סיוע ממשלתי | בדיקת גלובס

החל מעוד עשרה ימים: כך תגישו בקשה לסיוע מהמדינה, וכמה תקבלו?

המתווה שאושר בכנסת כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ, וכן שורת הקלות במתווה החל"ת • בדקנו לאיזה פיצוי יהיו זכאים בעלי עסקים שונים ועצמאים לפי הקריטריונים שהוצבו • עו"ד רו"ח רחלי גוז-לביא: "המתווה טוב למעסיקים עם הוצאות רבות, אך לא טוב לאובדן הכנסות"

עסקים סגורים ברמת גן, בעקבות המלחמה / צילום: טלי בוגדנובסקי
עסקים סגורים ברמת גן, בעקבות המלחמה / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבוקר (ה'), חודש ויומיים אל תוך מלחמת "חרבות ברזל", ששיתקה עסקים רבים ופגעה באחרים, אושר בכנסת מתווה משרד האוצר לפיצוי לעסקים בגין הנזק העקיף שנגרם להם. המתווה כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ (עסקים ביישובי הספר זכאים להחזר מלא על נזק זה כקבוע בחוק), וכן שורת הקלות במתווה החל"ת.

השפעות המלחמה: הגירעון קפץ באוקטובר, וזוהי רק ההתחלה
ניתוח גלובס | אגף התקציבים ניצח את סמוטריץ' בקרב על בניית תקציב 2024

על־פי המתווה שאושר, קרן הפיצויים מס רכוש תפצה עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא בין 12 אלף ל-400 מיליון שקלים וקיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% לדיווח חד־חודשי, או 12.5% לדיווח דו־חודשי בחודשים אוקטובר או נובמבר 2023. לגבי עסקים שהחלו את פעילותם לאחר ה-2 בספטמבר 2022, תיבחן הזכאות לפי ממוצע חודשי של מחזור עסקאות על פני תקופת הפעילות של העסק, עד סוף חודש אוגוסט 2023.

לעסקים שמדווחים על בסיס מזומן ועיקר הכנסותיהם מתשלום שוטף +30, תינתן האפשרות לקבל פיצוי על סמך דיווחיהם לחודשים נובמבר או דצמבר 2023.

עוד על־פי המתווה, עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 12,000 עד 300,000 שקל יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית קבוע, בהתאם לרמת הפגיעה בעסק, כאשר לעוסקים פטורים ממע"מ יוענק סכום קבוע בהתאם לגודל העסק (1,750 שקל לעסקים עם מחזור של עד 49,800 שקל, 3,150 שקל לעסקים עם מחזור של עד 90 אלף שקל ו-4,200 שקל לעסקים עם מחזור של עד 107 אלף שקל).

עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 300,000 שקל עד 400 מיליון שקל בשנה יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית שיורכב מהחזר תשומות (החזר הוצאות) של בין 7-22 אחוז, בהתאם לשיעור הפגיעה במחזור העסקים, למעט ענפים ייחודיים להם נקבע מתווה שונה, וכן מהחזר של 75% מהוצאות השכר ביחס לגובה הפגיעה, בהתאם לנוסחה המצורפת. כמו כן, לעסקים אלה נקבע מענק מינימום בגובה המענק לעסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל.

 

מקור: ירון גינדי

הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300 אלף עד 100 מיליון שקל יהיו כפופים לתקרה של 600 אלף שקל. לעסקים עם מחזור של 100-300 מיליון שקל - תקרה זו תעלה בהדרגה עד לרמה של 1.2 מיליון שקל. הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300-400 מיליון שקל יהיו כפופים לתקרה של 1.2 מיליון שקל.

יש עסקים שלא יהיו כל כך "ברי מזל"

בעוד 10 ימים, אמורה להיפתח המערכת להגשת בקשות לפיצוי, כאשר תנאי מקדים להגשת תביעה הוא הגשת דוחות תקופתיים למע"מ לחודשים ספטמבר - אוקטובר 2023 וניהול פנקסים כדין. לעסקים יהיו 90 ימים להגשת הבקשות לפיצוי.

הכנסת אישרה גם הקלות במתווה החל"ת, ביניהן: הסרת תנאי קיזוז ימי חופשה צבורים עד לקבלת דמי האבטלה; הארכה אוטומטית של ימי האבטלה למי שניצל 180% מימי הזכאות בארבע השנים האחרונות; הפחתת תקופת החל"ת המינימלית עד לקבלת דמי אבטלה מ-30 ל-14 יום; תקופת האכשרה המינימלית לקבלת דמי אבטלה תקטן ל-6 חודשים מתוך 18 חודשים; ביטול חמישת ימי ההמתנה; ביטול גבייה מהמעסיק בתקופת החל"ת בסך של 350 שקל; הארכת חל״ת אוטומטית למפונים ועוד.

