נחשפה המדינה שרכשה הגנה אווירית מתע"א ב-1.2 מיליארד דולר

אזרבייג'ן רכשה מערכת ברק MX מהתעשייה האווירית, והעסקה החדשה מבוצעת באמצעות משרד הביטחון • כפי שפורסם בגלובס בספטמבר, התעשייה האווירית הציגה את ברק MX בפני בכירי באקו - כאשר המערכת מיועדת כנראה להגנה מפני איום איראני

מערכת BARAK-MX של התעשייה האווירית / צילום: אתר התעשייה האווירית
מערכת BARAK-MX של התעשייה האווירית / צילום: אתר התעשייה האווירית

ארבעה ימים לאחר הודעת התעשייה האווירית על עסקה לאספקת מערכות הגנה אווירית בהיקף כולל של כ-1.2 מיליארד דולר, בבאקו מדווח כי הלקוחה היא אזרבייג'ן שרכשה מערכות ברק MX.

כפי שפורסם בגלובס בספטמבר, התעשייה האווירית הציגה את ברק MX בפני בכירי באקו - כאשר המערכת מיועדת כנראה להגנה מפני איום איראני. 

סוללת טילים אמריקאית במיליארד דולר בדרך למזרח התיכון 
צפו: מערכת ההגנה המתקדמת ביותר של ישראל בדרך ליירוט טילים מתימן 

העסקה החדשה מבוצעת באמצעות משרד הביטחון הישראלי, ובמסגרתה תשמש התעשייה האווירית כקבלן ראשי בפרויקט. ברק MX עשויה להיות רלוונטית אם באזרבייג'ן יבחרו להשתמש גם במים הכלכליים שלהם בים הכספי כדי לפזר את מערך ההגנה האווירית.

למערכת יש כמה רכיבי מפתח העומדים בחזית הטכנולוגיה, הכוללים מיירטים, משגרים, מערכת שליטה ובקרה, מכ"מ מתקדם, תקשורת וקישוריות בין-מערכית ורב-מערכתית. מערכת ברק MX מהווה את אחת מ"ספינות הדגל" של התעשייה האווירית.

"בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל', התעשייה האווירית נמצאת בתהליך מואץ לאספקת מערכות ופתרונות עבור מערכת הביטחון הישראלית לכלל הזירות, בים, ביבשה, באוויר ובחלל, ובמקביל פועלת גם מול לקוחותיה בעולם", מסר לאחר סגירת העסקה בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית. "עסקה זו מצטרפת לשורת עסקאות של מערכות הגנה אווירית שנחתמו לאחרונה, המחזקות את מעמדה של החברה כמובילה עולמית בתחום".

נזכיר כי התרגיל שבו הוצגה המערכת באזרבייג'ן, כלל ירי חי מסוללות מבצעיות ובתצורה מבצעית מלאה. במסגרת התרגיל הופעלו כמה יחידות קצה של מערכת ההגנה האווירית ברק MX, ובכללם גרסת LR ו- ER, אשר הביאו לידי ביטוי משחק מלחמה של מערכות נשק מתקדמות, במסגרתו בוצע יירוט של טיל בליסטי. 

שילוב של טילים מיירטים

מערכת ברק MX תומכת במכ"מים ומשגרים שונים לכיסוי נגד מטוסי קרב, מסוקים, מלט"ים, טילי שיוט, טילי קרקע-אוויר וטילי קרקע-קרקע. המערכת מבוססת על מרכז שליטה חכם ומוכח מבצעית, המאפשר שילוב של טילים מיירטים נוספים:

המיירט ברק MRAD לטווח קצר משוגר אנכית במהירות גבוהה, מותאם לטיפול באיומים בטווח של עד 35 ק " מ וכולל ראש ביות מכמ"י עם מנוע פולס אחד בלבד; המיירט ברק LRAD לטווח בינוני משוגר אנכית במהירות גבוהה, מותאם לטיפול באיומים בטווח של עד 70 ק"מ וכולל ראש ביות מכמ"י עם מנוע דו-פולסי; וכן המיירט ברק ER לטווח ארוך משוגר אנכית וכולל מנוע מאיץ, מנוע רקטי דו-פולסי וראש ביות מכמ"י מתקדם.

הגדלת טווח היירוט של ברק ER מתבצעת באמצעות הוספת מאיץ רקטי והתאמת יכולות התקשורת והמכ"מ לטווח 150 ק"מ.