שוק הרכב | ניתוח

האם מחירי המכוניות החדשות יעלו בתחילת 2024? בענף מחכים לרגע האחרון

כמה שבועות לפני תחילת השנה החדשה, קשה להמר מה יהיו מחירי הרכב החדשים • לצד הנטייה הטבעית להתייקרות, נראה ששערי המטבע ועודפי מלאי בדגמים מסוימים יהוו גורם ממתן • בתקווה שהאופק הביטחוני יתבהר, היבואנים ימתינו לדקה ה־90 לפרסום המחירונים

מכוניות חדשות בנמל חיפה. יותר מ־80 אלף כלי רכב שעדיין עומדים בנמלים / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות בנמל חיפה. יותר מ־80 אלף כלי רכב שעדיין עומדים בנמלים / צילום: Shutterstock

בימים אלה מכונסים מיטב המוחות וצוותי הניהול בענף הרכב הישראלי בניסיון לגבש מחירוני רכב חדשים, שיפורסמו בתחילת 2024. הכנת מחירון שנתי היא תמיד משימה מורכבת, שדורשת לחזות, לשקלל ולתמחר משתנים כמו שערי מטבע, זמינות מלאים, מדיניות מחיר של יצרני הרכב, מדיניות מס של הרגולטור, שמשתנה לעיתים תכופות, התמחור של המתחרים ועוד. אבל השנה המשימה כמעט בלתי אפשרית לאור אין ספור משתנים בלתי צפויים ואפילו קיצוניים מהזירה הכלכלית, הביטחונית ואפילו הפוליטית בישראל. 

עיכובים והתייקרות הביטוח: כך צפויה להשפיע חטיפת הספינה על שוק הרכב 
חוסר ודאות קיצוני בענף הרכב: שני תרחישים לשנת המכירות 2024

בשנים האחרונות המגמה השולטת והעקבית במחירונים השנתיים החדשים הייתה עליית מחירים מואצת. הנימוקים להתייקרויות השתנו לעיתים תכופות, וכללו בין השאר צמצום של הטבות המס הירוק, שדרוג כלי הרכב החדשים ומחסור במלאי בשל משבר הקורונה. אבל השורה התחתונה זהה: אם לפני שלוש־ארבע שנים אפשר היה לקנות בישראל משפחתית מאובזרת ולקבל עודף מ־140 אלף שקל - כיום המחיר של אותה משפחתית נע סביב 170 אלף שקל. קשה גם למצוא כיום חשמליות עם טווח סביר בפחות מ־160 אלף שקל.

אלא שעד היום העלאות המחירים התרחשו על רקע נתוני מאקרו יציבים, פחות או יותר, שתרמו לביקוש קשיח לרכב ולאדישות של הצרכנים למחיר. השנה הרקע הזה שונה ולא יציב.

צד ההיצע: מלאי מסיבי, אך לא חריג

קרוב ל־100 אלף כלי רכב לא מכורים נמצאים כרגע במלאי של היבואנים בישראל, מתוכם יותר מ־80 אלף כלי רכב שעדיין עומדים בנמלים. המלאי הזה, ביחד עם תמונות דרמטיות של "מכוניות מאופק לאופק" שחונות בנמלים, יוצר את הרושם שקיימת בעיה קריטית של עודפים, כזו שמחייבת הורדת מחירים ב־2024.

המלאי אכן מרשים, ואין ספק שעלויות האחסון והמימון שלו הן נטל שמכביד על היבואנים. אבל בפועל, המצב פחות דרמטי. נזכיר שברבעון הראשון של 2023 נמסרו בישראל כ־106 אלף כלי רכב, מתוכם יותר מ־50 אלף בחודש ינואר לבדו. כלומר, אם הכלכלה תתאושש המלאי הזה, או רובו, יכול "להיעלם" תוך רבעון, במיוחד לאור העובדה שיבואנים רבים עצרו משלוחים מתוכננים וביטלו הזמנות.

יתר על כן, המלאי בארץ אינו הומוגני. הוא מכיל בעיקר מסה של עשרות אלפי כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין, שיובאו ברבעון החולף לקראת עליית המס בינואר. אבל המלאי אינו חריג בכל הנוגע לדגמים מהזרם המרכזי, בעיקר משפחתיות היברידיות, מכוניות בנזין קומפקטיות ורכבי פנאי בנזין.

בנוסף, בעקבות המלחמה העניק משרד התחבורה ליבואנים ארכה של שלושה חודשים למכור כלי רכב חדשים שיוצרו לפני יותר מ־12 חודשים מבלי שיצטרכו לרשום אותם על שמם ו"לאבד יד". ארכה זו אף עשויה להתארך לשלושה חודשים נוספים. המשמעות היא שגם יבואנים עם מלאי רכב גדול, שחלקו נמצא בישראל קרוב לשנה, יכולים "לשבת עליו" עוד כמה חודשים מבלי לאבד ערך. לפיכך 100 אלף כלי רכב חדשים שנמצאים במלאי היבואנים לא בהכרח שוללים העלאת מחירים בתחילת 2024, אלא רק יעודדו מבצעי חיסול־מלאי נקודתיים.

