משווי שיא של מיליארד שקל לפחות מ-40 מיליון: מסלול הקריסה של חנן מור

הבקשה של בנק לאומי לכינוס שני נכסים של חברת הנדל"ן הובילו לצלילה של המניה בבורסה ולתשואות זבל של מאות אחוזים בחובות הסחירים שלה • אבל למרות שהמשקיעים מתמחרים קריסה, בחנן מור משדרים עסקים כרגיל: "מהלכים עסקיים מבשילים וצפויים לייצר תזרים"

חנן מור / צילום: אייל טואג
חנן מור / צילום: אייל טואג

שעון החול הולך ואוזל במהירות עבור קבוצת הנדל"ן חנן מור. גורמים בשוק מעריכים כי בקשות שהגיש בתחילת השבוע בנק לאומי, למינוי כונסי נכסים לשניים מהפרויקטים של החברה ברמת גן ובחיפה, עלול להוביל נושים נוספים לפעול בדרך דומה. אם יתרבו הבקשות לכינוס, החברות עלולה להידחק להסדר נושים. אם כי כרגע, בחנן מור טוענים כי הם אינם מכירים תוכנית שכזו.

האזהרה של ענקי ההשקעות: "המצב החמור מאז מלחמת העולם השנייה. המלחמה עלולה להוביל למיתון עולמי"
דירקטוריון דיסקונט משנה כיוון: דני ימין נבחר ליו"ר

בכל הנוגע לניירות הערך של חנן מור, נראה שלא רק בנק לאומי איבד אמון בחברה. סדרות האג"ח של חנן מור, שבהן חוב כולל של יותר מ־600 מיליון שקל, צללו יומיים ברציפות עד לרמות אסטרונומיות של תשואות זבל של מאות אחוזים.

מניית החברה צללה ביותר מ־40% והשלימה צניחה דו־יומית של כ־65% המשקפת לחברה שווי שוק זניח של פחות מ־40 מיליון שקל. זאת, כשרק באפריל 2022, טרם החלו העלאות הריבית, נסחרה חנן מור בשווי שיא של יותר ממיליארד שקל (ירידה של כ־95% במניה).

 

עם זאת החברה נמצאת בעין הסערה כבר חודשים ארוכים על רקע עליית הריבית במשק מחד, והיקף החובות העצום שנטלה על עצמה מאידך (כ־3 מיליארד שקל בסה"כ, מהם 2.4 מיליארד שקל התחייבויות שוטפות). כמעט מחצית מההלוואות נלקחו לצורך רכישת קרקע יקרה בשדה דב שבצפון ת"א המיועדת לבניית מאות דירות יוקרה.

בחנן מור משדרים עסקים כרגיל

בחנן מור מסרבים בינתיים להרים ידיים. עם זאת, בדיווח שמסרה החברה לבורסה בליל יום א', בתגובה על בקשות הכינוס שהגיש לאומי, התריעה החברה כי אם הבנק ימכור את הנכס שלה (פרויקט מבואות א') בחיפה, צפויה חנן מור שלא לעמוד ביחס הבטוחה להלוואה של אחת מסדרות האג"ח שלה (י"ג). בהודעת החברה נכתב כי הדבר יהווה עילה לפירעון מיידי של האג"ח מסדרה זו ובהמשך תעמוד גם למחזיקי יתר הסדרות עילה דומה.

בתגובה לפניית גלובס בנושא מסרה חנן מור כי "פעילות החברה מתנהלת כסדרה על אף המלחמה והבקשות שהגיש בנק לאומי. כל אתרי החברה פועלים ונמכרות ונבנות דירות בפרויקטים השונים. כמו כן, החברה מסרה מאות יח"ד השנה וצפויה למסור עוד עשרות כבר בשנה זו. החברה פועלת להשלים את העסקאות שנחתמו אם בקרקעות שלה ואם בנכסיה תוך עמידה מלאה בכל התחייבויותיה. בנוסף, מהלכים עסקיים מבשילים וצפויים לייצר תזרים וערך לכל בעלי העניין".

הדיווח העדכני על מצבה של חנן מור נשלח כאמור בתגובה לבקשת לאומי למנות כונסי נכסים לנכסים ברמת גן וחיפה, לאחר שחנן מור לא עמדה לטענת הבנק בתנאי האשראי שניתן לה על ידן בשני הפרויקטים בהיקף כולל של כ־270 מיליון שקל. החברה לא דיווחה בחודשים האחרונים למשקיעים על אי עמדתה בתשלומים הללו. בבנק לאומי ציינו בבקשות לביהמ"ש כי חנן מור לא עמדה בתשלומים וקיבלה מספר דחיות בעבר.

הפרויקט שהוביל לסחרור: שדה דב

הפרויקט העיקרי שסיבך את החברה והוביל לסחרור העסקי בו היא נמצאת כיום הוא המגרש שרכשה בשדה דב. מדובר בעסקה שבוצעה בשנת 2021, אז קנתה חנן מור מגרש בשווי של 1.5 מיליארד שקל, תוך שהיא נוטלת הלוואה של 1.3 מיליארד שקל מקונסורציום בראשות בנק דיסקונט. ההלוואה ניתנה בריבית פריים בתוספת של 1%, שהייתה אז נמוכה שכן הריבית בעולם הייתה אפסית. אלא שהיום, משמעות תנאי המימון הם ריבית של 7.25%.

רק תשלומי הריבית בפרויקט זה עומדים על קרוב ל־100 מיליון שקל בשנה. הדיווח הנוכחי של החברה מאשר את החששות באשר ליכולת התשלומים שלה בנוגע למימון ההלוואה. חנן מור מציינת כי לא העמידה התחייבות בגין תשלום ריבית של 15 מיליון שקל על אותה הלוואה, שנדרשה להציג לגורם בנקאי, אשר אמורה להיות משולמת עד סוף החודש.