חניונים | בלעדי

השותפים בסכסוך, והמפונים נדרשים לשלם 1,500 שקל בחודש לחניון כיכר אתרים

מפונים מיישובי הדרום ששוהים בבתי מלון בת"א וחנו עד השבוע בחינם בחניון כיכר אתרים, התבקשו לשלם מעתה 1,500 שקל בחודש • בעלי החניון, חברת נצבא, השיבו כי השותף ספי צביאלי מסרב להמשיך את ההסדר החינמי, ואילו האחרון מפנה את האחריות למדינה ולעיריית ת"א שלא משתתפות בתשלום

ספי צביאלי / איור: גיל ג'יבלי
ספי צביאלי / איור: גיל ג'יבלי

תושבים שפונו מעוטף עזה למלון בתל אביב, בעיקר מניר עם ומשדרות, וחנו עד כה בחינם בחניון כיכר אתרים הסמוך למלון, קיבלו הודעה כי החל מהשבוע, יצטרכו לשלם תשלום חודשי מלא עבור השימוש בחניה, בגובה של 1,500 שקל. עד השבוע, אפשר החניון למפונים מיישובי עוטף עזה המתארחים במלונות לחנות בחינם על חשבונו. עיריית תל אביב מאפשרת למפונים לחנות בחינם בחניונים שבבעלותה, והם הופנו באופן זמני לחנות בחניון רידינג, המרוחק כשני ק"מ מהמלון, עד למציאת פתרון מול החניון.

ישראל מתגייסת | הוא מנהל 200 דירות Airbnb ברחבי הארץ, ואת כולן נתן בחינם למפונים
הארנונה נדחתה בחודש לנפגעים. מה יקרה עכשיו?

חניון כיכר אתרים, המצוי על שטח נדל"ן מהיקרים בארץ, נמצא בבעלות משותפת של חברת הנדל"ן איירפורט סיטי הציבורית, הבעלים של נצבא, ושל חברת א.פ.צ. השקעות בבעלות איש העסקים ספי צביאלי. בנצבא השיבו לגלובס כי ביקשו להמשיך ולאפשר למפונים לחנות ללא תשלום, אך השותף צביאלי סירב. צביאלי טוען כי החברה לא יכולה להמשיך ולשאת בעלויות התפעול של החניון לבדה ומפנה את האשמה למדינה ולעירייה שלא משתתפות בעלויות כפי שמצופה מהן.

אתמול בערב (ב') שלחה החברה מכתב לצביאלי בו נכתב: "למרות כל הפצרותיה של איירפורט סיטי להתגייס לשעה הקשה, הודעת אתמול באופן מקומם שאינך מעוניין להמשיך ולהירתם למען מפוני יישובי עזה והדרום, החלטת בהחלטה חד־צדדית לסיים לאלתר את מתן שירותי החניה בחניון ללא תשלום והצעת כחלופה מתן הנחה 25% אחוזים בלבד.. מתוך ידיעה ברורה שהצעתך זו אינה יישימה מבחינה תפעולית". בהמשך, מבקשים מצביאלי כי יסכים לפחות לחודש הקרוב לאפשר את החניה בחינם לצורכי התארגנות. כאמור, מטעמו של צביאלי נמסר כי הדברים אינם נכונים.

כיכר אתרים הוא מהחניונים הפרטיים היקרים בתל אביב ומצוי באזור הטיילת, בו קיימת מצוקת חניה קשה. רשת מלונות פתאל, שבבעלותה מלון הרודס ומלונות נוספים בהם שוהים מפונים, מאפשרת להם לחנות בחניונים שבבתי המלון. במלון קיים חניון קטן, ולכן אין אפשרות למרבית האורחים לחנות בו.

ואיפה המדינה בכל הסיפור? למה היא לא מטפלת בצרכי המפונים? ברשות החירום הלאומית (רח"ל) הפנו למשרד התיירות ומסרו כי תפקידם לתכלל בחירום את פעילות משרדי הממשלה. במשרד התיירות לא הכירו את הסוגיה ומסרו כי העניין בבדיקה.

סכסוך משפטי מתמשך

ביולי 2021, זכה צביאלי במכרז לרכישת החניון בו מקודמת תוכנית להריסת הכיכר ובניית שלושה מגדלים. הוא שילם בסך הכל סכום של 341 מיליון שקל - 257 מיליון שקל לעיריית תל אביב, ו-84 מיליון שקל לקרן JTLV על חלקה בחניון. חודש לאחר מכן, חתמה החברה של צביאלי על הסכם עם איירפורט סיטי כי תרכוש 50% מחניון כיכר אתרים. לשם כך, איירפורט סיטי הלוותה לצביאלי כספים כדי שיוכל להשלים את רכישת החניון.

