דרישה מסגן קנצלר גרמניה לבטל השתתפותו בפסגת הטק השנויה במחלוקת בליסבון

ועידת ההייטק השנויה במחלוקת שמתוכננת להתקיים בליסבון ועברה בשבועות האחרונים טלטלות רבות, תארח נכון לעכשיו את שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק • לאחר פיטורי המנכ"ל וביטול השתתפותן של חברות ענק בוועידה, שיגרו היום מאות חברים בקהילת ההייטק הישראלית-גרמנית מכתב חריף לשר הגרמני בדרישה כי יימנע מכך

רוברט האבק, סגן הקנצלר ושר הכלכלה הגרמני / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
רוברט האבק, סגן הקנצלר ושר הכלכלה הגרמני / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

סגן הקנצלר הגרמני רוברט האבק מתכוון להשתתף בפסגת הטכנולוגיה השנויה במחלוקת Web Summit בליסבון בשבוע הבא, ומאות חברים בקהילת ההייטק הישראלית-גרמנית שיגרו היום (ג') מכתב חריף בדרישה כי יימנע מכך. האבק, המכהן כשר הכלכלה ועומד בראש מפלגת "הירוקים", פרסם בשבוע שעבר נאום שבו הוא מגן על זכותה של ישראל להגן על עצמה, מאשים את ארגון הטרור חמאס באחריות כוללת לעימות הנוכחי ופונה לשמאל הגרמני ולאומה כולה בדרישה להילחם באנטישמיות שזינקה מאז תחילת המלחמה.

גם אמזון וגוגל לא יגיעו לכנס של היזם שצייץ נגד ישראל
בוועידת Web Summit דורשים שהיזם שהכעיס את ההייטק הישראלי יוותר על המניות שלו

לכן, השתתפותו באירוע בשבוע הבא מעוררת "תמיהה עמוקה", לפי מחברי המסמך, המייצגים כ-300 חברים בקהילת ההייטק הישראלי בגרמניה.

עד כה, חברות ענק כמו: "אמזון", "טיקטוק", "גוגל", "אינטל" ואחרות, הודיעו כי הן מבטלות את השתתפותן באירוע השנתי, שאמור למשוך אליו עשרות אלפי משתתפים, במחאה על התבטאויותיו של מנכ"ל הפסגה עד לאחרונה, האירי פאדי קוסגרייב. היזם האירי התפטר לפני כשבועיים בניסיון להציל את המותג אחרי שורת העזיבות. לפני שעזב וכתב כי הוא "מתנצל", הספיק לכנות את מעשי ישראל בעזה "פשעי מלחמה" ופרסם שורה של התבטאויות בהן הוא מאשים את ישראל באחריות לעימות וקורא לסולידריות עם הצד הפלשתיני בלבד.

קוסגרייב אמנם עזב את החברה המפעילה את הכנס הטכנולוגי, אך הוא עדיין מחזיק כ-80% ממנה, כך שרווחי העתק הנובעים מקיום הוועידה יזרמו גם אליו. בנוסף לחברות שפרשו, גם בכירים בסצנת ההייטק העולמית הודיעו כי הם מבטלים את השתתפותם במחאה על ההערות וההתבטאויות של מי שנחשב למייסד ולרוח החיה בוועידה. 

זה הרקע למכתב שנשלח היום להאבק, ושהגיע לידי "גלובס". "הקשר המתמשך שלך עם האירוע של Web Summit, לאור ההתפתחויות האחרונות, שולח מסר כפול, במיוחד לקהילה הישראלית כאן, שקשורה בתרומה רבה לכלכלה ולתעשייה בגרמניה", כותבים המחברים. "אנו מבקשים ממך להצטרף למנהיגים מכל העולם, שנקטו עמדה על ידי ביטול השתתפותם. על ידי צעד זה, אתה יכול לאשר את מחויבותך לעקרונות של הוגנות, כבוד, הומניזם והערכים הדמוקרטיים שהם כה בסיסיים לרפובליקה הפדרלית הגרמנית. 

מדיווחים באתרי טכנולוגיה עולה כי החברה "מנסה בכל כוחה לנסות להציל את הפסגה על ידי גיוס שמות גדולים להופיע כנואמים מרכזיים, אחרי כמה ביטולים". החברה מינתה מחליפה לקוסגרייב, והבטיחה כי חלק מהחברות שהודיעו על ביטול ההשתתפות אכן יופיעו, אך סירבה לספק שמות. מדובר לא רק בפסגה בליסבון בשבוע הבא, אלא גם באירועים נוספים בעתיד. בין היתר, החברה מקבלת מימון מממשלת קטר המארחת את בכירי חמאס כדי לקיים פסגות טכנולוגיות גם בדוחא.