צד הביקוש: הלקוחות לא נרתעים

ההיגיון אומר שההאטה הכללית במשק, לצד גיוס המילואים הנרחב והמתמשך, יביאו לירידה בביקוש לכלי רכב חדשים, שתימשך לתוך השנה הבאה ותגדיל את הלחץ לירידת מחירים. חודש אוקטובר אכן היה חלש וסביר להניח שגם נובמבר ודצמבר יהיו דלילים במכירות. אבל באופן מפתיע, בענף הרכב מדווחים שחברות הליסינג הגדולות, שלרוב מצטיידות בעשרות אלפי כלי רכב ברבעון הראשון, ממשיכות לשדר "עסקים כרגיל". כלומר, הן מזרימות ליבואנים הזמנות משמעותיות לכלי רכב, שיסופקו בתחילת 2024 - הן רכבי בנזין והן כלי רכב חשמליים.

גם הזמנות הרכב החדש של המגזר הפרטי לא נעלמו ולפחות חלקן נובעות מצורך מוגבר בניידות אישית ויציבות מחירים בשוק היד השנייה. אמנם הריבית על מימון לרכב עדיין גבוהה והאשראי יותר סלקטיבי, אבל אם הירידה בביקוש תהיה מתונה, ספק אם היא תמנע העלאת מחירים. מנגד, האצה באינפלציה והעמקת האבטלה בהחלט יכולות לפגוע בביקוש ולמנוע העלאת מחירים.

שערי המטבע: סימנים לאופטימיות

לשערי מטבעות יבוא הרכב, בעיקר הדולר והאירו, יש השפעה מהותית על מחירי הרכב החדשים בישראל. השערים עברו טלטלה משמעותית עוד לפני המלחמה, והיחלשות השקל צברה תאוצה משמעותית באוקטובר, כאשר הדולר התייצב סביב 4.1 שקלים, והאירו נסק ל־4.3 שקלים וצפונה.

כאשר המטבעות נסקו לשיא, חלק מהיבואנים מיהרו להעלות מחירים בדגמים מסוימים אף מבלי לחכות לסוף השנה. אחרים ביטלו מבצעים והנחות, כולל לציי רכב, ובניגוד למקובל בשוק רובם עדיין מסרבים להבטיח מחירים סופיים לכלי רכב שיסופקו בתחילת 2024 - אפילו אם הלקוחות שילמו את מלוא הסכום.

אבל מאז התהפכה המגמה, בינתיים, ונכון לסוף השבוע האחרון הדולר השלים ירידה חדה של כמעט 9% מהשיא של אוקטובר, והוא נמוך כרגע אף משערו שלפני המלחמה. גם שער האירו השלים ירידה של יותר מ־5.5% מהשיא באוקטובר.

לפיכך, ייתכן בהחלט שנראה כעת גל ענק של שחרור רכב מהמכס, כאשר את רוב כלי הרכב המשוחררים יוכלו היבואנים לשווק ברבעון הראשון של 2024 מבלי להעלות את מחירי המחירון. אמנם העלויות הלוגיסטיות, כמו שינוע ואחסון, עדיין גבוהות, אבל אם השערים יתייצבו או אף ימשיכו "לסגת" לרמות נמוכות יותר, זה יהיה חסם משמעותי בפני העלאת מחירים, לפחות ברבעון הראשון.

סביר להניח שהשיפור בשערים יתגלגל ללקוחות בצורה עקיפה כדי לא לגרום לירידת ערך מואצת ללקוחות הקיימים. כלומר באמצעות מבצעים "נקודתיים" של מימון ודחיית תשלומים, שמגלמים הנחות לא מבוטלות מהמחירים. אבל כרגע אפילו בנק ישראל לא מוכן להמר מה יקרה לשער השקל בימים ובשבועות הקרובים, כך שכל המגמה יכולה להשתנות עד סוף השנה.

השורה התחתונה: העלאת מחירים לצד מבצעים

כאמור, מדובר במכלול של משתנים צולבים, שחלקם מושכים לכיוון של העלאת מחירים ואחרים בולמים אותה. לכן, למרות שנותרו רק שבועות בודדים עד סוף השנה, היבואנים ימתינו ממש עד לדקה ה־90 בטרם יפרסמו את מחירוני הרכב של 2024 בתקווה שהאופק הכלכלי והביטחוני יתבהר.

לפי הערכות, הפער בין המחירונים "הרשמיים" של תחילת השנה לבין המחירים בפועל יילך ויגדל. כלומר, מצד אחד נראה העלאת מחירים לא מבוטלת במחירונים הרשמיים, בעיקר בדגמים חשמליים ודגמי פלאג־אין, שהמס עליהם יזנק בינואר, כמו גם דגמים "מבוקשים" שרמות המלאי שלהם בישראל נמוכות. אבל בו זמנית נראה בתחילת השנה גם "מבצעי הנחות" זמניים אך משמעותיים, שמטרתם לנקות מלאים. הכל עוד יכול להשתנות.