כך גויסו יהודי לוס אנג'לס לטובת שיקום כפר עזה

יובל וולמן, נשיא חברת אבטחת הסייבר CyberProof, החליט לאמץ את הקיבוץ בשיתוף הקהילות היהודיות. "זיהיתי תסכול ומצוקה והחלטתי לתעל אותם לעשייה", הוא מספר • עד כה גייסו כ-250 אלף דולר באירוע ראשון, ובקרוב יתקיימו אירועים נוספים • ישראל מתגייסת

דיויד אהרנברג מייסד ''פר אוף ת׳יבס'', עמית מקל סגן הקונסול הכללי, ויובל וולמן נשיא CyberProof / צילום: Leslie Talley Photography
דיויד אהרנברג מייסד ''פר אוף ת׳יבס'', עמית מקל סגן הקונסול הכללי, ויובל וולמן נשיא CyberProof / צילום: Leslie Talley Photography

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

בשנתיים האחרונות מתגורר יובל וולמן, נשיא חברת אבטחת הסייבר CyberProof (חברה בת של UST) בלוס אנג'לס, ושם, כמו רבים אחרים, הוא נטמע בקהילה היהודית והישראלית המקומית. עם פרוץ הלחימה, זיהה בה שני דברים.

 ● ישראל מתגייסת | הוא מנהל 200 דירות Airbnb ברחבי הארץ, ואת כולן נתן בחינם למפונים
ישראל מתגייסת | ארבע החברות שהקימו חמ"ל ומגייסות מיליוני שקלים עבור חיילים 

"הראשון היה מצוקה מאוד גדולה בגלל האסון של ה-7 באוקטובר, והשני היה גל אנטישמיות חסר תקדים. אנשים אמרו לי שהם לא ראו דבר כזה עשרות שנים, ושזה מערער. התחושה הייתה שההיסטוריה של העולם היהודי נכתבת מחדש.

"רציתי לתעל את החשש, התסכול והמצוקה למקום פרודוקטיבי, כי עשייה עוזרת להתמודד. הרעיון היה לאגד משאבים בכסף, זמן ומחויבות, ולבנות מערכת יחסים ארוכת טווח שממוקדת בקהילה. תהליך שיקום יכול לקחת גם עשר שנים, וכשאתה מגייס את עצמך למשהו כזה, הוא הופך לחלק מהשיקום שלך עצמך, של החשש והפחד שאתה כלוא בתוכם".

כך נולדה יוזמת LA Supports Kfar Azza, במטרה לגייס תרומות עבור בנייתו מחדש של קיבוץ כפר עזה ושיקום תושביו. "רצינו לתמוך ביישוב גדול שנפגע, ויש בו הרבה מה לעשות", מסביר וולמן. "בנוסף, לחברי צוות שלנו בישראל יש שם קרובי משפחה, וחלק מהאנשים שהתחברתי אליהם בלוס אנג'לס קשורים לשם. את האירוע הראשון ערכנו בבית של בן גרעין שהיה שותף להקמת הקיבוץ בשנות ה-60".

הקהל קרס והתפרק

באירוע השתתפו כ-150 איש, ביניהם גם ניצולי הטבח ובני משפחותיהם, חברי הקהילה הישראלית, סגן הקונסול הכללי בלוס אנג'לס ועוד. במסגרת האירוע התקיים טקס לזכר הנרצחים ולכבוד בני הערובה המוחזקים בעזה, שעיקרו שתי עדויות. הראשונה הייתה של ענבר גולדשטיין, שבני משפחתה נרצחה ואחרים נחטפו לעזה. השנייה הייתה של רותם חולין, שנכחה בקיבוץ בזמן המאורעות, ושיתפה את הקהל בסיפור ההישרדות שלה ושל משפחתה.

מה היה רגע השיא מבחינתך?
"העדויות. המשפחה של ענבר עברה טרגדיה שלא תתואר, ועדיין היא דיברה בנימה של תקווה, וזה היה מאוד מיוחד וטען את האירוע בעוד רובד שדוחף לעשייה. אחריה דיברה רותם, שהסיפור האישי שלה הוא מדהים - ששה מחבלים פרצו לבית שלה ושהו בו שעות, הם גם ירו לממ"ד - אבל בסופו של דבר המשפחה ניצלה.

"הקליימקס, במובן השלילי של המילה, היה כשרותם עמדה והקריאה את רשימת השמות של הנרצחים והחטופים, בלי תיאורים, בלי טייטלים או פרטים. רק שמות. הקהל קרס והתפרק בשלב הזה, כי אתה מבין את ממדי האסון. זה נמשך למעלה מארבע דקות, וזה היה מחריד. אני אישית הייתי המום לחלוטין. אחר כך אמרתי לה שאנחנו מרגישים שכל הקיבוץ הוא בני משפחה שלנו, ולכן חשוב לנו לתרום להתנדב".

לא פחדתם לקיים את האירוע?
"העמדנו מאבטחים חמושים, כי הרגשנו שזו חובתנו. בנוסף, לא הפצנו את המפגש ברשתות החברתיות, אלא רק בינינו. בכלל, החששות כאן מיתרגמים לכך שיהודים וישראלים מצטיידים בנשק. הרצח של המפגין הפרו ישראלי השבוע הוא אירוע קיצון, שעדיין נחקר, אבל יש עוד אירועים אנטישמיים בתדירות גוברת, כולל בבתי ספר ציבוריים כלפי ילדים יהודים, התבטאויות ציבוריות וכתובות גרפיטי, ויש יותר אבטחה על מוסדות יהודיים".

תופעה נוספת שוולמן מזהה קשורה לצד הפוליטי. "קהילות יהודיות משרטטות מחדש את הבריתות שלהן. בקהילות היותר ליברליות מדברים על כך שצריך לשקול מחדש את מערכות היחסים עם המפלגה הדמוקרטית, למשל".