בנוסף, נקבע מענק מיוחד לבני 67 ומעלה שאיבדו את מקום עבודתם, ונקבע מודל ייעודי לחישוב דמי אבטלה לעובדים שהינם עצמאיים ושכירים.

לדברי עו"ד רו"ח רחלי גוז-לביא, שותפה מנהלת ושותפת מסים במשרד עמית, פולק, מטלון ושות', "המתווה של משרד האוצר מיטיב עם עובדים ועם מעסיקים שיש להם הוצאות רבות. המתווה לא טוב לאובדן הכנסות ובא לשפות בגין חלק מההוצאות, במיוחד בגין הוצאות שכר. המענק בגין הוצאות השכר מעודד השארת עובדים חרף הוצאתם לחל"ת והינו מבורך".

גוז-לביא מדגימה איך המתווה משפיע על בעלי העסקים בפועל: "בעל רשת חנויות אופנה שהכנסותיו החודשיות היו מיליון שקל טרם המלחמה וכעת הן 550,000 שקל, והוצאותיו הקבועות (שכ״ד, חשמל וכו') הינן 350,000 שקל ועלות השכר שלו עוד 300,000 שקל - יהיה זכאי לפיצוי על פגיעה של 22% במחזור, שיעמוד על 135,900 שקל".

אבל יש עסקים אחרים שלא יהיו כל כך "ברי מזל" לדברי גוז-לביא: "למשל, גרפיקאי, בעל עסק עצמאי, שמחזור הכנסותיו 360 אלף שקל לשנה ואין לו עובדים, אך יש לו הוצאות קבועות של 60,000 לשנה מוצא את עצמו כעת במצב קשה. לא היו לו כלל הכנסות בחודש אוקטובר ובספטמבר היו לו הכנסות של 5,000 שקל - הפיצוי שלו יעמוד על 14,000 שקל בלבד".

עו"ד רו"ח גוז לביא מוסיפה כי "המתווה מתעלם מההכנסות, למעט ביחס למקדם האחוז המחושב לפי שיעור קיטון ההכנסות. המתווה מפצה בשיעור יותר נמוך הוצאות קבועות ובשיעור יותר גבוה הוצאות שכר. כלומר, עסק ללא הוצאות רבות עם הכנסות גבוהות יפוצה בסכום נמוך".

נשיא לשכת יועצי המס: "מתווה רחב וראוי"

יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, שהיה שותף בדיונים לשיפור המתווה הראשון שהציג האוצר, מסביר: "בעל עסק להפקת אירועים שהמחזור שלו באוקטובר 2022 עמד על כ-7.5 מיליון שקלים וכעת ירד ל-5.4 מיליון בעקבות "חרבות ברזל", והוצאותיו עמדו על כ-650 אלף שקל, יקבל פיצוי על־פי פגיעה של 28% במחזור - בסך כ-411 אלף שקל. בעל מסעדה שהמחזור שלו ירד ב-55% מכ-1.5 מיליון שקל באוקטובר אשתקד לכ-693 אלף שקל באוקטובר השנה, והוצאותיו עומדות על סך של כ-900 אלף שקל, מתוכם כ-165 אלף שקל הוצאות שכר, יהיה זכאי לפיצוי בסך כ-186 אלף שקל".

לדברי גינדי, "בסופו של יום, שר האוצר בלצלאל סמוטריץ' הביא מתווה רחב וראוי שיאפשר לבעלי העסקים המשכיות עסקית. במשך עשרות שעות של דיונים שהתקיימו השבוע בוועדת הכספים, שופרה החקיקה במטרה לתת מענה לכמה שיותר עסקים. בעלי עסקים שאינם פועלים באזורים המוגדרים כיישובי ספר יהיו זכאים להשתתפות בהוצאות קבועות ושכר ששולם, בתנאי שחלה ירידה במחזורים של 25% לפחות למדווחים חד חודשי למע"מ ו-12.5% לפחות למדווחים דו־חודשי למע"מ. לתנאי הסף נקבעו חריגים, למשל עסקים שעובדים על בסיס מזומן, עסקים חדשים שנפתחו בשנת 2023 ועוד".