דרמה בשוק המט"ח: האם השקל בדרך לקאמבק?

מה־26 באוקטובר המטבע המקומי מתחזק בעקביות מול מקבילו האמריקאי, בין היתר בשל ההערכות שחיזבאללה לא יצטרף ללחימה והיחלשות הדולר בעולם

השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

דרמה בזירת המט"ח: בשעות הבוקר של יום שישי הדולר התחזק מעט מול השקל, בזמן שבשוק המתינו בדריכות לנאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. אבל דבריו של מנהיג ארגון הטרור דווקא הובילו לזינוק בשער המטבע הישראלי. הדולר צנח ב־1.6% וירד לשער של כ־3.92 שקלים. הסיבה למפנה במסחר המט"ח הייתה שנאום נסראללה חיזק את ההערכות שארגון הטרור הלבנוני לא יצטרף ללחימה מול ישראל.

היום (ב') מגמת ההתחזקות של המטבע הישראלי ממשיכה, וכעת הדולר יורד לרמה של 3.897 שקלים. 

הבנקאי הוותיק, ההייטקיסט או אשת שוק ההון: מי יהיה יו"ר בנק דיסקונט 
ניתוח | למה הראל מוכנה לשלם על ישראכרט מיליארד שקל יותר ממחיר השוק? 

"מאז ה־26 לאוקטובר השקל התחזק כמעט מול כל המטבעות העיקריים בעולם", אומר שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים פיננסיים בבנק דיסקונט. "לא פורסם נתון מהותי בישראל סביב יום זה, למעט ההודעה על פשיטות קרקעיות לעזה. ייתכן כי ההתקדמות לכיוון המהלך הקרקעי הורידה מעט מחוסר הוודאות שאפיין את תקופת ההמתנה למהלך".

 

אבל לא רק המצב הביטחוני משפיע על השקל, אלא גם גורמים חיצוניים. ביום שישי למשל, מה שחיזק את המגמה של המטבע הישראלי, הייתה היחלשות משמעותית של הדולר מול סל המטבעות (DXY). הגורם המרכזי לכך היה דוח תעסוקה בארה"ב שלימד על אבטלה גבוהה מהצפוי ותומך בתחזיות להורדת ריבית הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב מוקדם מהצפוי.

התחזית: התיקון יגיע בשנה הבאה

בהסתכלות עתידית בגזרת השקל־דולר, קצביאן מעריך שהמטבע המקומי יתחזק בקרוב. זאת, בהנחה שהמלחמה תסתיים בתוך כמה חודשים וגם בתרחיש בו היא תתרחב לפני כן. "בראיה של חודשים או רבעונים קדימה, השקל מתומחר זול מאוד (ביחס לסל המטבעות, ח"ש). מצב זה יקל על מגמה של תיקון בשנה הבאה", הוא אומר. "בראיה של שנה קדימה, צפויה מגמה חיובית במניות בעולם וסיום העלאות הריבית של הפד - עניין שיתמוך אף הוא בשקל מול הדולר. יחד עם זאת קיימת אי־ודאות לגבי המגמה בטווח הקצר".