מה היעד הכספי שהצבתם לעצמכם?
"היעד הראשוני הוא רבע מיליון דולר, ואנחנו נחצה אותו בוודאות. הכסף מגיע גם מהקהילה, גם מהחברה שלנו וגם מחברות נוספות. זה היה אירוע ראשון, כלומר נקיים עוד אירועים. אני מוקף ביזמים, אנשי עסקים, פסיכולוגים ואנשי דת, וכולם רוצים לתרום מזמנם. המטרה שלנו היא להוסיף עוד קהלים של תומכים ותורמים.

"הרעיון הוא לבנות מערך שיהיה אפקטיבי לאורך שנים, ואת זה אפשר לעשות אך ורק בשותפות מול הקיבוץ. לכן, יש ביקורים הדדיים - הפקנו ביקור של הרבה שרון בראוס, ראש קהילת 'עיקר', שהגיעה לשפיים וישבה עם הניצולים, וכאן היו ניצולות מהאסון. הקשרים שמתהדקים הם תנאי להצלחה, אנחנו לא נכתיב תוכניות, אלא נתרום כסף, זמן ורעיונות. למשל, חשבנו לבנות תוכנית חילופי תלמידים או לתת ליווי עסקי".

על אף העלייה באנטישמיות, באופן אישי וולמן מקבל גם תגובות אוהדות. "בשבועות הראשונים קיבלתי פניות מהרבה קולגות לא יהודים, מכל הלאומים והמדינות, וכולם התעניינו ודאגו", הוא מספר. "אנחנו עדים להרבה אהבה לישראל במעגלי ההייטק והסייבר. זה כולל גם עובדים מאוקראינה, שקודם אנחנו התעניינו בשלומם, ועכשיו הם 'גומלים' באכפתיות, וזה מחזק אותנו".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

Redis

החברה הישראלית פיתחה אפליקציה בשיתוף עמותת "עזר לחיים", לשירות הסעות התנדבותי לחולים ולמבקרים בבתי חולים. מטרת המיזם היא להרחיב את פעילות העמותה, שדואגת להסעת חולים לטיפולים ובדיקות, ולבני משפחותיהם שיוכלו להגיע לבקרם.

לינק לאפליקציה: https://app.ezla.org.il/

שנקר

מרצים וסטודנטים מהמחלקה לעיצוב אופנה בשנקר מייצרים ותופרים מגוון פריטים שמתווספים לאפודים הקרמיים של הלוחמים. במסגרת הפרויקט הוקמו מספר עמדות של קווי יצור, גזירה ותפירה בקמפוס ומחוץ לו. בנוסף, המחלקה לעיצוב טקסטיל חברה ליחידת אגוז, ומדי יום מגיעים סטודנטים ומרצים לייצר ולתפור ציוד טקסטיל בטחוני מסווג.

הסטודנטים משתי המחלקות הדפיסו מאות חולצות גאוות יחידה, ושלחו אותן לשורדי הקיבוצים. כמו כן, במחלקה לעיצוב תכשיטים יצרו סדנה נודדת, ובאמצעות הציוד והחומרים של המחלקה הם מעבירים סדנת ריפוי בעיסוק למפוני הדרום, ולניצולי הטבח בקיבוצים ובמסיבת הנובה.

ילדי קיבוץ רעים עם חולצות שהכינו סטודנטים משנקר / צילום: מיקי קידר
 ילדי קיבוץ רעים עם חולצות שהכינו סטודנטים משנקר / צילום: מיקי קידר

לפניות בנושא: klodin.nagar@shenkar.ac.il

hug a family

מיזם שהוקם על מנת לחבק את משפחות המפונים, ולדאוג להם למגורים במלונות. המיזם, בשיתוף רשת מלונות הבוטיק אטלס וחב"ד סביון, מנוהל על ידי עמית לפידות, אוהד פלוטניק ואסי גיניאו. כל אלו יחד מספקים פתרונות לינה עבור משפחות מהצפון והדרום שאינן זכאיות לפינוי במימון המדינה, ביניהם תושבי אשקלון, נתיבות ואופקים. מלבד לינה, דואג המיזם גם לפעילויות כמו הצגות ילדים, מופעים, פעילויות ספורט, סדנאות וחוגים.

לפרטים נוספים: instagram.com/hugafamily

אסותא

רשת בתי החולים מאפשרת לתושבי העוטף, הדרום ויישובי הצפון המפונים מבתיהם, ואינם יכולים להגיע לקבל שירות רפואי, לקבל ייעוץ רפואי ממומחים ללא עלות, באופן מקוון. במידה שנקבע תור לרופא עור, לקרדיולוג או לגסטרואנטרולוג, ואין אפשרות להגיע אליו, ניתן להתייעץ עם מומחי אסותא אונליין וללא עלות, בכפוף לזמינות תורים.

ניתן לזמן תורים בטלפון 3007* או באמצעות המייל: assutaathome@assuta.co.il

בנק מזרחי טפחות

הבנק הקים את "כתום ישראל", זירת עסקים שתחבר בין בתי עסק ובעלי מקצוע מיישובי הדרום ללקוחות מכל רחבי המדינה. במיזם יופיע מידע על מאות עסקים ושירותים מיישובי העוטף, שדרות, אופקים נתיבות ועוד, כאשר לכל בית עסק יוקם אזור משלו ובו פרטים עליו, פרטי קשר וקישור לאתר האונליין/העמודים של בית העסק בפייסבוק ובאינסטגרם.

כדי להצטרף יש להיכנס לאתר הבנק, ולמלא טופס הרשמה במתחם ייעודי.