בנובמבר 2022, פנתה איירפורט סיטי לביהמ"ש המחוזי בתל אביב, בדרישה לחייב את צביאלי לרשום משכנתא על שמה בשל ההלוואה. צביאלי מצידו טען נגד אופן ניהול החניון. בית המשפט הורה לרשום צו איסור דיספוזיציה על החברה של צביאלי, והצדדים הופנו בהסכמה להליך בוררות בפני שופט בית המשפט העליון בדימוס יורם דנציגר. ההליך עדיין נמשך. איירפורט סיטי נמצאת בשליטת חברת ההחזקות אקויטל (47.8%) אשר בשליטת יחק (31.1%), חברה פרטית בבעלות של קובי מימון וחיים צוף.

אתמול (ב') הודיעה איירפורט סיטי כי מנכ"ל החברה, יאיר פינס, עוזב במפתיע את תפקידו, לאחר כהונה קצה של ארבעה חודשים. הוא יעזוב בינואר השנה.

מנצבא נמסר: "עם פרוץ המלחמה, בהסכמה משותפת ובשיתוף פעולה עם עיריית תל אביב שעשתה מאמצים רבים לסייע, הוענקו למפוני ישובי עוטף עזה והדרום שפונו לבתי המלון הסמוכים בתל אביב שירותי חניה בחניון כיכר אתרים ללא תשלום.

כעבור כחודש ימים, למורת רוחה של איירפורט סיטי, הודיע מר ספי צביאלי מחברת א.פ.צ השקעות שאיננו מעוניין להמשיך ולהירתם למען מפוני ישובי עוטף עזה והדרום, דרש לסיים באופן מידי את מתן שירותי החניה בחניון ללא תשלום, והציע את השימוש בשירותי החניה בהנחת 25% אחוזים ממחירי המחירון הקבועים בחניון.

הצעה זו ניתנה על ידי מר ספי צביאלי מתוך ידיעה ברורה שאין לה כל היתכנות ולא ניתן ליישמה מבחינה תפעולית במערכת החניון. למרות הפצרותיהם של חברת איירפורט סיטי ועיריית תל אביב לאפשר למפוני ישובי עוטף עזה והדרום את השימוש בשירותי החניה ללא תשלום, נכון לרגע זה, ספי צביאלי מסרב לאשר את המשך החניה ללא תשלום".

מעיריית תל אביב נמסר: "על מנת להקל על אלפי המפונים שהגיעו לעיר תל אביב-יפו, העמידה לרשותם העירייה תשעה חניונים של אחוזות החוף בהם החניה היא חינם, ובמקביל פועלת למתן פתרונות נוספים בתחום החניה עבורם, כדוגמת הנפקת היתרי חניה זמניים לשימוש בחניה בכחול לבן ברחבי העיר, וזאת מתוך מטרה להקל על שהותם בעיר".

מקבוצת צביאלי נמסר: "קבוצת צביאלי תרמה, תורמת ותמשיך לתרום עבור המפונים של מלחמת חרבות ברזל. בזכות נחישותה ועיקשותה אל מול איירפורטסיטי (שותפתה בחניון) בחניון כיכר אתרים הועמד החניון על חשבונה ובחינם לטובת המפונים במשך 30 הימים האחרונים. במקביל ועל מנת להביא לפתרון ארוך טווח לטובת המפונים, ולאור העובדה כי החברה לא תוכל להמשיך ולשאת בעלויות התפעול של החניון ללא שיפוי ו/או השתתפות העירייה והמדינה (שכאמור מקבלות כספים לטובת דאגה לרווחת המפונים), פנתה החברה אינספור פעמים לגורמים הרלוונטיים אשר עד לרגעים אלו ממש טרם נענו לפנייה. נראה כי המדינה והעירייה, אשר נעדרות לחלוטין מהאירוע מרגע תחילתו לפני כחודש בדיוק, מרגישות בנוח כאשר רווחת המפונים וצרכיהם ממומנים על חשבון החברות הפרטיות. אולם אין זו דרך המלך. משכך, כפי שגם הוכחנו וביקשנו מ'גלובס', אנו מאמינים כי הפנייה האמיתית אמורה להתבצע למדינה ולעיריית תל אביב. כמו גם לבעלי איירפורט סיטי (קובי מימון וחיים צוף) שכידוע שוהים בנכר וכעת מוכנים לנדב מכספי החברה. היה ראוי לשאול ולבחון אילו הטבות הובטחו להם בנכסיהם האחרים בזמן מלחמה, שכאמור, היא זו שעמדה והתעקשה על פתיחת החניון בחינם".