מדדי וול סטריט פתחו מבערים, אלו המניות מישראל שזינקו בעשרות אחוזים

המדדים בניו יורק רושמים את רצף העליות הארוך ביותר מאז שנת 2021, על רקע נתומי מאקרו חיוביים, דעיכת החששות ממיתון ואי-התממשות של תרחיש הסלמה במלחמה בישראל • דוחות כספיים ותחזיות הקפיצו את מניות למונייד, אודיוקודס, ג'יי פרוג וסייברארק

המניות מישראל שזינקו בעשרות אחוזים / אילוסטרציה: Shutterstock
המניות מישראל שזינקו בעשרות אחוזים / אילוסטרציה: Shutterstock

השבוע שעבר היה שבוע המסחר הטוב ביותר בוול סטריט מאז תחילת שנת 2023. המדדים, שבקיץ הגיעו לשיא שנתי, ירדו מאז, אך מאז סוף אוקטובר שינו מגמה והתחילו לטפס. גם לאחר סיום השבוע החזק בשבוע שעבר, המגמה החיובית נמשכה בוול סטריט. כך, ב־7 ימי המסחר האחרונים (השבוע שעבר וימים שני ושלישי השבוע) מדד S&P 500 עלה ב־6.3%, מדד דאו ג'ונס טיפס ב־5.4% ומדד נאסד"ק קפץ ב־7.9%. במדדי נאסד"ק ו־S&P 500 מדובר ברצף העליות הארוך ביותר מאז שנת 2021.

שאלת היום | האם כדאי להשקיע עכשיו במטבע חוץ? 
ניתוח | מכירת 8 מיליארד דולר הספיקו לבנק ישראל כדי למתן את התנודות בשקל. האם זה יחזיק? 

העליות בשוק המניות האמריקאי לא פסחו על חלק מחברות הטכנולוגיה הישראליות הנסחרות בה. מבדיקת גלובס עולה כי כמה מהן זינקו בעשרות אחוזים בימים האחרונים, בדרך כלל בעקבות פרסום דוחות משופרים או תחזיות חיוביות. בין אלו נמנות מניות חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד, וחברות התוכנה ג'יי פרוג ואודיוקודס.

 

מה גורם לפרץ האופטימיות בשוק המניות האמריקאי? לדברי סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר, "הגורמים העיקריים הם ההתמקדות בעונת הדוחות לרבעון השלישי. בסך הכול החברות 'מספקות את הסחורה'. מהדוחות נראה שאין מיתון ואין משבר - אף חברה שדיווחה לא דיברה על מיתון, להפך. כלומר, לא נראה שהכלכלה בדרך למיתון, וכך מצביעים גם נתוני המאקרו".

וסצ'ונוק מציין כי לנתוני מאקרו טובים יש השפעה שלילית על מדיניות הפד (הבנק המרכזי של ארה"ב), כלומר מגדילים חשש שהפד יהיה יותר אגרסיבי בהמשך, גם נוכח עליית מחיר הנפט. "הפד יחסית הרגיע", אומר וסצ'ונוק. "במקביל, יש ירידה בתשואות בשוק האג"ח האמריקאי לאחרונה, וזה גורם משמעותי לשיפור בשוק המניות, משום שאם התשואות באג"ח גבוהות זה מוריד את כדאיות ההשקעה בשוק המניות, ולהפך".

אדלרסברג שבתאי, נשיא ומנכ''ל אודיוקודס / צילום: תמר מצפי
 אדלרסברג שבתאי, נשיא ומנכ''ל אודיוקודס / צילום: תמר מצפי

"המשקיעים רואים אור בקצה המנהרה"

גם בחברת הפיננסים Edward Jones התייחסו לנושא, והאנליסטית מונה מהג'ן צוטטה השבוע כאומרת שכאשר התשואות יורדות, ה"ריבאונד" בתחומי הצמיחה גדל. "ישנו מומנטום אחרי השבוע שעבר", ציינה האנליסטית ב־CNBC. במקביל, בבנק אוף אמריקה העריכו בסקירה שפרסמו לפני מספר ימים כי "הפד לא מעוניין בעוד העלאת ריבית", מסקנה אליה הגיעו כלכלני הבנק על רקע שטף נתוני המאקרו של השבוע שעבר.

וסצ'ונוק מוסיף כי בין הגורמים לעלייה בוול סטריט גם התפיסות שנוגעות למלחמה בין ישראל לחמאס. לדבריו, "ישנו החשש מהסלמה במזרח התיכון, חשש שהחיזבאללה ואיראן יצטרפו ויובילו להתרחבות המלחמה למעצמות יותר גדולות, מה שעלול להביא להידרדרות. אני חושב שהתרחיש הגרוע ביותר טרם התממש, וכרגע בשוק זה נתפס שיש איזושהי רגיעה. כל עוד זה רק עזה - זה לכאורה עניין פנימי של ישראל.

"יתרה מכך, אפילו ברוסיה־אוקראינה יש כבר קולות שקוראים לסיים את המערכה", הוא מוסיף.

