תרופות | בלעדי

משרד הבריאות: מחירי התרופות בפיקוח יזנקו בכ-14%

לפי משרד הבריאות, הסיבות לעליית המחירים החדה כוללות את האינפלציה, מחירי חומרי גלם ושינוע שקפצו וכן עלייה בשערי המטבע • גורם במשרד הבריאות: "קופות החולים יכולות לבצע מו"מ עם חברות התרופות ולנסות להשיג מחיר נמוך יותר"

ייצור תרופות / צילום: Shutterstock
ייצור תרופות / צילום: Shutterstock

משרד הבריאות פרסם היום (ד') את המחירון החדש לתרופות בפיקוח. השנה, צפויה עלייה במחירי התרופות, לאחר חמש־שש שנים של ירידות, ושיעור העלייה צפוי להיות גבוה מאוד: בין כ־13% ל־14%. מדובר בתוספת של כ־180 מיליון שקל עבור כלל התרופות הרלוונטיות.

עסקה שנסגרה בעת שמירה בעוטף: מכירת קרטיהיל מזניקה את אלרון 
הטיפול הרפואי והתשאול הביטחוני: מה צפוי לחטופים כשיחזרו לישראל 

התשלום עבור תרופות נחלק בין קופות החולים לבין האזרחים המשלמים השתתפות עצמית. הקופות כבר ספגו חלק מן העלייה המתוכננת בעדכון חצי־שנתי שהוחל ביולי, אבל אז הוחלט להקפיא את העלייה בהשתתפות העצמית למשך חצי שנה. כעת, מגיע העדכון השנתי הרשמי, והוא יחול גם על רכיב ההשתתפות העצמית. העדכון עבור שני הרכיבים הוא של 13%־14%; הוא מול המחירון של ינואר, כלומר כולל בתוכו את העלייה של ה-5% בתמחור לקופות שנכנסה לתוקף ביולי.

פיקוח על מחירים נהוג כאשר מדובר במוצרי צריכה בסיסיים או במונופול, ותרופות מרשם לרוב עונות על שני הסעיפים. המחיר של תרופות בפיקוח נגזר מהשוואה למחירים בשבע מדינות ייחוס אירופאיות, כאשר המחיר בישראל הוא ממוצע שלושה המחירים הזולים ביותר במדינות הייחוס.

"נפוץ מאוד שקופות החולים משיגות מחיר נמוך מהמחירון"

גורם במשרד הבריאות מסביר כי: "בשנים האחרונות, הייתה ירידה הן במחירי התרופות באירופה והן בשערי המטבע מול מדינות הייחוס. השנה, בגלל האינפלציה, מחירי חומרי גלם ושינוע שקפצו, וגם עלייה בשערי המטבע, המחירון עלה מאוד".

הגורם מסביר כי המצב אינו גרוע כפי שהוא נראה. "להשתתפות העצמית של המטופלים יש תקרה, ולגבי קופות החולים, מה שאנחנו קובעים הוא מחיר המקסימום. הן יכולות לבצע משא־ומתן משלהן עם חברות התרופות, ולנסות להשיג מחיר נמוך יותר. נפוץ מאוד שהן אכן משיגות מחיר נמוך מהמחיר המקסימלי שבמחירון". קופות החולים מקבלות שיפוי עבור העלייה במחירון באופן אוטומטי, דרך מדד יוקר הבריאות.

המחירון שמציג היום משרד הבריאות הוא טיוטה, ולקופות החולים ובעיקר לחברות התרופות ישנה אפשרות לערער על המחיר של תרופה מסוימת. "אם המחיר גבוה מכדי שהקופה תוכל לשלם אותו, או נמוך מכדי שלחברת התרופות יהיה כדאי לשווק את המוצר בארץ, אנחנו יכולים להפעיל שיקול דעת על־פי כמה סעיפים, למשל הרצון לשמור על מגוון של תרופות".

אם בעוד חצי שנה תהיה ירידה משמעותית בשערי החליפין, ניתן יהיה לעדכן את המחיר כלפי מטה.