הארנונה נדחתה בחודש לנפגעים. מה יקרה עכשיו?

על פי החוק, כל מי שהתגורר טרם המלחמה ביישוב שפונה, וכן פצועים, חטופים ונעדרים - קיבלו דחייה מכל תשלום למדינה • החוק נתן מענה מיידי שנועד לאפשר לכל האנשים הללו "לא להיות מוטרדים מעניינים כלכליים"

נפילת רקטה באשקלון / צילום: Reuters, AMIR COHEN
נפילת רקטה באשקלון / צילום: Reuters, AMIR COHEN

ב-18 באוקטובר אושר חוק לדחיית תשלומים ב־30 ימים לקבוצות שהושפעו מהלחימה בעקבות מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר.

על פי החוק, כל מי שהתגורר טרם המלחמה ביישוב שפונה, וכן פצועים, חטופים ונעדרים - קיבלו דחייה מכל תשלום למדינה, וכן מתשלומים שעליהם לשלם בהתאם לפסקי דין. לחוק נוספו גם חיילים בסדיר ובמילואים, וכן תושבי הצפון, עובדים בגופי הצלה ועוד.

משווי שיא של מיליארד שקל לפחות מ-40 מיליון: מסלול הקריסה של חנן מור 
הגנה ללא ממ"ד: התחליפים שמציעים בשוק למיגון דירות 

בהצעת החוק צוין כי "נוכח האירועים האמורים, בשל המצב החריג והקיצוני שבו אנו מצויים, ומכיוון שניהול מערכה זו השפיע משמעותית על מספר קבוצות אוכלוסייה, והביא לכך שהם אינם מנהלים שגרת חיים רגילה ואינם יכולים לקיים את התחייבויותיהם המשפטיות במועד, יש צורך בקידום תיקון חקיקה זמני, בהוראת שעה להארכת מועדים".

שר הביטחון, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת החוץ והביטחון, יוכל להאריך את תקופת הדחייה.

החוק נתן מענה מיידי שנועד לאפשר לכל האנשים הללו "לא להיות מוטרדים מעניינים כלכליים", אבל בפועל הוא רק דוחה את כאב הראש, כי אנשים יצטרכו לשלם את הארנונה הכפולה בחודש הבא, ואולי אף מגדיל אותו.

"לדחייה אין שום משקל"

עו"ד מוטי איצקוביץ, מומחה למיסוי מוניציפלי ממשרד כץ, גבע, איצקוביץ (KGI), מסביר: "הריבית נצברת בקרן החוב באופן אוטומטי והופכת להיות חלק מהארנונה. כלומר לדחייה אין שום משקל".

עו''ד מוטי איצקוביץ / צילום: אהוד דיין
 עו''ד מוטי איצקוביץ / צילום: אהוד דיין

המועצה האזורית שער הנגב הודיעה כבר כי לא תגבה מאזרחיה ארנונה כלל, וגם לא מהעסקים.

איצקוביץ: "לרשות מקומית אין סמכות להחליט שהיא מוותרת על ארנונה או מבטלת אותה, ומי שמוסמך לתת פטור או הנחה זה רק המחוקק בחוק. בעבר, בתקופות אחרות, היו הנחות שניתנו במסגרת הקלות במקרים מיוחדים. למשל, הייתה תקופה שנתנו לבתי מלון בירושלים ובתל אביב הנחות של 50% בתקופת הפיגועים. כלומר, המחוקק יודע לעשות זאת במסגרת תקנות. עד היום יש באזורי עימות הנחות בארנונה.

"אפילו בקורונה נתנו פטור מלא לשלושה חודשים לעסקים. התקופה של הקורונה לימדה אותנו הרבה על התמודדות במצבי קיצון - רק צריך לעשות את זה. ברור שצריך לתת פטור מלא על ידי המחוקק".

במועצת שער הנגב לא מהססים: "אנחנו אמרנו שנעבור על החוק בעניין הזה", מסרה הדוברת, עדי מאירי. "בכל מקום שנחשב שטח צבאי סגור, לא נגבה ארנונה. ברגע שהמדינה הכריזה שטח צבאי סגור התושבים לא יכולים לחזור. גם להוראות קבע צריך לעשות הוראות גבייה, ולא נעשה זאת.

"התרענו מראש גם בוועדת הכספים וגם בוועדת חוק חוקה ומשפט שזה מה שנעשה אבל עבר שבוע ולא קיבלנו תשובה.

במשרד הפנים מסרו כי "בימים אלה אנו מגבשים מתווה מקצועי בשיתוף עם משרדי הממשלה, מתווה אשר יוכל לתת מענה לצרכים העולים מהשטח לאור המצב".