צרפת חוקרת קשר רוסי אפשרי לגרפיטי של מגן דויד בפריז

הרשויות אומרות שאדם דובר רוסית מארץ זרה אולי שילם לאנשים שירססו את הסמלים, וחשבונות רשתות חברתיות הקשורים לרוסיה קידמו צילומים שלהם

סמלי מגן דוד שרוססו על בניין בפריז, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Riccardo Milani
סמלי מגן דוד שרוססו על בניין בפריז, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Riccardo Milani

תובעים בפריז חוקרים קשר רוסי אפשרי ליותר מ־200 סמלי מגן דויד שרוססו על בניינים בצרפת, בה נרשמה עלייה חדה בתקריות אנטישמיות. 

כתב זר התלווה לצה"ל בתוך עזה, ובסעודיה מאותתים שהנורמליזציה עדיין על הפרק
200 טילים ו־150 חיילים: מה עומד מאחורי החלטת ביידן לשלוח צוללת גרעינית לאזור

ההופעה המסתורית של הכוכבים הכחולים על בניינים אקראיים, כך נראה, הציפה חששות חדשים בצרפת, בה המתח גואה מאז ההתקפה של חמאס בישראל. בצרפת נמצאות אוכלוסיות יהודיות ומוסלמיות מהגדולות באירופה. 

תובעים בצרפת אמרו השבוע שהם חוקרים אם אדם מארץ זרה עומד מאחורי הגרפיטי. זאת, לאחר שהמשטרה עיכבה גבר ואשה, ילידי מולדובה, שנתפסו בחודש שעבר מציירים מגני דוד על בניין בפריז. התובעים מצאו בטלפון של הזוג שיחה, ככל הנראה ברוסית, בה קיבלו הוראות לצייר את הסמל בתמורה לתשלום. 

החיפוש בטלפון עזר לחוקרים לחבר את הזוג לשני אנשים אחרים, שנצפו מציירים סמלי מגן דוד בפריז בשבוע שעבר, והיו בקשר עם אותו אדם מחו"ל, כך אמרו התובעים. לדבריהם, לזוג השני, שעזב את צרפת יום לאחר מכן, התלווה אדם שלישי שצילם תמונות.

במקביל, רשת של בוטים שכנראה נשלטת על ידי ארגון שכירי החרב הרוסי, קבוצת וגנר, קידמה דימויים של מגן דוד המרוססים ברשתות חברתיות, כך אמר פקיד צרפתי. אותו פקיד אמר כי ייתכן והחשבון הראשון שהעלה דימויים כאלה ל־X (טוויטר לשעבר), היה מרוסיה. לדברי הפקיד, הפעילות ב־X הייתה אינטנסיבית במיוחד, ואלפי שיתופים כאלה נעשו כמעט מיד לאחר שהדימוי הופיע לראשונה. "זה היה מלאכותי לגמרי", אמר הפקיד. דובר של השגרירות הרוסית בפריז סירב להגיב. 

"במשטרה לא חוסכים במאמצים"

יהודי צרפת היוו מטרה להתקפות, החל מהפצצת בית כנסת ב־1980, כנראה בידי מחבלים פרו־פלסטיניים, ועד הרצח של רב ושלושה ילדים בטולוז ב־2012. ב־2015, מחבל החזיק בני ערובה בסופרמרקט כשר בפרבר מזרחי של פריז, והרג ארבעה מהם.

פקידים צרפתים חוששים שהמשבר בין ישראל לחמאס עלול לזלוג לצרפת. הרשויות רשמו 1,100 תקריות אנטישמיות בחודש האחרון ועצרו 502 חשודים, כך אמר שר הפנים ז'ראל דרמנן. "המשטרה לא חוסכת במאמצים על מנת לעצור את אלו שתוקפים אזרחים צרפתיים ממוצא יהודי, והיא תביא אותם לדין", אמר דרמנן בריאיון בטלוויזיה ביום ראשון.

בליון, עיר בדרום מזרח צרפת, נדקרה בשבת האחרונה אישה יהודייה בביתה על ידי תוקף שהתחזה לשליח, כך אמר עורך דינה. כוחות חירום והצלה מצאו צלב קרס מרוסס על דלת ביתה, הוסיף עורך הדין. 

בתגובה לתקריות, יעל בראון־פיבה, נשיאת האסיפה הלאומית, הבית התחתון בפרלמנט הצרפתי, וז'ראר לארשה, נשיא הסנאט הצרפתי, קראו לערוך מצעד נגד אנטישמיות בפריז ביום ראשון. 

 מת'יו דלטון השתתף בהכנת הכתבה