טופ גאם | בלעדי

למה חברת טופ גאם עיכבה דיווח על רכישה נוספת שהיא מתכננת?

חברת סוכריות הגומי ותוספי התזונה חתמה לפני חמישה ימים על מזכר לא מחייב לרכישת שתי חברות אמריקאיות, מאותם בעלים, תמורת 10 מיליון דולר, וזאת כאשר בקופה נותרו באמצע השנה רק 2.6 מיליון דולר • עם זאת, הדיווח על כך פורסם רק היום • לגלובס נודע כי לשם השלמת הרכישה החברה תגייס 60 מיליון שקל

עמיחי בר-ניר, מנכ''ל טופ גאם / צילום: טופ גאם
עמיחי בר-ניר, מנכ''ל טופ גאם / צילום: טופ גאם

לגלובס נודע כי חברת סוכריות הגומי ותוספי התזונה טופ גאם צפויה לגייס כ-60 מיליון שקל כדי להשלים שורה של רכישות. החברה, שנסחרת לפי שווי של 558 מיליון שקל, חתמה כבר לפני 5 ימים על מזכר לא מחייב לרכישת חברה אמריקאית בתחום הפעילות שלה, וכן מתכננת לרכוש חברה נוספת מאותם בעלים. התמורה עבור שתי העסקאות צפויה להיות 10 מיליון דולר, מתוכם תשלם טופ גאם שמונה מיליון דולר במזומן ועוד מיליון בשנה הבאה. מיליון הדולר הנותרים ישולמו באמצעות הקצאת מניות של החברה. ההשלמה צפויה בתוך חודשיים.

טופ גאם גם בוחנת חלופה של רכישת חברה אמריקאית אחרת  - עם מתקני ייצור, אריזה ומרלו"ג - אם הרכישה הנוכחית לא תצא לפועל.

שאלות ותשובות | WeWork הגישה בקשה לפשיטת רגל. איך זה קרה ומה גובה החובות שלה? 
מחזיקי האג"ח של חנן מור מעלים הילוך: מתכנסים להתייעצות ביום חמישי 

אלא שמשקיעי החברה גילו על הרכישה הזו רק היום, ורק בעקבות העובדה שלטופ גאם בעצם אין מספיק כסף כדי לרכוש את החברה. לכן, טופ גאם תצטרך לגייס כסף נוסף מהמשקיעים - כלומר לדלל את חלקם של המשקיעים הקיימים. בעקבות כך המניה יורדת בשעה זו בחדות במסחר בבורסה. לגלובס כאמור נודע כי החברה כבר נמצאת בעיצומו של הגיוס וכי היא תדווח על תוצאותיו בקרוב.

טופ גאם גייסה 100 מיליון שקל בהנפקתה בבורסה באוגוסט 2021 והשתמשה ברובם לרכישת ציוד ופריעת הלוואה מוקדמת. נכון לדוחות המחצית הראשונה השנה נותרו בקופה 2.56 מיליון דולר.

השאלה היא מדוע טופ גאם לא דיווחה בזמן אמת על שתי העסקאות. לדברי טופ גאם, הסיבה היא שהפרסום "עלול היה למנוע את השלמת העסקה או להרע את תנאיה", וכי "לאור כוונת החברה לבצע גיוס הון ניתן הגילוי האמור". על פי היקף הדיווח לבורסה (4 עמודים) אפשר להעריך שבחברה רצו לתת גילוי מלא ומקיף לכלל פעילות החברה לפני ההודעה על היציאה לגיוס.

אמון הרוכש או דילול משמעותי של המשקיעים?

 על פי טופ גאם, אותם מיליון דולר שיוקצו לחברה הנרכשת ישקפו לחברה שווי של 200 מיליון דולר, שהם כ-775 מיליון שקל (על פי שער הדולר הנוכחי, 3.875 שקלים), אבל בבורסה טופ גאם נסחרת לפי שווי של 561 מיליון שקל בלבד, כשלפני הנפילה היום במניה היא נסחרה לפי 610 מיליון שקל.

האם מדובר על אמון מצידו של הרוכש או כמו שהמשקיעים מסתכלים על זה - דילול החלק היחסי שלהם בצורה משמעותית יותר. אמנם מדובר על הקצאה של מניות בשווי של 0.6% בלבד ממניות החברה, אך עדיין המשקיעים לא מתייחסים לכך בסלחנות כעת במסחר.

יצוין כי בשבוע שעבר המניה השלימה עליה דו יומית של 69% בעקבות הודעתה על התחלתו של שיתוף פעולה שאותו הגדירה טופ גאם כאסטרטגי, בהיקף של 2 מיליון דולר, עם תאגיד אמריקאי ענק, ששווה לדבריה 150 מיליארד דולר.

מניית טופ גאם עלתה וירדה בחדות מאז ההנפקה: המניה שהונפקה לפי שווי של 360 מיליון שקל זינקה לשווי של 1.16 מיליארד שקל אבל מאז איבדה גובה לשווי הנוכחי - 561 מיליון שקל.

עלייה של 14% במכירות

במקביל, טופ גאם גם מדווחת על תוצאות מקדמיות לרבעון השלישי, עם עליה של 14% במכירות ל-11.3 מיליון דולר, לעומת 9.9 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה. החברה גם צופה מעבר לרווח קל של 346 אלף דולר, לעומת הפסד של 188 אלף דולר אשתקד. מתחילת השנה מדובר על גידול של 17% בהכנסות אבל ירידה של 10% ברווח הנקי ל-2.16 מיליון דולר, לעומת 2.4 מיליון בתשעת החודשים הראשונים של השנה שעברה.

בהתייחס להשפעת מלחמת חרבות ברזל על בניית המפעל החדש של החברה בעיר שדרות, מדווחת טופ גאם כי היא נמצאת ב"שלבים מתקדמים" של הקמת המפעל, אך שבשל המלחמה, "חל עיכוב בפרויקט והחברה צופה עיכוב של מספר חודשים עד להפעלתו".

הקמת המפעל מוערכת ע"י החברה ב-140 מיליון שקל והיא שילמה עליו עד כה כ-85% מהעלות הכוללת, אם כי היא צפויה לקבל עליו מענקים מהמדינה בהיקף של 26 מיליון שקל. בינתיים המפעל הקיים בשדרות חזר לפעילות אך פועל ב"מתכונת מצומצמת" החל מה-17 באוקטובר.