בכיר נוסף במשרד התחבורה עוזב: "ההנהלה מתרוקנת מאנשי מקצוע"

מנהל האגף לתכנון ולמדידה ברשות לתחבורה ציבורית, ניר משה, הוא השלישי לעזוב מאז חזרה רגב למשרד התחבורה • בכירים בענף מייחסים את עזיבתו לתפקוד הרשות תחת מנהלה החדש

ניר משה, הבכיר ברשות לתחבורה ציבורית שהודיע על עזיבתו / צילום: גיל ג'יבלי
ניר משה, הבכיר ברשות לתחבורה ציבורית שהודיע על עזיבתו / צילום: גיל ג'יבלי

מנהל האגף לתכנון ולמדידה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, ניר משה, הודיע השבוע על עזיבתו - כשהוא הבכיר השלישי שעוזב את הרשות מאז שבה מירי רגב למשרד התחבורה. גורמים בענף מייחסים את עזיבת משה לכניסתו של מנהל הרשות החדש בחודש יולי האחרון, ולפערים בתפקוד הרשות. במשרד התחבורה טוענים לעומת זאת כי "משה הודיע על עזיבתו כבר בפגישתו הראשונה לפני כחודשיים, עם מנהל הרשות". כזכור, בתחילת השנה הודיע ראש הרשות הקודם רן שדמי על עזיבת המשרד, לאחר עבודה של שנים ארוכות, ובהמשך עזבה גם סגניתו נועה אבירם. לפי הערכות של גורמים בענף, משה הוא לא האחרון לעזוב את המשרד.

ניתוח | אלפי מכוניות חדשות מגיעות לישראל גם בתקופת המלחמה, וזה המרוויח הגדול 
שאלות ותשובות | צה"ל "גייס" אלפי כלי רכב אזרחיים מתחילת המלחמה. כך זה עובד 

משה החל את עבודתו במשרד התחבורה לפני שבע שנים, והוא האחראי על האסטרטגיה לפיתוח התחבורה הציבורית בישראל ולקביעת פרמטרים למדידת איכותו ולתהליכי ביצוע ואחזקה. הוא התמודד על תפקיד ראש הרשות ודורג בציון גבוה, אלא שרגב בחרה בסופו של דבר למנות לתפקיד את עידן מועלם, שדורג רק רביעי (ואחרי משה) על ידי ועדת האיתור. מועלם שימש לפני כן כמנהל החברה הממשלתית לתיירות, והוא נעדר ניסיון בתחום התחבורה הציבורית.

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית אחראית על תקציב של כ־12 מיליארד שקלים, והיא הרגולטור והמסדירה של ענף התחבורה הציבורית, ועל כן נחשבת לזרוע מקצועית־מרכזית במשרד התחבורה. אולם, לדברי גורמים בענף, הרשות הארצית ממוקדת כעת ביחסי ציבור למשרד ולשרה, ולא בעבודה מקצועית.

עידן מועלם, מנכל החברה הממשלתית לתיירות / צילום: יח''צ
 עידן מועלם, מנכל החברה הממשלתית לתיירות / צילום: יח''צ

"מי יחזיק את השירות בחודשים הקרובים?"

המגמה שבה אנשי מקצוע מוחלפים באנשי אמונה של השרה מואצת בחודשים האחרונים. מאז כניסתה של רגב למשרד התחבורה, הוחלף גם ראש מנהל התשתיות הקודם שי קדם בבכיר אחר במשרד, אבנר פלור, שהונחת לתפקיד לאחר ששימש מנכ"ל המשרד בפועל. פלור הועבר בזמן שבו הבשיל מינויו של משה בן זקן - מקורבה של רגב ואיש הליכוד - לתפקיד מנכ"ל המשרד. בתקופה זו, גורמים במשרד טענו כי פלור הוצב בפרונט, אך בפועל מי שניהל את המשרד גם אז היה בן זקן.

גורם בענף אמר לגלובס כי "מנהל הרשות חסר ניסיון רלוונטי והנהלת הרשות מתרוקנת מאנשי מקצוע - מי יחזיק את השירות בחודשים הקרובים?" הדבר גם בא לידי ביטוי בביקורת הציבורית הנרחבת על מדיניות המשרד מאז החלה המלחמה, כשהוא מצניע את הפעלת הרכבות בשבת, אף שאלו יכולות לשמש את אנשי כוחות הביטחון. ביקורת נשמעה גם על הפעלת התחבורה הציבורית באיחור רב ב־7 באוקטובר.

משרד התחבורה עסוק בתדמית השרה

לצד יוזמות ראויות כמו מערך היסעים למפונים או מיגון לנהגים, בתקופה הנוכחית עסוקים במשרד התחבורה בעיקר בתדמית המשרד והשרה הממונה. המשרד השיק תשדירים יקרים, שעל פי הערכות כבר הגיעו למאות אלפי שקלים, ובהם הסיסמא "גם במלחמה - משרד התחבורה מחבר את ישראל" - זאת, אף שאין בהם מידע רלוונטי לציבור. בעמוד הפייסבוק של המשרד הושק גם "אולפן" שבו מתארחים עובדי המשרד שמספרים על פעילותו, כשבשידור הראשון יו"ר ועד העובדים פרס את מאמצי המשרד מאז החלה המלחמה. המשרד גם ספג ביקורת על הפעלת עמדות התרעננות בכביש 6, כשאלו כלל לא פעלו. בהודעות שיוצאות מדוברות המשרד מיוחצנת פעילותו, ובאחת מהן אף נכתב כי המפונים הודו לשרה על פעילות המשרד וההטבות שקיבלו.

מנגד, פעולות עומק לא מבוצעות דיין. כך למשל תעדוף הפרויקטים לביצוע המשרד, לנוכח החוסרים העצומים בכוח אדם בחברות התשתית ובקרב קבלני הביצוע בזמן המלחמה, וככל הנראה גם לאחריה, והמשבר שנתונות בו חברות תשתית רבות. כמו כן טיוב שירות התחבורה הציבורית, שדולל באופן משמעותי בתקופת המלחמה הנוכחית ומתן ודאות לחיילים, מילואימניקים ואזרחים, באשר לשירות שמופעל, או לא מופעל, בימי שבת.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד מודה לניר משה על תרומתו הרבה לאורך שנות עבודתו במשרד לשיפור התחבורה הציבורית בישראל. בתפקידו האחרון כסמנכ"ל ניר פעל רבות לפיתוח יכולות התכנון והמדידה של מערך התחבורה הציבורית, לרבות באמצעות פרויקטים לתכנון קווים מבוסס ביג־דאטה ומהפכה של ממש בתחום המסופים. אנחנו מבקשים לנצל את תגובתנו כדי לאחל לו בהצלחה בכל אשר יפנה. האמירה כי הרשות לתחבורה הארצית בהתפרקות איננה עולה בקנה אחד עם המציאות, המעידה על מגמת צמיחה ותנופה".