אם כך, יש לשוק מקום לעליות נוספות?
וסצ'ונוק: "המניות זולות, עברנו ירידה בתמחור ואז שיפור בתחזיות קדימה בדוחות הרבעון השלישי, אז בסך הכול הסביבה נראית די סבירה. חשוב לזכור, שרוב העליות בבורסות ניו יורק מתחילת השנה ועכשיו מתרכזות במספר קטן של חברות טכנולוגיה וחברות צמיחה גדולות. רובן פרסמו דוחות מאוד חזקים - אמזון, פייסבוק, גוגל, מיקרוסופט. אפל פרסמה דוח סביר. המשקיעים רואים את האור בקצה המנהרה ויותר בטוחים שאפשר להימנע מהמיתון. זה החשש הגדול, וגם ב־2024 זה יהיה החשש.

"להערכתי, עד סוף 2023 השוק יכול לעלות, ו־2024 קצת יותר מאתגרת, כי צפוי קמפיין בחירות לנשיאות בארה"ב, שזה נושא שמעלה את חוסר הוודאות".

רוח גבית מהשוק הכללי, ותמחור נמוך

כאמור בין המניות שבלטו בעליות בימי המסחר האחרונים היו גם חברות ישראליות, שנהנו מרוח גבית של השוק הכללי לאחר שפרסמו דוחות כספיים טובים. כך לדוגמה בתקופה זו בלטו שתי חברות הביטוח הדיגיטלי, למונייד שזינקה ב־59% והיפו שהוסיפה לערכה 32%. אודיוקודס, שעוסקת בתחום התקשורת הארגונית, טיפסה ב־36% וג'יי.פרוג, שמספקת פתרונות לעדכוני תוכנה רציפים, עלתה ב־22%. במקביל, היו גם חברות ישראליות שטרם דיווחו ונהנו ממגמה חיובית עם עלייה גבוהה מעליית המדדים, בהן לדוגמה חברת האנרגיה המתחדשת אנלייט שהתחזקה ב־23.3%.

להערכת וסצ'ונוק, העליות החדות הגיעו על רקע התמחור הנמוך במיוחד של אותן מניות קודם לכן. "התמחור משחק תפקיד משמעותי", הוא אומר. "אודיוקודס למשל מאוד זולה. היא הגיעה לתמחור מאוד נמוך, כשהיום היא בין הישראליות הכי זולות עם מכפיל EBITDA חד־ספרתי, וקופת מזומנים שמהווה שליש מהשווי שלה. היא באמת מוערכת בחסר. הדוחות של אודיוקודס בסך הכול היו בהתאם לציפיות. כנראה חשבו בשוק שתהיה איזושהי קטסטרופה בגלל פעילות החומרה, אבל אני חושב שאנשים מפספסים שזו כבר לא חברת חומרה - היא מכרה בעבר הרבה ציוד, אבל היום יש לה הרבה יותר תוכנה, ואילו החומרה מהווה 20% מהביזנס".

באופן כללי, לדבריו, רוב הישראליות שפרסמו דוחות עד כה לא הפתיעו לרעה. "בחברות כמו ג'יי פרוג  וסייברארק  (שעלתה בימים האחרונים בכ־15%) מסתכלים על הכנסות חוזרות, ובשתיהן הן צומחות יפה, ומשפרות משמעותית את השורה התחתונה. גם אמדוקס , שהמספרים שלה לשנה הבאה נמוכים מהתחזיות בשוק, העלתה תחזית לשיעור הרווח, והמניה שלה זולה", מציין וסצ'ונוק.

מאנדיי תדווח בשבוע הבא: "יכולה לרוץ חזק"

במבט קדימה הוא ממליץ לשים לב למניית חברת התוכנה מאנדיי , שתדווח בשבוע הבא. להערכתו, היא תציג דוחות טובים: "היא צומחת חזק מאוד, ופועלת בשוק עצום. יש לה שיעור תזרים מזומנים מאוד גבוה, ובמקביל המניה שלה ירדה מאז תחילת המלחמה (אם כי עלתה בשבוע וחצי האחרונים, ש' ח' ו'). אם תהיה הפתעה בדוחות כפי שהיה בקודמים, מניית מאנדיי יכולה לרוץ חזק".

בסופו של דבר, וסצ'ונוק מדגיש כי "העלייה במניה קשורה יותר לצמיחה. חברה שהמניה שלה זולה לא תעלה רק כי היא זולה, אלא כי יש איזו תפנית חיובית בביזנס - האצת הצמיחה, שיפור ברווחיות, כיוון יותר חיובי קדימה". הוא מוסיף כי עד כה, כל החברות הישראליות שדיווחו אמרו שאינן מזהות פגיעה בעסקיהן בשל המלחמה. חלק מהן פירטו את שיעור העובדים שלהן שנמצא במילואים, ולדבריו בחברות היותר מוטות־טכנולוגיה מדובר על סביב 10% מכוח האדם בישראל. "זה אמנם לא מעט, אך לא אמור להשפיע על העסקים שלהן בטווח הקצר־בינוני", הוא סבור.