סם אלטמן | ניתוח

מיקרוסופט מגייסת את סם אלטמן: מהלך מבריק או טעות שתעלה מיליארדים?

אחרי ההדחה המפתיעה של מייסד OpenAI, סם אלטמן, הודיעה מיקרוסופט כי תגייס לשורותיה את המנכ"ל שפוטר • ענקית הטכנולוגיה מנעה מאלטמן לעבור למתחרים, אבל היא מסתכנת במחיקת ההשקעה שלה בחברת הבינה המלאכותית

סאטיה נאדלה וסם אלטמן / צילום: כדיה לוי, AP
סאטיה נאדלה וסם אלטמן / צילום: כדיה לוי, AP

תעשיית ההייטק סוערת בימים האחרונים בעקבות פרשת ההדחה של מנכ"ל OpenAI. דירקטוריון חברת הבינה המלאכותית שייצרה את ChatGPT, החליט במפתיע להדיח את מי שהפך לפנים של החברה בעולם: המייסד, סם אלטמן. אחרי יומיים של פרסומים ודיווחים על מהות הסכסוך בחברה (חילוקי דעות לגבי מסחור טכנולוגיות AI חדשות) והאפשרות שההחלטה תבוטל, הגיעה התפתחות מפתיעה נוספת בפרשה: מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, הודיע כי הוא מושך את אלטמן לענקית הטכנולוגיה.

ניתוח גלובס | הפיטורים וסיבוב הפרסה האפשרי: הטלטלה ב־OpenAI חשפה סכסוך עמוק בין המייסדים
בגיל 38 בלבד הוא נחשב לאיש המשפיע ביותר לעתיד האנושות, עד שהודח במפתיע
500 עובדי OpenAI לדירקטוריון: תתפטרו והחזירו את סם אלטמן או שנעזוב למיקרוסופט

לפי הציוץ שפרסם נאדלה בטוויטר (X), סם אלטמן וגרג ברוקמן (יו"ר ונשיא OpenAI שהתפטר מהחברה), יצטרפו למיקרוסופט כדי להוביל צוות מחקר מתקדם חדש בתחום הבינה המלאכותית. במסגרת תפקידו החדש, צפוי אלטמן לנהל ממשקים גם עם מרכז הפיתוח הישראלי של מיקרוסופט. בינתיים, לפי דיווחים אמט שיר, ממייסדי אתר הסטרימינג טוויץ' מונה כמנכ"ל זמני ל־OpenAI, עד שיימצא מנכ"ל קבוע.

הסערה ב־OpenAI השתקפה מיד במניית מיקרוסופט. עם ההודעה על ההדחה של אלטמן, מניית ענקית הטכנולוגיה נפלה בכמעט 1.7%. בינתיים, לפי פרסומים במיקרוסופט שקדו על ביטול המהלך בחברת הבינה המלאכותית בה השקיעה יותר מ־10 מיליארד דולר. אחרי הציוץ של נאדלה ביום שני, מניית מיקרוסופט עלתה עם פתיחת המסחר ב־1.5%.

נאדלה מפצל את ההימור

לכאורה, המהלך של נאדלה ברור. אם אלטמן היה מקים סטארט־אפ שמתחרה ב־OpenAI, בלי מגבלות מסחריות ובמקביל היה מגויס על ידי חברה כמו גוגל או אמזון, שהן המתחרות הגדולות של מיקרוסופט בתחום - ענקית הטכנולוגיה הייתה מסתכנת בלאבד את ההובלה בתחומי הבינה המלאכותית והענן. אלטמן הפך השנה למותג בפני עצמו, וכזה שיכול לסחוף אחריו משקיעים, ועובדים רבים (ואף משך, ראו הרחבה בבוקסה).

לדברי ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ בבנק לאומי, מדובר בבקרת נזקים. "מיקרוסופט מצאה את עצמה במצב שאחרי שהשקיעה רבות בחברה, הפנים של החברה והפנים של הבינה המלאכותית מוצא את עצמו בחוץ", הוא מסביר. "נאדלה מפצל את ההימור, כי הוא לא יודע מה יעלה בגורל OpenAI". אורגד מתאר את העתיד של OpenAI כ"לוט בערפל". "כשמדיחים מנכ"ל בהפתעה זה מאותת חוסר יציבות ובעיית אמון ללקוחות".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, מגדיר את מיקרוסופט בתור המרוויחה הגדולה מסערת ההדחה ב־OpenAI. "אלטמן הוא הרוח החיה כיום בבינה המלאכותית, גם בעיני המשקיעים וגם בעיני אנשי המקצוע בתחום. מיקרוסופט הבינה שהיא חייבת שהוא יעבוד אצלה ולא אצל מתחרה".

הסיכון של אנבידיה

אבל וסצ'ונוק גם מזהה סיכון לא קטן במהלך של מיקרוסופט: "אם המשבר הניהולי הזה ימשיך וימוטט את החברה, מי שהפסידה את רוב הכסף זו מיקרוסופט. זוהי יכולה להיות השקעה מחוקה. המטרה של מיקרוסופט כענקית טכנולוגיה היא לתרגם את הבינה המלאכותית לכסף שהיא יכולה להכניס פנימה. אין לה שום מטרה שזה יהיה רק מחקר מדעי, ולכן גם ב־OpenAI יצטרכו לעשות סדר מחדש". וסנצ'וק מתייחס למה שתואר בתור מהות הסכסוך בחברת הבינה המלאכותית - חילוקי דעות לגבי מסחור הטכנולוגיה החדשה בתחום, כאשר אלטמן ביקש להאיץ את המסחור.

לדברי אורגד, גם חברות שבבים עשויות להיפגע מהסאגה בחברת הבינה המלאכותית המפורסמת. "חברות כמו אנבידיה הן בקשרים מסחריים מרכזיים עם OpenAI. ישנו חשש שאם לקוחות יאבדו אמון בחברה, ויכולה להיווצר האטה בשבבים המיועדים לבינה מלאכותית".

הוא מסביר כי בגזרת המרוויחים מהסערה, בולטת במיוחד גוגל "ככל שהטמיעו מהר יותר בינה מלאכותית, המערכות עולות הרבה יותר כסף וזה פוגע בשורת הרווח של גוגל. גם העובדה שאנשים עברו להשתמש ב־ChatGPT פגעה בה. אז דווקא באלמנט הזה, גוגל קיבלה עוד זמן להדק את היכולות שלה ולהמשיך לטוס קדימה".

הלקח בקרנות ההון סיכון

ההדחה של אלטמן צלחה למעשה בשל מבנה תאגידי שאיננו דומה לחברות אחרות בסיליקון ואלי. לפי כללי החברה, בדירקטוריון לא ישבו משקיעים. המשקיעים הסכימו למבנה התאגידי יוצא הדופן, ובכך הסירו מעצמם את היכולת למנוע הפיכות כמו זו של סוף השבוע האחרון.

"זה מצב מאוד נדיר שבעלי המניות לא בעלות מושב בדירקטוריון", אומר אורגד. "למיקרוסופט יש 49% שליטה בחברה, ואין לה השפעה או מושב. יכול להיות שנראה את ההשקעה הזו שתרד לטמיון. אין ספק שכל השקעה עתידית של מיקרוסופט או מי מהקרנות האלו, ייקחו את זה בתור לקח. דירקטוריון צריך להיות עם ייצוג לבעלי המניות".