו רוצים להעביר מתווה כללי שמתאים לרוב מתוך רצון לדייק אותו לאחרים".

"בכל הנוגע לעסקים גדולים, המתווה מתאים לעסקים של עד 400 מיליון שקל בשנה. שמענו טענות של עסקים גדולים יותר שלא נכנסים למתווה. לפי חישובנו במשרד, עסקים גדולים כאלה יכולים להחזיק את הראש מעל המים בתקופה הזו; לגבי העובדים במקומות אלו, הם יקבלו את מנגנון החל"ת. כך, המועסקים יקבלו חל"ת והעסק יוכל להחזיק את עצמו כעת מעל המים. כאשר נגיע לכך. נתאים את עצמנו למתווה גם לעסקים כאלה וזה נבחן בימים אלו".

מדוע אתם נמנעים לומר את האמת שהכספים הקואליציונים ממשיכים להגיע למפלגות החרדיות?

"המכתב שאנו שלחנו לפני שלושה שבועות אומר במפורש שכרגע הכספים הללו לא מועברים. יש כספים שהתחייבותם הייתה קודם. יש התחייבויות של המשרדים עליהם. כל הכספים שאין עליהם התחייבויות לא עברו".

חברות דירוג האשראי אמרו שהן לא סומכות על מדיניות הממשלה ועכשיו הן בוחנות את פעולות הממשלה. איך אתה מתכנן לפעול?

"בדיוק בגלל זה, אנחנו באוצר כולנו, מבינים שחלק מהמאמץ לעתיד הוא לשמור על הקופה ולהשתדל לא לפזר כספים היכן שלא צריך. ברור שאנו במלחמה ושיש צורך שהיד תהיה יותר פתוחה, אך בסוף יש לנו אחריות לתקציב מאוזן ואחראי וזה מה שאנו עושים".

השר אמר אתמול שהוא הולך להחזיר את "אופק חדש", מה דעתך בעניין? בנוסף, הבטתחם לראשי רשויות פיצוי מלא והרחבה עד 20 ק"מ, ועכשיו אנו רואים סייגים לפי ירידה בהכנסות. זה לא באמת הרחבה מלאה.
"נכון, שר האוצר אמר אתמול שהוא הולך להחזיר את "אופק חדש". הטענה בבסיס ההחזרה שזה כבר שכר שהובטח למורים, אנחנו אמרנו כבר במשרד האוצר שכל כסף קואליציוני שאפשר לא להעביר צריך לא להעביר. שמעתם את שר האוצר וזו החלטתו".

לעניין הפיצוי, אנו קוראים לו פיצוי מלא כיוון שהוא נותן את כל ההפסדים שהיו לעסק בטווח הזה, אני לוקח את המחזור שהיה קודם ואת המחזור עכשיו ולכן אני נותן לו פיצוי מלא. זה נכון שבמסלול של 7-20 ק"מ מהגבול יש תקרת פיצוי, אך מבדיקה שערכנו בימים האחרונים, ההגבלה הזו לא רלוונטית לעסקים בטווח הזה".

הלילה אושר מתווה הפיצויים של משרד האוצר לעסקים שנפגעו

הממשלה אישרה היום בקריאה ראשונה את מתווה משרד האוצר למענה לעסקים בגין הנזק העקיף שנגרם להם בעקבות מלחמת "חרבות ברזל". המתווה כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ (עסקים ביישובי הספר זכאים להחזר מלא על נזק זה כקבוע בחוק) וכן שורת הקלות במתווה החל"ת. המתווה כפוף לאישור הכנסת. השאיפה במשרד האוצר היא להשלים את תהליך החקיקה עד סוף השבוע הבא. אם יספיקו, הכסף יגיע לחשבונות של הזכאים כמה ימים לאחר מכן, באמצע נובמבר.

המתווה הוא דיפרנציאלי, כך שעסק שנפגע קשה יותר - מקבל מענק גבוה יותר. קיים הבדל בין הנוסחה למענקים לעסקים קטנים בעלי מחזור של של עד 300 אלף שקל (הרף הזה עוד צפוי לעלות בתהליך החקיקה) לבין עסקים גדולים יותר. עסקים קטנים שההכנסות שלהם נפגעו יקבלו מענק שינוע בין 1,750 שקל לכ-14 אלף שקל, בדרגת הפגיעה המקסימלית. עסק בעל מחזור של עד 100 מיליון שקל יזכה למענק עד 600 אלף שקל, במידה שההכנסות שלו נפסקו כמעט לחלוטין מאז תחילת המלחמה. עסקים גדולים עד מחזור של 400 מיליון שקל יהיו זכאים לפיצוי מקסימלי של 1.2 מיליון שקל בגין חודש אוקטובר.